Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Rijtesten Volvo C30 DRIVe

Rijtesten: Volvo C30 DRIVe

Hard van buiten, zacht van binnen

27.04.2010

Steeds vaker wensen we een sportief, dynamisch ogende auto. Aan de andere kant van het spectrum is de vraag naar milieubewuste modellen rijzende. De opgefriste C30 DRIVe komt dus precies op het juiste moment. Wij reden hem.

Volvo is van oudsher een behouden, ietswat oubollig merk waarbij veligheid hoog in ´t vaandel staat. Althans, dat is wat de gemiddelde automobilist opdreunt als men naar het beeld van het Zweedse merk wordt gevraagd. Toch timmert Volvo al jaren aan de weg om meer glans aan dit imago te geven. Het meest spraakmakende voorbeeld hiervan is toch wel de (destijds futuristische) 480. Meer recent is de C30 die in 2006 het levenslicht zag en zorgde voor een vleugje levendigheid annex sportiviteit binnen het merk. Ruim drie jaar geleden nog betiteld als trendy en hipbeginnen de jaren begonnen de  C30 toch echt wel te tellen. Een verjongingskuur moet uitkomst bieden.

Terug in de Volvo-familie
Volvo C30Officieel moet de C30 doorgaan voor een driedeurs hatchback, maar het krachtige profiel van de bolide doet eerder denken aan een compacte coupé. Vergelijkbaar met één van zijn directe concurrenten de Volkswagen Scirocco. Hoewel die auto meer agressief overkomt straalt de Zweed juist meer rust uit. Een eigenschap die vooral te danken is aan het vernieuwde front die door de vernieuwingslag duidelijk meer richting de nieuwe lijn van Volvo getrokken. De langgestrekte koplampen, de grille met het bekende beeldmerk en zelfs de puntige bumpers komen overeen met de nieuwe S60 en vernieuwde C70. Aan de achterzijde van de C30 zien we echter geen grote verschillen met de eerste generatie. Hier schaafden de ontwerpers van Volvo slechts de achterbumper ietwat bij. Niet geheel onlogisch aangezien de achterkant al uitgesproken genoeg was.

Opgeruimd staat netjes
Volvo C30Het interieur is zoals we van het Zweedse merk gewend zijn minimalistisch opgebouwd. Alle bedieningselementen zijn ordelijk verwerkt in de losstaande middenconsole wat zorgt voor een soort natuurlijke rust op het dashboard. Vormgeving die alleen maar uit het schetsboek van een Scandinavische fabrikant kan komen! Een bijkomend voordeel van de evenwichtige lay-out is de goede ergonomie van de C30. Alle knoppen en schakelaar zitten precies waar je ze verwacht, al valt het overigens prima navigatiesysteem op dit gebeid enigszins uit de toon. De bediening van deze hardware zit verborgen achter het stuurwiel en vraagt enige gewenning. Een punt waar we wel vrolijk van worden is de bouwkwaliteit en het materiaalgebruik van de Volvo. Alle delen sluiten mooi op elkaar aan en er zijn prettige, zachte materialen verwerkt.

Groter dan je denkt
Volvo C30Wie de compacte buitenmaten in oog neemt schroeft zijn verwachtingen over de binnenruimte al gauw naar beneden. Wat betreft de bagageruimte heeft men hier volkomen gelijk in. De ruimte is door de hoge tildrempel moeilijk te bereiken en is met 251 liter gewoon aan de kleine kant. Echter vergist men zich in de binnenruimte van de 'sporthatch'. Voorin hebben beide inzittenden weinig reden tot klagen, maar ook achterin kunnen twee volwassenen nog goed zitten. Dankzij de ver doorgetrokken achterste zijruiten worden zelfs de claustrofobische gevoelens weggenomen. Passagiers tot een lengte van 1,90 meter ervaren er voldoende hoofd- en beenruimte en dat is toch wel frappant gezien zijn compacte voorkomen! Helaas heeft Volvo niets aan het schuifsysteem van de voorstoelen gedaan. Deze blijven na een instap richting achterbank irritant op de voorste stand staan. Een minpunt die we bij de rij-impressie met de vorige generatie ook al aanhaalden.

Dynamisch weggedrag
Volvo C30We gooiden het uiterlijk van de C30 al onder de noemer 'Sporthatch', maar we waren vooral benieuwd of de Volvo dit onderweg waar kon maken. En gelukkig kunnen we mededelen dat het absoluut niet tegenvalt. Verwacht echter geen messcherp weggedrag en rugbrekende vering. Nee, de C30 schotelt juist een dynamisch weggedrag voor dat zich zowel sportief als comfortabel gedraagt. Een voorbeeld hiervan is het onderstel dat redelijk stug geveerd is, maar toch de meeste oneffenheden weg weet te filteren. Ook de besturing helpt mee aan de prettige mix. De C30 laat zich precies en direct sturen, maar mist wel enigszins gevoel. Dit is grotendeels te verwijten aan de licht overbekrachtigde stuurbekrachtiging. Al met al stuurt de compacte Volvo naar behoren. Wellicht niet zo sportief als het uiterlijk doet vermoeden, maar hier hebben we graag een stukje comfort voor terug.

Zuinige DRIVe

Volvo C30Ons testexemplaar is voorzien van een DRIVe-embleem en is zodoende uitgerust met de energiezuinige 1.6 liter dieselmotor. Het model valt dankzij een uitstoot van 99 g/km in de 20% bijtellingcategorie en is daarmee zakelijk gezien veruit het meest interessant. Daarnaast zullen veelreizende particulieren het verbruik van 3,9 liter per 100 km zeker waarderen. Op papier is er dus goed te leven met de 109 pk sterke DRIVe, maar ook in de praktijk valt de Volvo niet tegen. Natuurlijk trekt de C30 de straatstenen niet uit de straat, maar vlot meekomen met het verkeer is geen probleem. Terugschakelen voor een inhaalacceleratie is niet eens nodig, aangezien het maximale koppel van 240 Nm al bij lage toeren voorhanden is. En niet alleen tijdens het rijden overtuigt de zelfontbrander, want ook van het brandstofverbruik is om blij van te worden. Gemiddelde nam de Volvo tijdens de testperiode  slechts 4,5 l/100km tot zich. Een prima prestatie.

Resumé
Volvo C30Hard van buiten, zacht van binnen. De marketingkreet van een niet nader te noemen dropverkoper past helemaal bij de Volvo C30 DRIVe. Het uiterlijk van de sporthatch' oogt zeker sportief en weet menig voetganger hun nek te laten verdraaien. Echter binnenin weet Volvo een rustige sfeer te creëren, zowel betreffende de vormgeving als de prestaties. Geen scherpe besturing en stuiterig onderstel, maar een fijne mix van comfort en rijdynamiek. Wellicht dat een krachtigere motor in combinatie met een sportonderstel de bestuurder meer sportieve aspiratie biedt, maar wat ons betreft is dat helemaal niet nodig. Rijden in de zuinige DRIVe motorisering is plezierig genoeg en daarnaast vooral voor de zakelijke rijders fiscaal aantrekkelijk.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model