Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Study Renault Scénic ZEV H2

Study: Renault Scénic ZEV H2

Tijdreis

11.09.2008

De ontwikkeling van auto’s die op brandstofcellen rijden, is al enige jaren aan de gang, maar een marktintroductie zal nog wel even op zich laten wachten. Mercedes bewees in 2002 een vooruitziende blik met de presentatie van de kleine serie F-Cell op basis van de A-Klasse. Andere fabrikanten zoals Opel en BMW volgden en rijden inmiddels met een testvloot. Nu komt ook de Renault-Nissan-alliantie met het prototype Scénic ZEV H2.

ZEV H2 betekent Zero Emission Vehicle waterstof. Hierbij gebruikt het technische samenwerkingsverband van Renault en Nissan als aandrijfmechanisme een zelf ontwikkeld brandstofcellenblok, ook ‘stack’ genoemd. Deze wordt door een hogedruk waterstoftank van brandstof voorzien en pompt energie in compacte lithium-ionen-accu’s, die daarop de elektromotor aandrijven.

Acceptabele rijprestaties
Foto's: Study Renault Scénic ZEV H2De waterstof levert hierbij de energie voor de elektromotor, die 122 pk levert aan de ZEV H2-Scénic en hem aandrijft tot een maximumsnelheid van 160 km p/u. De sprint tot 100 km legt de Scénic nu al af in ruim 14 seconden. Dit alles gebeurt volledig geruisloos en emissievrij. Alleen de rijgeluiden veroorzaakt door banden en wind zijn waarneembaar voor passagiers en omstanders. Het bereik met een volle waterstoftank bedraagt momenteel zo’n 350 kilometer. Dit bereik zal binnenkort echter rond de 500 kilometer komen te liggen als de 350-bar-waterstoftank wordt vervangen door een nieuwere 700-bar-installatie.

Scénic zoekt het hogerop
Foto's: Study Renault Scénic ZEV H2Door de complexe waterstoftechniek werd het voertuig met circa 60 millimeter verhoogd. Hiervoor hoefden voor de passagiers binnenin niets in te leveren. Mercedes heeft bij de A-klasse vanaf het begin het H2-concept in acht genomen, waardoor de motor in een ondervloerconstructie werd geïnstalleerd. Dit is te vergelijken met een sandwichconstructie, waarbij er een ruimte tussen voertuigonderkant en interieur ontstaat.

Een nadeel van de brandstofcellentechniek in combinatie met een elektromotor is nog het hoge gewicht. Zo weegt de ZEV H2 met 1850 kilogram rond 300 kilogram meer dan een Scénic 1.9 dCi.

Vijf standen
De ZEV H2 kan volgens Renault in vijf standen rijden:

1. De accu voedt de elektromotor rechtstreeks met stroom – in deze modus bevindt de ZEV H2 zich altijd bij het manoeuvreren en het langzaam rijden in de binnenstad – vergelijkbaar met de Toyota-hybridemodellen.

2. Het brandstofcellenblok voedt de elektromotor alleen met stroom: deze modus wordt vooral gebruikt bij een constante snelheid. Extra energie wordt hierbij opgeslagen in de accu.

3. Brandstofcellenblok en accu voeden de elektromotor: Dat is alleen nodig bij prestaties zoals inhalen, die veel energie kosten.

4. Brandstofcellenblok voedt de accu met stroom: dit gebeurt bij stilstand voor het stoplicht en dergelijke.

5. Elektromotor voedt de accu met stroom en laadt deze op: dit gebeurt bijvoorbeeld tijdens het remmen of het uitrollen; de elektromotor werkt dan als generator en laadt de accu op.

Fabrikanten moeten zich haasten
Foto's: Study Renault Scénic ZEV H2Dat klinkt allemaal mooi, maar het presenteren van concept cars en erover praten alleen is niet voldoende. Fabrikanten moeten haast maken met het ontwikkelen van nieuwe technologieën, want bij de huidige olieprijs is een echt, milieuvriendelijk en vooral betaalbaar alternatief absoluut noodzakelijk. In Nederland hebben we met de hoogste prijzen ooit te maken. Een liter benzine kost hier ruim 15 cent meer dan in Duitsland. Maar ook in Duitsland zullen ze rekening moeten gaan houden met een prijs van 1,70 Euro per liter en de grens van twee Euro per liter zal zeker nog worden bereikt.

Momenteel is ook waterstof weliswaar nog heel duur, maar de prijs zal bij een grote vraag omlaag gaan. En dat waterstof werkt, is al bewezen door vele pilotprojecten. De luchthavenbussen van Munich Airport rijden al enige tijd met de schone brandstof en tanken niet ver van de luchthaven bij een van de circa twaalf beschikbare waterstoftankstations in Duitsland. Het kleine tankstationnetwerk voor waterstofvoertuigen vormt daar net als voor LPG-voertuigen het echte probleem. In heel Europa zijn er slechts rond de 45 waterstoftankstations. In Duitsland zijn het er momenteel rond de twintig, maar enige daarvan behoren tot autofabrikanten of andere grote ondernemingen zoals Linde of InfraServ.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model