Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Vergelijkende test Mini Clubman vs. Peugeot 1007

Vergelijkende test: Mini Clubman vs. Peugeot 1007

Cool en handig

08.05.2008

Iet wiet, waait weg. Zo ongeveer zou het kunnen klinken als kinderen voor de Mini Clubman en de Peugeot 1007 staan. Bij “…waait weg” wijst de vinger dan waarschijnlijk meestal de Peugeot 1007 aan. Bij de vergelijking van deze twee diesels tonen de individualisten wat ze al zo in hun mars hebben.

Schoonheid is een subjectieve waarneming, maar in het geval van de Peugeot 1007 kun je werkelijk niet over een harmonisch verschijningsbeeld spreken.

Te kort, te hoog, te smal. De reusachtige, elektrisch aangedreven schuifdeuren dragen er nog eens aan bij om het beeld van een elegante auto te verstoren. En toch: de toffe neus, de dynamische “C-stijl” en de steile achterkant hebben een hoge herkenningswaarde en de Peugeot 1007 kan juist vanwege zijn bijzonderheid weer scoren.

Foto's: Vergelijkende test Mini Clubman vs. Peugeot 1007De charmes van de Mini Clubman kan daarentegen nauwelijks iemand weerstand bieden. Het opgezette dak, de verhoudingen en de details versnellen de hartslag en roepen het “wil-ik-hebben”-gevoel op. Van zijn tweedeurs gendonor heeft de Clubman al het belangrijke overgenomen en doet daar met de tegen de rijrichting in openende zijdeur en de vlinderdeuren aan de achterkant nog eens een schepje bovenop. Dat is uniek in het hier en nu van de automobielbouw. Even uniek dus als de Peugeot 1007.

De voordelen van de concepten

Een fundamentele eigenschap van vans is dat ze van opzij gemakkelijk te “enteren” zijn. De 1007 vormt daarop geen uitzondering. Hij versterkt dit comfort zelfs nog. Dankzij de ver openende schuifdeuren – die afzonderlijk al via afstandsbediening ook van veraf geopend kunnen worden – glijdt men met genot naar binnen.

De achterbankzitters kunnen daar ondanks “Easy Entry” niet echt van meegenieten, daar is het namelijk nogal krap. Anderzijds hoeft niemand meer bang te zijn voor smalle parkeerruimtes. Parkeerschade – althans de zelf veroorzaakte - door openslaande portieren behoort tot het verleden. De show voor onervaren voorbijgangers is sowieso geweldig.

Driedeurs in de eigenlijke zin van het woord

Foto's: Vergelijkende test Mini Clubman vs. Peugeot 1007In de Mini is vooral voor de achterbankzitters het instappen via de deur verrassend eenvoudig. Maar eigenlijk jubelt alleen degene die rechts achterin mag zitten. Het klimmen naar de plaats achter de bestuurder is namelijk een echte toer en wie liever de directe weg kiest, moet ondanks de omklapfunctie van de bestuurdersstoel naar binnen klauteren.

De tegen elkaar in openende achterdeuren zijn nog een aanwijzing meer voor de deurverliefdheid van de constructeurs. Ze zien er vooral supercool uit, net als de uitsparing rond de achterlichten.

Langzaam systeem

Foto's: Vergelijkende test Mini Clubman vs. Peugeot 1007Waar licht schijnt, vallen ook schaduwen. De schuifdeuren in de 1007 kunnen zowel handig als onhandig zijn. Wie de deuren niet voortdurend al op afstand via de afstandsbediening opent, zal erg moeten wennen aan de langzaamheid van het systeem en het enerverende gepingel bij het openen. Vooral wanneer je haast hebt, duurt het proces gevoelsmatig een eeuwigheid.

Andere nadelen: het latente gevaar voor bekneld raken van lichaamsdelen bij het sluiten. Ja, er is wel een veiligheidsstop ingebouwd, maar die reageert niet echt gevoelig. Een interessante aanwijzing die zeker moet worden opgevolgd, bevindt zich aan de zonneklep. “Auto in de wasstraat a.u.b. vergrendelen”. Waarom? De wasborstels kunnen achter de portiergrepen blijven haken en deze opentrekken - en de Peugeot komt onder water te staan.

Onhandig

Foto's: Vergelijkende test Mini Clubman vs. Peugeot 1007Maar ook de drie nieuwe klapdeuren van de Mini zijn niet perfect. Laten we achteraan beginnen: als je alleen de linkerdeur opent, kun je misschien, als je erg handig bent, een handtas in de kofferruimte zetten. Bij zo ongeveer alle andere voorwerpen moet je altijd beide deuren openen. Bij het sluiten moet je absoluut op de juiste volgorde letten. Bovendien belemmert de middelste deurstijl het zicht naar achteren.

Aan de nieuw gewonnen zijdeur stoort bij het instappen de gordelgeleiding voor de bijrijder. Die moet op zijn beurt weer frunniken om erbij te komen. Nog een manco: het tocht tussen de voor- en achterdeur in richting achterbankpassagier.

Wat valt er nog te melden?

Foto's: Vergelijkende test Mini Clubman vs. Peugeot 1007In de 1007 is voorin voldoende ruimte, achterin is het krap. Dat betreft in ieder geval de knieruimte. De Fransman beschikt daarentegen over voldoende interieurhoogte. Zowel de kwaliteit van de stoelen als de stoelposities in de Peugeot laten te wensen over. De stoelen maken een slappe, zachte indruk. Ondanks de lichte schaalvorming bieden ze geen zijsteun. Al naargelang het postuur is het moeilijk tot bijna onmogelijk om een aangename stand te vinden die ook nog met het axiaal en verticaal verstelbare stuurwiel harmonieert. Verder ontbreekt in de 1007 een armleuning in het portier. Op lange autoreizen is dat vermoeiend.

Foto's: Vergelijkende test Mini Clubman vs. Peugeot 1007In de twintig centimeter langere Mini ziet dat er anders uit. Hier vinden vier volwassenen verrassend aangenaam zitcomfort. De voorstoelen passen als maatpakken. De zitpositie achter het stuurwiel is grandioos. Achterin hebben ook mensen die letterlijk “boven de norm uitgroeien”, geen reden tot klagen.

Beide modellen hebben niet veel bagageruimte

Foto's: Vergelijkende test Mini Clubman vs. Peugeot 1007Qua kofferruimte hebben beide modellen niet veel te bieden. Bij helemaal naar achteren geschoven achterbank past eigenlijk niets meer in de Peugeot. Aangegeven wordt 178 liter. Pas als je de bank naar voren schuift en daarmee de toch al krappe binnenruimte nog krapper maakt, past een grote drankkrat zonder problemen in de bagageruimte. Het maximale volume is 1.048 liter.

De kofferruimte van de Clubman is in ieder geval groot genoeg om de weekendbagage van vier volwassenen te verstouwen. Volume: 260 liter in de normale en 930 in de maximale stand. Maar ja, beide modellen zijn ook niet echt als transporters bedoeld.

Identiek en toch anders

Foto's: Vergelijkende test Mini Clubman vs. Peugeot 1007Goed rijden moeten ze natuurlijk wel. Daarvoor brengt de identieke dieselmotor de goede eigenschappen mee om de elk ruim 1.200 kg zware “kleintjes” aan te drijven. Uit bijna 1,6 liter cilinderinhoud put de vierklepper met Common-Rail-inspuiting 110 pk en tot 260 Newtonmeter koppel vanaf 1.750 toeren.

De kracht in de Mini wordt gedoseerd door middel van een supernauwkeurig schakelbare zesversnellingsbak. In de Peugeot bederft een hakerige vijfversnellingstegenhanger het schakelplezier. Bovendien heeft het ontbreken van de zesde versnelling voelbare gevolgen voor het rijvermogen en het brandstofverbruik.

Vlug zijn ze allebei…

Foto's: Vergelijkende test Mini Clubman vs. Peugeot 1007De motoren zijn in ieder geval sterke reisgenoten, waarbij het geluidsniveau steeds doet denken aan de turbogeladen zelfontbrander. Qua topsnelheid liggen de twee tegenspelers ongeveer acht km/h uit elkaar. De snellere Mini haalt 193 kilometer per uur, theoretisch. Bij de sprint naar maximaal autowegtempo heeft de Clubman ook zijn markante neuslengte voorsprong. 10,4 tegen 10,6 seconden is het te verwaarlozen verschil.

… zuinig is er maar een…

Foto's: Vergelijkende test Mini Clubman vs. Peugeot 1007Zeker niet te verwaarlozen is het brandstofverbruik. Volgens de fabrikant heeft de 1007 maar 4,8 liter diesel nodig, terwijl de Mini zelfs met maar 4,1 liter genoegen zou nemen. Dat zijn allebei letterlijk en figuurlijk droomwaarden. Goed vijf liter voor de Mini is realistisch, terwijl de Peugeot voor 100 kilometer weg ongeveer een liter meer nodig heeft. In de Clubman D zijn echter ook waarden van minder dan vier liter mogelijk. Hier zie je duidelijk de voordelen van een lange zesde versnelling, van de start-stop-automaat en alle andere Efficient Dynamics-maatregelen.

… en ook comfortabel

Foto's: Vergelijkende test Mini Clubman vs. Peugeot 1007Daarentegen kan de 1007 weer scoren bij het rijcomfort. Het is weliswaar geen draagstoel, maar met het oog op de armetierige wielbasis van maar 2,31 meter verdient dat wat eruit gekomen is, zeker een complimentje. De kleine houdt niet erg van een sportieve rijstijl. In snelle bochten helt hij met zijn hoge bovenbouw dan wild naar opzij over. Daarvoor worden de inzittenden slechts gefilterd grote gaten, gleuven of putdeksels gewaar.

In de Mini komt sportiviteit op de eerste plaats. De Engelsman heeft zoveel pit dat zelfs echte sportwagens op de provinciale wegen moeite hebben om bij te blijven. De besturing reageert zo nauwkeurig dat je het gevoel hebt, met smalle 175-banden (winterbanden) op 16 inch-aluminiumvelgen varkensvlees in millimetersmalle reepjes kunt snijden. Daarvoor is comfort hier bijna niet te vinden.

Matige afwerking

Foto's: Vergelijkende test Mini Clubman vs. Peugeot 1007Als je kijkt naar de basisprijzen, moet gezegd worden dat je toch wel een flinke portemonnee nodig hebt. Voor de goed uitgeruste 1007 HD1 110 moet je minstens 19.450 euro neertellen. Bij de “naakte” Mini Clubman D is dat 21.600 euro. Des te verbazender is het dat, gemeten aan de prijs, in beide gevallen de afwerking niet bepaald geweldig is. Matig is een betere omschrijving. Bovendien is de materiaalkeuze bij beiden teleurstellend. In beide gevallen is de bediening nogal speels uitgevoerd. In de Clubman is dat traditie en in de 1007 waarschijnlijk eerder toevallig. Leuk is geen van beiden.

Conclusie

Mini Clubman en Peugeot 1007 rijden in twee eigen werelden - ondanks de ultramodern gebouwde, identiek uitgevoerde dieselmotoren en het bijzonder extravagante deurconcept.

Deze deurconcepten zijn optisch een blikvanger, maar brengen in werkelijkheid meer na- dan voordelen. De Peugeot 1007 kan niet aan de Mini tippen. Alleen bij het comfort en de aanschafkosten ligt de Fransman voor. Qua afwerking spelen beiden quitte. Alle andere feiten spreken voor de Mini.

Foto's: Vergelijkende test Mini Clubman vs. Peugeot 1007

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model