Fietsendrager

Fietsendrager

Het vervoeren van fietsen in de auto is vaak een lastige onderneming. Voor het zo af en toe vervoeren van een fiets over een korte afstand is er meestal wel genoeg ruimte in de auto. Maar een fiets brengt vaak viezigheid met zich mee. Vaak is het ook noodzakelijk om de fiets voor de helft uit elkaar te halen. Tijdens een vakantiereis of een rit naar een dagtour is dit natuurlijk relatief vervelend. Een betere oplossing is dan een speciale fietsendrager voor de auto, waarbij drie gangbare principes worden onderscheiden. Een fietsendrager vastmaken aan een caravan vereist een aparte bevestiging.

De meest klassieke oplossing is het vervoeren van fietsen op het autodak. Hierbij wordt een zogenaamde basisdrager op de aanwezige dakrail of in de daarvoor bestemde inkepingen geschroefd of geklemd. Op deze twee basisdragers die over de breedte van het dak lopen, moet de fietsendrager bevestigd worden. Voor het vervoer van een fiets zijn dus minstens drie onderdelen nodig. Zulke basisdraagsystemen hebben wel het voordeel dat hierop ook dakkoffers en skiboxen bevestigd kunnen worden. Zo hebben ze een flexibele functie. De nadelen wegen echter zwaarder omdat door de hogere oppervlakte het brandstofverbruik aanzienlijk toeneemt. Daarnaast veroorzaken deze handige fietsendragers vaak ook hinder, omdat ze nog wel eens van het dak losraken. Hierbij komt nog dat de fiets op het dak getild en vastgezet moet worden. Daarom is een fietsendrager voor het dak vooral handig voor de automobilist die ook wel eens een dakkoffer of een paar ski’s op zijn auto wil bevestigen.

De tweede variant zit aan de achterklep van de auto. Daarbij wordt een fietsendrager bijna als een soort rugzak op of aan de achterklep bevestigd. De drager zelf wordt niet vastgeschroefd, hij steunt op het raam of de carrosserie. Om krassen te voorkomen is de drager voorzien van speciale rubberen stootblokjes. Het vastzetten gebeurt met spanriemen, die door de bovenste en onderste opening door worden getrokken. Het laadgemak stijgt met zo’n systeem flink, omdat je niet boven je macht bezig hoeft te zijn. Het nummerbord en de verlichting blijven onbedekt, zodat er geen extra lichten en borden nodig zijn. Het openen van de achterklep als de fietsen nog op de drager staan, is echter niet meer zo goed mogelijk. Omdat de drager achter de auto verdwijnt, wordt in vergelijking met de dakvariant brandstof bespaard.

De voordelen van systemen voor de achterklep gelden ook voor dragers voor de trekhaak. Deze hebben zelfs nog meer voordelen. De drager wordt aan de trekhaak bevestigd en behoudt zo de nodige stabiliteit. Door een speciaal inklapmechanisme kan de achterklep ook geopend worden als de fietsen er nog aan zitten. Door de lage plaatsing zijn wel extra lichten vereist. Het zicht naar achter wordt wat belemmerd. Doordat de drager nagenoeg volledig verdwijnt achter de auto, blijft het extra brandstofverbruik binnen de grenzen.

Fietsendragers voor een caravan zijn in principe hetzelfde als de trekhaakversie. De fietsen verdwijnen ook achter het voertuig en bevinden zich meestal volledig uit de wind. Door de hoge plaatsing zorgen de fietsen verder niet voor hinder en beïnvloeden ze de veiligheid en het rijgemak van het voertuig niet. De fietsen kunnen gemakkelijk op de drager gezet worden.

 

Begrippen

0-9
A
B
C
D
E
F
G
H-J
K
L
M
N
O-Q
R
S
T
U-V
W-X
Y-Z
 
Zoeken
Merk
Model