Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Vergelijkende test Peugeot 207 SW vs. Renault Clio Grandtour

Vergelijkende test: Peugeot 207 SW vs. Renault Clio Grandtour

Kleine stationwagons

05.09.2008

Kleinere auto’s zijn weliswaar goedkoop, maar ze hebben zo hun tekorten. Zo ontbreekt er vaak bergruimte. De populaire kleine stationwagens bieden hier uitkomst. Afkomstig uit Frankrijk zijn er met de 207 SW en de Clio Estate twee nieuwkomers op de markt. Wij hebben deze beide kleine Franse stationwagens met een benzinemotor vergeleken.

De beide voertuigen vallen met hun uitgesproken scherpe koplampen en hun opvallende ventilatieopeningen op. Schattige ontwerpen zijn bij de bouw van kleine auto’s momenteel een beetje passé, zelfbewuste types zijn helemaal in. Achter de mooie Clio-voorzijde hangt een op het zicht daar niet echt bij passend achterste deel. De sterk coupé-achtige daklijn eindigt in een er tegenaan gegooide achterkant. Het eveneens coupé-achtige silhouet van de 207 SW overtuigt beter. Bovendien zorgen hier de naar achter sterk oplopende schouderlijn en de wig vanuit de achterlichten en –ruit voor een eigenzinnig uiterlijk.

Foto's: Vergelijkende test Peugeot 207 SW vs. Renault Clio GrandtourVoor wat betreft de achterruit: de leeuw-stationwagen laat de kofferruimte op twee manieren laden. Naast de normale klep kan ook afzonderlijk de achterruit worden geopend. De kofferruimte kan dakhoog tot 454 liter bagage herbergen, de leuning van de achterbank kan met een verhouding van 60 op 40 met twee handgrepen plat worden gelegd. Praktisch: bij het omklappen zakt het zitoppervlak automatisch mee, de bagageafdeling groeit met de effen laadvloer tot 1.258 liter. Robuuste plastic rails in de vloer van de kofferruimte, bevestigingsogen en extra bergvakken zorgen voor extra gebruikswaarde.

Meer plaats maar minder praktisch
Foto's: Vergelijkende test Peugeot 207 SW vs. Renault Clio GrandtourDe bagageafdeling van de Clio is niet zo praktisch, het vergroten ervan bovendien bewerkelijker. Indien met de bergruimte van 439 uitbreiden tot de maximale 1.277 liter, dan moet voor het kantelen van de leuning van de achterbank eerst de zitting omhoog worden geklapt. Weliswaar is er door de hoge laadvloer geen drempel, maar in de plaats daarvan is de kleine stap in de licht oplopende kofferruimte storend.

Wie achteraan in de plaats van bagage personen vervoert, kijkt met de achteruitkijkspiegel in de Clio op gelukkige gezichten. De Estate doet zijn naam eer aan, en biedt de gasten achteraan meer knievrijheid. De gasten achterin de 207 hoeven geenszins zo lenig zijn als een yogameester, om comfortabel te reizen. Vooraan is er in de Peugeot op de strak gevoerde stoelen een ietwat meer aangename zitpositie dan in de Clio, een in de hoogte verstelbaar stuurwiel is niet beschikbaar. Maar op de zachtere kussens van de Renault is het genieten van leer comfort op langere trajecten.

Typisch Frans
Foto's: Vergelijkende test Peugeot 207 SW vs. Renault Clio GrandtourDe aankleding van de Clio doet wat huiselijker aan. Voor deze indruk zou vooral echter het lederen stuur verantwoordelijk kunnen zijn, want eigenlijk zijn in de Peugeot gebruikte materialen van dezelfde kwaliteit. Hier zijn, net als bij de Renault, softe oppervlakken met daaronder schuim en applicaties met een alu-look. De design van de drie draaischakelaars van de airco-installatie ziet er wat goedkoop uit in de 207. Bekerhouders ontbreken in beide auto’s – deze passen gewoon niet binnen de Franse geest van de “nouvelle cuisine”.

Foto's: Vergelijkende test Peugeot 207 SW vs. Renault Clio GrandtourOok voor wat betreft het aantal versnellingen konden beide handgeschakelde bakken rustig een extra versnelling gebruiken. Maar bij kleine wagens met kleine benzinemotoren letten de fabrikanten vooral op de kosten en zien ze af van dure versnellingsbakvarianten. De schakelpook van de Clio doet wat slapjes aan, maar laat zich gemakkelijker en nauwkeuriger bewegen als in de 207.

Minder cilinderinhoud, meer plezier
De motor van de Clio schenkt meer plezier dan de versnellingsbak. De cilinderinhoud van 1,2 liter van de kleine turbo-benzinemotor mobiliseert netjes 100 pk. De pittige viercilinder geeft een zeer volle indruk, reageert goed op het gas, en zorgt, afgezien van een kleine turbo-onderbreking bij zeer lage toerentallen, voor krachtig doortrekken. Tegelijk werkt de motor gecultiveerd en zacht.

Bij lage toerentallen kan hetzelfde worden gezegd van de 1,4 liter-motor in de Peugeot. Maar bij hogere toerentallen wordt het aggregaat luidruchtig. Meer lawaai betekent in dit geval overigens niet beter optrekken. Het ontbreekt de 95 pk-motor ietwat aan druk onderaan. Als bij het versnellen het volledige toerentalspectrum wordt gebruikt, dan neigt de motor bij hogere toerentallen er naar zich te verslikken.

Clio: zuiniger motor
Foto's: Vergelijkende test Peugeot 207 SW vs. Renault Clio GrandtourGeen van beide modellen zijn racepaarden. Dank zij het iets grotere vermogen bij een gewicht van slechts 1,2 ton is de Clio iets sneller. Bij de 100 km-sprint maten we 12,5 seconden in plaats van de door Renault aangegeven 11,2 seconden. De 207 brengt goed 100 kg meer op de weegschaal en vraagt met 13,7 seconden voor de sprintdiscipline duidelijk meer tijd. Peugeot zelf geeft deze waarde aan als 11,8 seconden. De topsnelheid ligt voor beide iets boven de 180 km p/u.

Voor wat betreft het verbruik lopen de gegevens van de fabrikanten en onze metingen deels ver uit elkaar. Volgens Renault neemt de Clio genoegen met 5,8 liter benzine per  100 kilometer. In de praktijk echter verbruikten we 8,2 liter; op ons zuinig testcircuit kwam de turbo-benzinemotor rond met 6,5 liter. De Peugeot is duidelijk dorstiger. Hoewel het verbruik volgens de fabrikant bij 6,3 liter ligt, lag ons gemiddeld verbruik in de realiteit ruim drie liter hoger. Op ons standaard-verbruikscircuit maten we een acceptabele 7,1 liter. Het is een paradox: ondanks betere rijdprestaties is de Clio spaarzamer.

207: dynamisch en veilig
Foto's: Vergelijkende test Peugeot 207 SW vs. Renault Clio GrandtourBij het testen van de ophanging gedraagt de 207 zich verrassend dynamisch. Bochten kunnen met deze wagen ambitieus worden genomen. De besturing reageert spontaner op bevelen, de uitbreekneiging is kleiner, het onderstuur zet later in. Met het oog op het ietwat strammere ontwerp moet men alleszins met iets minder comfort genoegen nemen. In het grensgebied remt de laat inzettende ESP de Peugeot ietwat ruig. Naast de tolerantere ESP biedt de 207 bovendien krachtiger remmen. Ondanks de trommelremmen staat hij al na 39 meter stil.

De Clio daarentegen loopt zacht over het asfalt. De onderbouw met een hoge opvangcapaciteit filtert veel oneffenheden weg; de wagen helt daardoor in de bochten sterker over, en gaat vroeger in onderstuur. De besturing voelt vergelijkingswijze traag aan, en geeft maar matige terugkoppeling. Zowel de Peugeot als onze test-Clio reden op 185-banden. Ondanks gelijk gedimensioneerde banden en schijfremmen maten we bij de Renault een twee meter langere remweg.

Beide goedkoop
Foto's: Vergelijkende test Peugeot 207 SW vs. Renault Clio GrandtourBeide testvoertuigen zijn in hun basisversie niet volkomen naakt. In het toch wel omvangrijke veiligheidspakket ontbreekt echter bij beide een ESP. De Clio is beschikbaar vanaf € 15.195,=. De instapprijs voor de 207 SW is € 15.650,=.

Voor wat betreft de onderhoudskosten is de Clio qua verbruik licht in het voordeel, terwijl de Peugeot bij een all risk-verzekering drie typeklassen lager wordt ingeschaald. Uiteindelijk zullen de lopende kosten verregaand gelijk zijn. Ook voor wat betreft de inruilwaarde zijn er geen grote verschillen.

Conclusie

eVote

 

De beide kleine stationwagens zijn aan elkaar gewaagd. Het zijn vooral de nuances of de persoonlijke voorkeuren, die hier de doorslag zullen geven. Zo kan de 207 qua rijddynamiek meer overtuigen, hij is sterker, directer, ligt beter op de weg. Maar de Renault is duidelijk comfortabeler. De binnenruimte van de Peugeot is praktischer, maar minder gezellig. De Clio is bovendien iets beter uitgerust, en is qua motor duidelijk in het voordeel. Zijn turbomotor werd gecultiveerder, levert betere prestaties en verbruikt minder. In tijden van hoge benzineprijzen een belangrijk argument voor de Renault.

Foto's: Vergelijkende test Peugeot 207 SW vs. Renault Clio Grandtour

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model