Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Rijtesten Suzuki Splash 1.3 DDiS

Rijtesten: Suzuki Splash 1.3 DDiS

De blikvanger

11.09.2008

In de film “Splash – een jongedame aan de haak” bewondert Tom Hanks, na een val in zee, een beeldschone zeemeermin. Niet in het water, maar op de weg, zorgt de Suzuki Splash voor verrekte  halzen. De Japanner trekt vooral damesblikken aan, tenslotte voldoet de minivan aan de criteria van kindvriendelijkheid. Wij hebben getest of de Splash meer in zijn mars heeft, dan er merkwaardig uit zien.

Puur qua uiterlijk overtuigt de met de Opel Agila identieke Suzuki Splash vanaf de eerste blik. In tegenstelling tot zijn voorganger, de Wagon R+, kreeg de nieuweling niet alleen een meer aantrekkelijke naam, maar ook een mooiere vorm: Splash betekent spat of spetter, en dat is meteen ook de beste omschrijving voor deze auto. De grote, amandelvormige ogen zien er merkwaardig uit, en de steile achterzijde met de verticale achterlichten geven hem een pittig uitzicht.

Parkeervriendelijk
Foto's: Rijtesten Suzuki Splash 1.3 DDiSWeliswaar werd de Suzuki ongeveer twintig centimeter langer, maar is hij met zijn goed 3,70 meter lengte nog steeds bijzonder parkeervriendelijk. Ongewijzigd bleef de wielbasis van 2,36 meter, die ook al bij de voorganger voor een royaal plaatsaanbod zorgde. Dat lukte ook dit keer: zowel voor- als achteraan biedt hij voldoende been- en hoofdruimte. Zelfs passagiers van meer dan een meter negentig zitten achteraan comfortabel.

De chauffeur neemt plaats in een goed verwerkte kunststof-cockpit. Ondanks het alleen in de hoogte verstelbare stuurwiel is de juiste zitpositie snel gevonden. Achter het dunne maar goed in de hand liggende stuurwiel, staat in het midden één rond instrument: de snelheidsmeter met een geïntegreerde boordcomputer (niet in de basisversie). Vanaf de middelste uitrustingslijn komt daar nog een kleine satelliet bij, de toerenteller.

Vele vakken
Foto's: Rijtesten Suzuki Splash 1.3 DDiSAfgezien van de te ver naar voren geplaatste deurgrepen, zijn in de Splash alle schakelaars, druktoetsen goed onder handbereik aangebracht. Zoals dat voor een stadswagen voor kleine gezinnen past, is de Splash voorzien van talloze bergvakken, waarin allerlei kleingoed kan worden opgeborgen. Bijzonder praktisch is het grote vak onder het handschoenkastje, waarin zelfs een grote reisatlas een plaatsje vindt.

De door ons geteste Comfort-uitrusting verwent de koper niet alleen met een standaard ingebouwde, MP3-voorbereide CD-radio, maar ook met bedieningstoetsen op het stuurwiel. De hoogwaardigste Splash-versie is bijna compleet uitgerust: airco, lederen stuurwiel, elektrisch instelbare buitenspiegel, stoelverwarming vooraan, mistlampen en 15 inch lichtmetalenvelgen zijn standaard. Elektrische raambediening en centrale vergrendeling zitten al in de basisversie. Het instapmodel rolt zonder ESP van de band.

Basisversie zonder ESP
Foto's: Rijtesten Suzuki Splash 1.3 DDiSDe elektronische stabilisatie zou eigenlijk ook al in de kleinste wagen al voorhanden meten zijn. Want ook de basis-Splash kan al bij een uitwijkmanoeuvre gaan slippen – zelfs al slaat de ophanging van de minivan in principe een goed figuur. Suzuki slaagde in de spagaat tussen rijddynamiek en comfort, de strakke ophanging zorgt voor voldoende stabiliteit zonder de rugwervels van de passagiers overmatig te belasten. Korte schokken dringen ondanks de korte wielbasis licht merkbaar door, maar het uiteindelijke comfort op zich kan overtuigen.

Naast twee benzinemotoren biedt Suzuki de Splash aan met een 1,3 liter grote diesel, waarvoor wij bij deze test kiezen. Met zijn vier cilinders genereert de wat ruw lopende common rail-motor 75 pk. Daarvoor is er een ordentelijk koppel van 190 Nm tussen 1.750 en 2.250 toeren, dat de diesel tot de best trekkende aandrijving uit het programma maakt. Zonder probleem bereikt de Suzuki de opgegeven maximum snelheid van 165 km p/u. Maar het zich houden aan het door de fabrikant opgegeven verbruik van 4,5 liter diesel per 100 kilometer is andere koek. Onze testwagen verbruikte iets meer dan zes liter vloeibaar goud.

Kleiner draaicirkel
De Suzuki wordt standaard geleverd met een snelheidsafhankelijke, elektromechanische besturing, die de Splash trefzeker door de bochten laat gaan. Snelheidsafhankelijk betekent, dat de graad aan ondersteuning bij stijgende snelheid afneemt, zodat – behalve op de snelweg - meer stabiliteit ontstaat. Bij het parkeren echter wordt de chauffeur sterker ondersteund, wat het sturen merkbaar vergemakkelijkt. Het goede zicht rondom en de uiterst kleine draaicirkel van minder dan tien meter doen de rest.

Foto's: Rijtesten Suzuki Splash 1.3 DDiSEens de Splash geparkeerd is, staat niets de shopping-tocht nog in de weg. Nu moeten alleen de inkopen nog worden geladen. Vanaf de middelste uitrustingslijn kan de achterbank in een verhouding van 40 tot 60 worden opgeklapt; in de basisversie kan dat alleen in haar geheel. Zo kan de met alle zitjes beschikbare kofferruimte van slechts 178 liter worden vergroot tot 1.050 liter. De beide hoogwaardiger versies bieden verder nog een extra vlak onder de vloer van de kofferruimte, waarin kleinigheden kunnen worden opgeborgen. Bovendien vergemakkelijkt de laag komende achterklep het laden.

Blijft alleen de prijs nog te bespreken. Er is al een Splash vanaf 9.999 euro – de basisversie, met een benzinemotor. Voor de door ons geteste diesel in de complete Comfort-uitrusting moet minstens 16.399 euro worden neergeteld En daarmee kost de Suzuki bijna evenveel als de goedkoopste VW Golf.

Besluit
De Splash doet spetterend, fris en praktisch aan, en heeft daarmee alles om vooral de dameswereld te veroveren. Als wendbaar wagentje verzamelt hij punten in de stad en bij het zoeken naar een parkeerplaatsje. Hij biedt voldoende plaats voor vijf passagiers en kan bij opgeklapte rugleuning heel wat bagage opnemen. De geteste dieselmotor past bij het flinke karakter van de Suzuki, maar is niet uitgesproken zuinig. Bovendien is de Splash in deze configuratie zeker geen koopje meer.

Foto's: Rijtesten Suzuki Splash 1.3 DDiS

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model