Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Rijtesten Skoda Yeti

Rijtesten: Skoda Yeti

Yeti getest

29.10.2009

Stoer en avontuurlijk zijn twee woorden die normaliter niet in de aard van Skoda liggen. Dit verandert met de komst van de Yeti. Gaat de traditionele, behouden dochter van het Volkswagen concern haar puberteit in en krijgt het een spannender gezicht? Wij gingen op onderzoek uit met de Yeti!

'Stille wateren hebben diepe gronden' is uitermate van toepassing op het merk Skoda. Sinds 1991 bevindt de Tsjechische fabrikant zich onder de warme vleugels van de Volkswagen Group en heeft het in de afgelopen twaalf jaar haar marktaandeel in Nederland maar liefst vertienvoudigd. Toch heeft Skoda dit nooit van de daken geschreeuwd en is het altijd haar eigen koers blijven varen. Een merkidentiteit met soberheid en solide als belangrijkste pijlers. Opwinding komt - enkele uitstapjes als de RS-modellen daargelaten - niet voor in het vocabulaire van de fabrikant uit de voormalige communistische natie. Maar hoe veranderde dit in de laatste jaren. Met Roomster presenteerde het merk een opvallende auto en nu is er de Yeti, vernoemd naar die mysterieuze, mythische sneeuwman uit de Himalaya.

'Daag me uit!'
Skoda YetiMeteen wanneer we oog in oog staan met de Tsjechische Yeti komt er een scala aan steekwoorden bovendrijven: stout, stoer, brutaal. Volledig tegenstrijdig heeft het front ook iets liefs, bijna kinderachtig. Meest in het oog springen de grote ronde kokers met geïntegreerde dagrijverlichting en mistlampen. Daarnaast is de Yeti met een flink bemeten grille en doorlopende schutplaat behoorlijk 'gebekt'. De Yeti is Skoda's eerste SUV en wijkt qua concept totaal af van de overige modellen. Toch is de auto direct als Skoda is te herkennen. Met name de voorzijde en de daklijn zorgen ervoor dat de Yeti op een hoogpotige variant van de Roomster lijkt. Het moge duidelijk zijn dat Skoda met de Yeti onomstotelijk wil bewijzen dat de fabrikant meer dan volwassen geworden is.

Volkswagen
Skoda YetiHet exterieur en interieur zijn twee tegenstrijdheden. Waar de buitenkant duidelijk avontuurlijke trekjes vertoond, is het interieur juist opgeruimd en zakelijk. Volkswagen heeft zijn stempel duidelijk achtergelaten. De opbouw van het dashboard komt overeen met dat van de Golf. Gelukkig is dat wel overgoten met een saus à la Skoda. De kenmerkende groene verlichting, de wijzerplaten en de grote zilverkleurige strip die over het dashboard loopt maken duidelijk een verschil.

Nagenoeg perfect
Skoda YetiDe invloed van Volkswagen heeft onbetwist vruchten bij Skoda afgeworpen. Dit vertaald zich in een uitstekende bouwkwaliteit in het algemeen en sinds kort ook in het gebruikmaken van dezelfde bedieningselementen (o.a. de climate control) en navigatie-/audiosystemen uit het Volkswagen-assortiment. Een positieve ontwikkeling, want momenteel zijn deze systemen wat betreft gebruiksvriendelijkheid bovengemiddeld goed, zo niet de beste. Kritiekpunten aangaande het interieur zijn schaars. Alleen het gemis van een lampje bij de make-upspiegel en een onoverzichtelijke dode hoek merken we op. Skoda maakt dankbaar gebruik van Volkswagen en dat is hun goed recht. De Yeti steekt hierdoor met kop en schouder boven de concurrentie uit.

VarioFlex
Skoda YetiDe Skoda Yeti heeft een lengte van 4,22 meter, is 1,79 meter breed en 1,69 meter hoog. Hiermee is de auto 20 cm korter dan de Volkswagen Tiguan, maar dit is niet terug te zien in de hoeveelheid interieurruimte. Inzittenden kunnen zowel voorin als achterin prima hun ledematen kwijt en overal zijn er opbergvakken en andere vormen van stallingplaatsen te vinden. VarioFlex biedt de mogelijkheid om de achterbank te verschuiven en zodoende te kiezen tussen meer beenruimte achterin en minder bagageruimte en vice versa . De kofferruimte heeft normaliter een inhoud van 405 liter. Wanneer de drie losse stoelen achter worden verwijderd ontstaat er een hoeveelheid van 1.760 liter. Een inhoud die de concurrentie - Tiguan (1.510), Ford Kuga (1.405 liter), Nissan Qashqai (1.513 liter ) - niet haalt. Houd wel rekening met de hoge tildrempel van de Yeti.

Rijden
Skoda YetiDe Yeti lijkt in veel opzichten "Daag me uit!" te zeggen en dat laten we ons geen 'tweede keer zeggen. Na een negen uur durende rit stappen we uit middenin een Zweeds bos. Onvermoeid, want de stoelen volstaan haar taak bijzonder goed: stevig, ondersteunend en comfortabel. Hetzelfde geldt voor het onderstel van de SUV. Het is redelijk stevig geveerd, maar biedt tegelijkertijd het nodige comfort. Rijden met de Yeti voelt heel vertrouwd. Het stuurwiel laat zich lekker vastgrijpen en de bekrachtiging geeft genoeg feedback over de direct en scherp sturende Yeti. Flinke afstanden overbruggen is geen probleem voor de Skoda. Maar wordt het avontuurlijke uiterlijk ook omgezet in een dito rijkarakter? De voorzieningen zijn er in ieder geval met een elektronisch gestuurde, vierde generatie Haldex-koppeling en 18 centimeter aan bodemvrijheid. En zowaar, de Yeti weet met gemak mulzand, enkele klimpartijen en diepe sporen te overwinnen en liet ons zodoende in alle veiligheid de mooiste kant van Zweden zien. Maar het belangrijkste, ook op de verharde weg biedt de Yeti echt rijplezier.

Goedkoop is geen duurkoop
Skoda YetiWe haalden de concurrentie eens naar voren. Met name de Volkswagen Tiguan is een belangrijke tegenhanger. Die mag dan langer zijn, aan interieurruimte heeft de Volkswagen praktisch niets meer te bieden. Tel daarbij de gelijkwaardige bouwkwaliteit, het honderd kilogram lagere wagengewicht en de telkens drie mille lagere vraagprijs op en je kunt meteen concluderen hoe de Skoda Yeti ervoor staat. Ook in vergelijking met andere concurrenten is de Yeti uiterst scherp geprijsd. Zo bedraagt de vanafprijs van de (airconditioningloze) Yeti 1.2 TSI Active met 105 pk sterke 1.2 TSI-benzinemotor € 18.990,-. Voor duizend euro meer biedt Skoda de Yeti Active Plus mét halfautomatische airconditioning aan. De door ons gereden Yeti 2.0 TDI staat voor € 34.390,- in de prijslijsten. Standaard beschik je dan over alle wenselijke luxe, zoals cruise controle, ESP, lichtmetaal en 140 pk en 320 Nm. De dieselmotor is voldoende krachtig voor de 1.430 kg wegende Yeti en bleek een stille metgezel te zijn. Aan kracht ontbreekt het nimmer. En dat wordt ook nog eens gecombineerd met een relatief gunstig verbruik. Zelfs op de Duitse Autobahn bleef de dieselconsumptie binnen de perken. Na een veelzijdige reis naar Scandinavië kwamen wij op een gemiddelde van 7,0 l/100 km.

Resumé
Skoda YetiDe Yeti mag dan Skoda's eerst SUV zijn, de auto geeft ons het idee dat ze het merk al jaren in dit segment meegaat. De Yeti biedt prima rij-eigenschappen, behoorlijke offroad-capaciteiten, een geweldige bouwkwaliteit en veel binnenruimte. Uiteraard is dit alles te danken aan Volkswagen, maar het mooiste komt nog. De Yeti bevat een Tsjechische identiteit en dito prijskaartje. En daar doen we het stiekem allemaal voor.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model