Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Threshold BMW 7-Serie Prototype

Threshold: BMW 7-Serie Prototype

Controlfreak

19.08.2008

BMW introduceert in de herfst de nieuwe 7 serie. Zoals het topmodel van het merk betaamt, biedt de nieuwe versie weer veel luxe, technische hoogstandjes en rijgenot. Nog voor de eerste officiële rijpresentatie hebben de vervaardigers uit München ons uitgenodigd op hun testterrein in Miramas/Frankrijk, om een paar verhelderende testrondes af te leggen in de nieuwe 750i.

Design, interieur, chassis en aandrijving –  op alle gebieden heeft BMW ons zowel theoretische als praktische indrukken gegeven. Rijden deden we echter in prototypes met de nodige camouflage. Pas in september zullen we ons bij de officiële rijpresentatie met de alweer vijfde generatie 7 serie ook ongecamoufleerd op de openbare weg begeven.

Snel als een sportwagen
Foto's: Threshold BMW 7-Serie PrototypeBij de marktintroductie in de herfst worden voor de 7 serie drie motoren aangeboden. Behalve de 730d met 245 pk is er nog een zescilinder-benzinemotor met 326 pk. Vooralsnog is de sterkste motor een vijfliter-V8 met 407 pk. Daarmee presteert de achtcilinder overigens 38 pk minder dan de twaalfcilinder zoals die tot nu toe in de 760i zit. De rijprestaties van de nieuwe 750i zijn daarentegen beter.

Onder andere dankzij de traploze nokkenasverstelling Bi-Vanos levert de motor tussen 1.750 en 4.500 tpm zijn imposante koppel van 600 Newtonmeter. De prestatiecurve van deze zeer geoptimaliseerde motor wordt bovendien medebepaald door de twee in de V-ruimte gelegen turbo’s. Deze zorgen voor fenomenale reacties, de oersterke aandrijving reageert uitermate spontaan op gasveranderingen en zet deze om in een zeer stevige voortstuwing.

Ofschoon de motor twee ton moet verzeulen vergaan er slechts een kleine vijf seconden alvorens de naald de 100 km/u-limiet passeert. Zeer rap en eveneens nauwelijks merkbaar wisselt de zestrapsautomaat de versnellingen.

Volgens BMW ligt het gemiddelde branstofverbruik van de achtcilinder op 11,4 liter. Modellen van de concurrentie met een vergelijkbaar sterke motor verbruiken meer.

Bijgeschaafd chassis
Foto's: Threshold BMW 7-Serie PrototypeVermoedelijk het grootste hoogtepunt van de BMW 7 is zijn chassis. Een groot aantal innovaties en nieuwe systemen zorgen dankzij een ook nog eens complexe onderlinge koppeling voor een zeer geslaagde spagaat tussen comfort en sportiviteit. Ofschoon de BMW groot en zwaar is, zal hij zeker tot de meest soepele gaan behoren. Het zijn met name  drie bouwstenen waardoor de 7 in hogere sferen beweegt: de Dynamische Demper Controle, het Integrated Chassis Management (ICM) en de Integrale-Actiefbesturing.

Tot het standaardchassis van de nieuwe serie 7 behoren naast superieure remmen de van aluminium gemaakte assen – vóór met dubbele dwarsgeplaatste wieldraagarm, achter een Integrale-V-as. Beiden staan op zich al garant voor tegelijkertijd soepel, stabiel en comfortabel rijden.

Standaard variabel
Foto's: Threshold BMW 7-Serie PrototypeDaarnaast zorgt de standaard Dynamische Demper Controle voor perfect veringcomfort. Dit is elektronisch gestuurd en past de karakteristiek van de schokdempers automatisch aan de rijstijl en aan het wegdek aan. Tevens kan de chauffeur per knop kiezen tussen comfortabele, normale en sportieve instellingen.

Links van de schakelpook zitten in de middenconsole de toetsen voor de Rijdynamiek Controle. De keuze is uit vier programma’s: Comfort, Normaal, Sport en Sport+. Behalve de instelling van demping en vering veranderen met de keuze van deze programma’s bovendien de schakeldynamiek van de automatische transmissie en de karakteristieken van gaspedaal en stuurbekrachtiging.

Wij mochten de verschillende chassis-modi tijdens een langere rondrit met normale reissnelheid vanuit chauffeurs- en achterbankperspectief testen. De comfortabele versie heeft deze naam ook duidelijk verdiend. Als in een draagstoel en zonder een spoor van schokken vanuit de achteras glijdt de wagen over het asfalt. Bij langere hobbels schommelt de grote BMW in deze modus echter wel wat lang zachtjes na. Bovendien werkt de besturing dan indirect en schakelt de automaat pas bij lagere toerentallen naar een hogere versnelling.

Verschillen duidelijk merkbaar
Foto's: Threshold BMW 7-Serie PrototypeVeel welwillender blijkt dan de Normaal-modus van de 7. Echt vol en direct voelt de wagen echter pas aan in de instelling Sport. Vanuit chauffeursperspectief is deze modus waarschijnlijk wel de meest aantrekkelijke. Korte hobbels krijgen de inzittenden nu weliswaar wat duidelijker te voelen, daarvoor schommelt de luxekoets bij langere hobbels niet meer na maar laat een zeer bodemvaste indruk achter. En passant blijkt de wagen duidelijk hanteerbaarder en beweeglijker.

Graag ook op drift
Foto's: Threshold BMW 7-Serie PrototypeWie via de Rijdynamiek Controle naar het programma Sport+ wisselt, activeert tegelijk de Dynamische Tractie Controle (DTC). Bij DTC gaat het om een tolerantere configuratie van de stabiliteitscontrole DSC. Sport+ ondersteunt een sportief-actieve manier van rijden doordat de stabiliteitscontrole pas laat ingrijpt.

Wie bij het accelereren uit enge bochten iets steviger gas geeft, kan de enorme wagen zonder probleem achter laten driften. De stabiliteitscontrole blijft daarbij wel gewoon actief en zal met ingrepen in het remmen een dreigend wegslippen voorkomen.

Alternatief kan de chauffeur DSC ook volledig uitschakelen. Wie per se wil, kan dan nog veel spannender door de bocht driften. Maar dan ontbreekt wel de veiligheid van de stabiliteitscontrole. Bij een handlingcursus op glad wegdek leerden wij hoe gemakkelijk en goed controleerbaar de 7-serie zich in drift geheel zonder DSC laat manoeuvreren. Als de achterwielen wegslippen moet je gewoon gericht tegensturen en met gecontroleerd gas geven de BMW ietsjes dwars staand door de bocht dirigeren. Eigenlijk is dat een manier van rijden die helemaal niet past bij zo’n chique slee. Maar het is wel ongelooflijk leuk.

Het superbrein
Foto's: Threshold BMW 7-Serie PrototypeBehalve DSC werken er nog veel meer rij-assistentiesystemen in de BMW 7-serie. Daartoe behoren ABS, de Cornering Brake Control CBC en de Dynamische Remmen Controle DBC. Samen met de dempercontrole, een actieve besturing en een achterwielbesturing is een enorme dosis systemen tegelijk actief.

Alle systemen zijn onderling gekoppeld en worden al naargelang de rijsituatie op elkaar afgestemd. Gecontroleerd worden al die rij-assistenten door een overkoepelend superbrein met de naam Integrated Chassis Management (ICM). Dankzij een bijzonder groot processorvermogen en snelle datatransfers bewaakt deze controle-instantie alle subsystemen. De dirigent leidt zijn orkest met fascinerende precisie en harmonie.

Achterwielen sturen meeZoals gezegd kan men de 7 bovendien met een nieuwe Integrale-Actiefbesturing (1.750 euro meerprijs) bestellen. Met dit systeem worden de stuurkrachten navenant de rijsituatie aangepast – ook die van de achterassen. De beweeglijke achterwielen kunnen tot drie graden naar links of rechts sturen. Bij lage snelheden worden de achterwielen tegen de stuurhoek van de voorwielen ingeslagen. Dit vermindert de draaicirkel met zo’n 70 centimeter.

Ofschoon de wielstand van de nieuwe 7-serie ten opzichte van zijn voorganger acht centimeter is gegroeid, is hij dankzij deze techniek minstens net zo hanteerbaar als de oude. De wagen is daarmee niet alleen wendbaarder, maar biedt dankzij de verminderde moeite bij het sturen door de actiefbesturing ook meer comfort.

Foto's: Threshold BMW 7-Serie PrototypeOok spectaculair is het samenspel van actief- met achterasbesturing bij dynamische rijoefeningen. Bij wisselen van rijstrook, in bochten en in de slalomproef blijkt de wagen beweeglijk, spoorstabiel en blijft voor de inzittenden daarbij ook nog relatief comfortabel. Bij hogere snelheden bewegen de achterwielen bij het sturen in dezelfde richting als de voorwielen.

De chauffeur kan met kleine stuurbewegingen de wagen precies en snel in een nieuwe richting dirigeren. Vooral passagiers achterin merken daarbij een duidelijk plus aan comfort. Abrupte richtingwisselingen zorgen voor een opbouw van dwarsacceleratie, maar de gierbeweging neemt dankzij de meesturende achterwielen niet toe.

Conclusie
De nieuwe 7 serie werd in vrijwel alle opzichten opgewaardeerd. Hij is mooier, moderner, efficiënter, beweeglijker, comfortabeler en met veel hightech uitgerust. Vermoedelijk nooit eerder was een model uit de bovenklasse zo luxueus, zo slim en zo vol met genot. Een geweldige mix die de BMW-ingenieurs hier hebben afgeleverd.

Foto's: Threshold BMW 7-Serie Prototype

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model