Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Vergelijkende test: Ford Mondeo Turnier, Opel Vectra Caravan, VW Passat Variant

Vergelijkende test: Ford Mondeo Turnier, Opel Vectra Caravan, VW Passat Variant

De verstandige drie

04.04.2007

Wie kent ze niet, de verhalen van de gezinsuitstapjes, toentertijd, met zijn vieren in een Volkswagen kever, met bagage. „Dat ging ook“, eindigen deze vertellingen meestal. Vandaag wil niemand zich dat meer aandoen, en dat hoeft ook niet. Er is vraag naar groot, met name in de middenklasse. Drie bijzonder ruime vertegenwoordigers zijn de Ford Mondeo Clipper, de Opel Vectra Break en de VW Passat Variant. In onze vergelijkende test gaan zij de strijd met elkaar aan met krachtige dieselmotoren.

Bij het bekijken van de toelatingsstatistieken staat de winnaar al op voorhand vast. Volkswagen verkocht van januari tot en met augustus van dit jaar bijna 80.000 Passats. De concurrenten van Ford en Opel komen samen niet eens uit op de helft: 17.000 Vectra’s, 19.000 Mondeo’s. Dat de Ford hier nog voor de Opel uitkomt, mag wonderlijk worden genoemd. Tenslotte staat de in het jaar 2000 geïntroduceerde Mondeo vlak voor zijn aflossing. De Vectra is drie jaar jonger en de actuele Passat kwam pas afgelopen jaar op de markt.

De jaren die tussen hun invoeringen ligt, zijn in één oogopslag te zien. De Mondeo Clipper verschijnt sober en functioneel, optische hoogtepunten worden tevergeefs gezocht. De Vectra komt eveneens zeer zakelijk ten tonele, maar heeft een iets frissere uitstraling. Het opvallendst is de Passat met zijn markante chroomgrille en zijn richting achterkant stijgende, dubbele dwarslijn. Ruimte en sfeer
Vergelijkende test Ford Mondeo Turnier, Opel Vectra Caravan, VW Passat Variant

Ook in het interieur ziet de VW er het beste uit. Hoogwaardig aandoende kunststoffen, stijlvol houten inlegwerk en aluminiumpanelen zorgen voor een gezellige sfeer. Deze ambiance wordt echter pas geleverd in de hoogste uitrustingsvariant, maar ook van de concurrenten staan ons de topmodellen ter beschikking. Zo maken ook de Opel en de Ford een uitgesproken solide indruk. Ze spreiden echter eerder een zakelijke en koele charme ten toon.

Wat het ruimteaanbod voor de passagiers betreft – zonder twijfel het belangrijkste criterium bij gezinsstationcars - gaat de Vectra Break aan kop. Met een totale lengte van 4,84 meter is hij niet alleen de grootste, maar daadwerkelijk ook de ruimste stationcar in deze test. Het zitcomfort is overal goed te noemen, de norm wordt echter gesteld door de stevige en tegelijkertijd comfortabele Passat-stoelen. Op het brede Opel-gestoelte zou je iets meer zijsteun wensen, op de Ford-stoelen vooral op lange afstanden een stevigere lendensteun. Inpakken en wegwezen

De transportkwaliteiten zijn bij alle drie immens. Verwonderlijk: alleen bij de maximale laadcapaciteit wint de lange Opel (1.850 liter; Passat 1.731 liter; Mondeo 1.700 liter). In de normale reismodus met achterbank pronkt de zeven centimeter kortere Passat met de hoogste waarde: 603 liter is een berg, en duidelijk meer dan Mondeo (540 liter) of Vectra (530 liter) bieden.
Vergelijkende test Ford Mondeo Turnier, Opel Vectra Caravan, VW Passat Variant
Daarvoor verwent de Opel de stamgast van de doe-het-zelfzaak met het eenvoudigste omklapmechanisme van de achterbank (bij alle deelbaar). Hier volstaat één handgreep om een kaarsrecht laadvlak te creëren. Bij Ford en VW liggen de achterbankleuningen schuin op de zitvlakken. Helemaal vlak wordt het laadvlak pas nadat u het zitgedeelte omhoog gezet en de hoofdsteunen verwijderd heeft. Motor en aandrijving

De Opel Vectra Break heeft de krachtigste motor. Zijn 1,9-liter-common-rail-viercilinder brengt 150 pk op de weg en haalt een maximaal koppel van 320 newtonmeter. Het maximale vermogen treedt echter tamelijk abrupt op bij ongeveer 2.000 toeren, wat een voelbaar acceleratiegat tot gevolg heeft. De Ford-motor ontvouwt zijn vermogen (130 pk; 330 Nm) gelijkmatiger, maar klinkt, ofschoon eveneens voorzien van common-rail-inspuiting, duidelijk sportiever.

Uitgesproken goed ingekapseld is de 2,0-liter-TDI in de Passat: van de akoestische nadelen van de pompinspuitingstechniek is niets te horen. Aan power ontbreekt het de Passat ook niet (140 pk; 320 Nm). De in onze testwagen ingebouwde, aan te bevelen automatische DSG-transmissie (Direct Shift Gear € 1.975) verbloemt bovendien handig het turbogat van de TDI, omdat razendsnel de geschikte versnelling wordt gebruikt. Zo snel kan de handmatige 6-versnellingstransmissie van de tegenstanders helemaal niet schakelen. Desalniettemin: de beste rijprestaties worden geleverd door de Opel, die ook boven de 160 km/h nog krachtig accelereert. Rij-impressies en kosten
Vergelijkende test Ford Mondeo Turnier, Opel Vectra Caravan, VW Passat Variant

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model