Afdrukken Stuur door via E-mail  
 
Afdrukken Stuur door via E-mail  
Foto's: Vergelijkende test Jaguar XF vs. BMW 525d

Vergelijkende test: Jaguar XF vs. BMW 525d

De magie van het design

08.05.2008

Nauwelijks is hij op de markt of de Jaguar XF met 2,7 liter diesel moet het in een test opnemen tegen de hoofdrolspeler van de betere middenklasse, de BMW 525d. Hier leest u wat de nieuwe Jag kan uitrichten tegen het universele wapen van BMW in de elitaire businessklasse.

De auto’s van Jaguar zijn niet modern, hebben een burgerlijk design en zijn te speels. Dat is het vooroordeel. Maar nu tikken de eilandklokken anders.

Progressieve styling

Foto's: Vergelijkende test Jaguar XF vs. BMW 525dToen Jaguar in de nazomer van het afgelopen jaar de progressief gestijlde S-type-opvolger “XF” voorstelde, kwam de wereld van de verstokte Jag-fans in beroering: “Wat is daaraan nou nog Jaguar?” Die ziet er toch uit als een Japanner!” De nieuwe gentleman moest nog veel andere verbale afstraffingen over zich heen laten gaan.

Maar na een tijdje wint het design van de XF toch weer vrienden. Men ontdekt duidelijke parallellen met andere Jaguar-modellen. Met zijn vloeiende lijnen heeft hij bovendien de uitstraling van een vierdeurs coupé zonder dat dit extra moet worden benadrukt. De voor- en achterruit hebben dezelfde hoek als bij de sportcoupé XK en de katachtige dynamiek valt al op bij stilstand.

Oudbakken optiek

Foto's: Vergelijkende test Jaguar XF vs. BMW 525dBij de BMW is dat helemaal anders. De vorm volgt de functie, hoewel je daar in geval van de “vijf” goed mee kunt leven. Maar natuurlijk, naar uiterlijke maatstaven slaat de Beier direct naast de XF een oudbakken figuur. Erg oudbakken zelfs. Daaraan kan ook een ca. twee jaar geleden uitgevoerde minifacelift niets veranderen.

Maar het komt ook niet alleen aan op de uiterlijke waarden. Kopers in dit segment willen niet alleen een hoogwaardig, tijdloos design, maar ruiken, zien, horen en voelen dat ze reizen in een auto van de “upper class”.

Grootheidswaan

Beide auto’s hebben een ruim interieur. Gezien de afmetingen mag je daar ook wel van uitgaan. Van voor- tot achterkant meet de Brit nog altijd 4,96 m. De afstand van spatbord tot spatbord bedraagt bijna 1,90 m. Daarmee slaat hij een brug naar de topklasse. Een Lexus LS 460 is bij identieke breedte bijvoorbeeld maar zeven centimeter langer.

Foto's: Vergelijkende test Jaguar XF vs. BMW 525dDe Beierse 525d is in dit opzicht zo zuinig als een Schot. Hij is twaalf centimeter korter en vier centimeter smaller dan de XF, al merk je dat niet in het interieur. Het ruimtegevoel is zelfs beter. Terwijl je bij de BMW naast de recht oplopende zijramen zit, heb je bij de naar boven smaller wordende carrosserie van de XF iets minder hoofdruimte.

Beluisteren

Al bij het instappen bieden de beide tegenstanders een ervaring voor de zinnen. Zacht snorren de elektromotoren bij het aanpassen van de soepelzachte lederstoelen. Het volle sluitgeluid van de portieren is te vergelijken met het sluiten van een pantserdeur en geeft een gevoel van geborgenheid.

Foto's: Vergelijkende test Jaguar XF vs. BMW 525dNa het indrukken van de startknop klinkt in beiden een sonoor gebrom dat eraan herinnert dat verstandigheid bij de motorkeuze op de eerste plaats stond. De diesels kloppen hoorbaar. Binnen minder dan buiten. Maar vooral in de acceleratiefase verheffen de zes cilinders hun stem. Toch verliezen ze nooit hun zelfbeheersing. Er is ook geen subjectief verschil in akoestiek tussen de beide premiumdiesels. Absoluut niet premium is het geluid van het XF-knipperlicht. Een goedkoop klakken dat eerder bij een vrachtwagen dan bij een luxe-liner past.

Wie van muziek houdt, laat zich mogelijk verleiden tot het 2.460 euro dure Bowers & Wilkins Surround-Soundsysteem. Met het oog op de meerprijs kon het (eveneens Engelse) traditiemerk ons echter niet werkelijk overtuigen. Iets meer ruimtevolume en een preciezere klank, vooral in de analoge radiomodus, zouden we wenselijk vinden.

Voelen

IJkpunt ten aanzien van de afwerking en de kunststof is BMW. Hier valt niets aan te merken. Daar heeft elke concurrent een flinke dobber aan. Toch slaat de Jaguar hier een uitstekend figuur. Mooi afgestikt leer, prettige kunststof en aangenaam hout getuigen van kwaliteit. Aan de bedrukte regelaars van de luchtopeningen valt de Engelse liefde voor het detail af te lezen. Daar is “JAGUAR” ingegraveerd, zodat je gewoon niet kunt vergeten in wiens handen je jezelf begeven hebt.

Toch vallen de pedanten nog wel een paar slecht afgewerkte kunststofelementen en het goedkope plastic van de dubbele drankhouder achter op.

Zitten

Foto's: Vergelijkende test Jaguar XF vs. BMW 525dDe stoelen in de BMW zijn bewonderenswaardig goed. Voor de in de testwagen gemonteerde comfortstoelen moet dan ook maar liefst 2.010 euro meer worden neergeteld. De bestuurder kan dan de dijbeenlengte aanpassen, de zijelementen tegen het lichaam persen, de rugondersteuning versterken en de hoek van de zitting bijstellen. Dat gebeurt allemaal elektrisch en wordt desgewenst opgeslagen. Als extraatje kunnen de hoofdsteunen opzij iets worden ingeklapt - een hommage aan oma’s oorfauteuil en gewoon oergezellig.

Foto's: Vergelijkende test Jaguar XF vs. BMW 525dEn de Jaguar? Die heeft standaard elektrisch verstel- en verwarmbare lederstoelen. Zijsteun is voorhanden en een goede zitpositie is ook hier snel gevonden. In de directe vergelijking krijg je echter het gevoel dat je bij de Jaguar op de stoelen zit en bij BMW er middenin. Met de standaardstoelen van BMW is het echter weer een ander verhaal.

Achterin doen beiden qua zitcomfort niet voor elkaar onder: de vijfzitters zijn eigenlijk alleen maar vierzitters. In beide auto’s zit de vijfde passagier niet echt prettig.

Zonder knoppen

Foto's: Vergelijkende test Jaguar XF vs. BMW 525dMinder overeenkomst is er bij de vormgeving van het hele dashboard. Over de BMW i-drive hoeven we geen woorden meer te verliezen. Je haat het of je bent er weg van – al is dat laatste pas het geval als je uiteindelijk de techniek beheerst. Eerlijk is eerlijk: de gewenningsperiode is lang, heel lang zelfs en de toelichtingen in het handboek over dit onderwerp zijn talrijk, zelfs meer dan talrijk. Ook aan de bediening van de cruise control (meerprijs!) is het erg wennen.

Dat ziet er in de modern en duidelijk ontworpen XF heel anders uit. De belangrijkste bedieningselementen bevinden zich traditioneel in het midden van het dashboard. Nieuw is de bediening via touch screen, waarin ook het navigatiesysteem (meerprijs!) is ondergebracht. Hier hoef je echt niet het handboek te bestuderen.

Geniaal bedieningselement

Foto's: Vergelijkende test Jaguar XF vs. BMW 525dGeniaal is de uitvoering van de “autmaathendel”. Bij Jaguar behoort de schakelcoulisse vanaf nu tot het verleden. Een zilverkleurige draaiknop komt rustig en speels uit de middenconsole gestuurd, zodra de ontsteking wordt ingeschakeld. De bediening is superlogisch. Via de kunststof schakelpeddels achter het stuurwiel kan men ook nog handmatig schakelen.

Letterlijk een klein highlight beleef je in de XF bij het inschakelen van de binnenverlichting. Zonder aanraken zacht langs de binnenverlichting strijken is voldoende om het licht in- en uit te schakelen. Dat is elegant opgelost en verhoogt de veiligheid, omdat niemand in het donker naar een schakelaar hoeft te zoeken.

Krachtbron

Foto's: Vergelijkende test Jaguar XF vs. BMW 525dDieselmotoren zijn in de businessklasse gewild als nooit tevoren. Jaguar verwacht dan ook, 70 procent van alle XF-modellen te leveren als 2,7 liter-diesel. Dankzij de bi-turbolading levert het aggregaat 207 pk en haalt de Brit een top van 230 km/h.

De 525d haalt uit zijn 3 liter-zelfontbrander nominaal weliswaar slechts 197 pk, maar die zijn voldoende om een XF met Vmax nog met stapsnelheid te passeren.

Drukken

Foto's: Vergelijkende test Jaguar XF vs. BMW 525dDit even vooraf: ongeveer 200 diesel-pk zijn perfect voor deze autoklasse. Daarbij komt het draaimoment van 435 Newtonmeter in de XF of 400 in de 525d – in beide gevallen harmonieert dat perfect met de zesstandenautomatiek.

Zo “gewapend” rollen de 1,7-tonners binnen acht seconden van nul naar 100. In de directe vergelijking heeft BMW wel steeds een “nierlengte” voorsprong. Het doet er niet toe in welk tempo – de eigenlijk sterkere Jaguar kan niet aantikken. Maar omdat de BMW 5 volgens de tachometer moeiteloos de 250 km/h barrière doorbreekt, wagen wij eraan te twijfelen of zich onder de motorkap van de testwagen voor de pers niet een paar paardjes meer bevinden dan officieel zijn aangekondigd.

Sparen

Foto's: Vergelijkende test Jaguar XF vs. BMW 525dBMW geeft een verbruik aan van 6,5 liter diesel. Volgens Jaguar heeft de XF voor 100 kilometer genoeg aan 7,5 liter. Aangeven is de ene kant, ervaren staat op een ander blad. Met een aerodynamisch gunstige CW-waarde van slechts 0,28 “snijdt” de XF door de wind. Bij de test verbruikte hij gemiddeld 9,1 liter. Eigenlijk een echt goede waarde. Dankzij de deels voorhanden Efficient Dynamics-features (voor de 525d is geen start-stop-automatiek verkrijgbaar) en een bijwaarde voor de luchtweerstand van slechts 0,27 kon de BMW glanzen met een ascetisch verbruik van 8,0 liter.

Veren

Foto's: Vergelijkende test Jaguar XF vs. BMW 525dOp het gebied van rijcomfort krijgen we nu een ietwat oneerlijke vergelijking. De XF kwam met 19-inch-velgen (meerprijs!) en 245-banden naar de test, de BMW stond op vergelijkingsgewijs magere 225/50 R17 wielen (standaard 16 inch). Dat betekent al dat de BMW de betere eigenschappen met betrekking tot comfort heeft.

De principieel strakkere Beier dempt zoals je dat van een BMW verwacht: sportief comfortabel. Datzelfde hebben de Jaguar-ingenieurs hun “beau” willen meegeven. Toch lijdt het “langzaam-rijden-comfort” onder de grote wielen – hij hobbelt nogal houterig over oneffenheden. Op de snelweg is een lichte dokkerneiging van de vooras te bespeuren die echter niet stoort en alleen maar opvalt in de directe vergelijking met de BMW. Juist met het oog op de megabanden kan het resultaat dus zeker overtuigen. Standaard rolt de XF sowieso op chique 17 inch-banden over de wegen.

Foto's: Vergelijkende test Jaguar XF vs. BMW 525dVanuit sportief opzicht laat de Jaguar zich, net als velen van zijn voorouders, vlot door de bochten sturen. De besturing reageert uitermate soepel en nauwkeurig. Als langs de lijn getrokken zoemt hij over bochtige landwegen en levert onvervalst rijplezier. De BMW is wat achterlastiger uitgevoerd en vertoont op uitdrukkelijke wens van de bestuurder nogal eens overstuur. Maar het ESP gaat altijd en overal een te wilde rijstijl tegen.

Voelen

Te voelen krijg je de luxe van beide auto’s, zodra je de rekening gepresenteerd krijgt. In het geval van XF bedraagt het eindtotaal minstens 67.990 euro en bij de BMW met automaat ligt die bij (aanvankelijk) gunstigere 56.946 euro.

Om het uitvoeringsniveau van de Beier op te vijzelen tot dat van de Brit, moet je daar dan nog wel parkeerassistent, regensensor, multifunctioneel stuurwiel, cruise control, lederstoelen inclusief verwarming, sleutelloos toegangs- en startsysteem, bluetooth-interface en afzonderlijk omklapbare achterbankleuningen bij bestellen. Alles bij elkaar opgeteld is de Jaguar dan nog iets goedkoper. Wie hier en daar nog “extraatjes” als navigatie, bi-xenonlicht en andere gimmicks toevoegt, komt al gauw uit bij 80.000 euro. Een prijs waarvoor je nog geen tien jaar geleden een goed uitgeruste BMW 730d met bijna 200 pk en automaat kon krijgen.

Conclusie

Foto's: Vergelijkende test Jaguar XF vs. BMW 525dJaguar heeft – weer eens – een van de mooiste en meest elegante auto’s gemaakt die met zijn progressieve design vooral nieuwe klanten zal trekken. De gloeibougiemotor past uitstekend in het algemene beeld, hoewel het verbruik iets lager zou moeten liggen. Het rijgedrag is agiel, het comfort ondanks de 19 inch-megabanden okay, al zijn 18 inch-banden aan te bevelen. De ruimte in het interieur is royaal, de bediening is innovatief en wijst zichzelf. Hier en daar is de afwerking nog voor verbetering vatbaar.

Vanuit rationele gezichtspunten kan de oude ijzervreter 525d het meeste beter. Aan de i-drive en de bediening van de cruise control moet een mens echt wennen. Naast de XF maakt hij designtechnisch gezien toch een nogal oudbakken indruk. En daar ligt nu precies de kans voor de nieuwe Jaguar.

Foto's: Vergelijkende test Jaguar XF vs. BMW 525d

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model