Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Rijtesten Renault Grand Modus

Rijtesten: Renault Grand Modus

Heerser in miniformaat

11.09.2008

Kopers van nu verlangen praktische en effectieve auto’s. Praktisch, zodat liefst aan alle behoeften wordt voldaan. Effectief, zodat aanschaf-, verbruiks- en alle overige onderhoudskosten te overzien blijven. En: een fraai uiterlijk kan hier natuurlijk ook geen kwaad. De nieuwe Renault Grand Modus 1.5 dCi lijkt dit allemaal in zich te verenigen.

Jazeker, diesels en kleine auto’s bijten elkaar vaak. Laat u even bijpraten: de Renault Modus is al sinds 2004 op de markt. Begin 2008 presenteerden de Fransen naast de 3,79-meter lange Modus tevens de 4,03 meter lange Grand Modus. Waarom? Om meer clientèle richting hun merk over te halen. Waar de kleine Modus voornamelijk geschikt is als snelle stadsauto met ambities naar meer, wordt de Grand ook in staat geacht tot grootsere taken zoals gezinsvakanties of meubeltransport. Ook hier rekening houdend met penibele parkeersituaties in binnensteden.

Veel plek voor vier
Foto's: Rijtesten Renault Grand Modus Vier personen treffen in de grote Modus een uitgesproken mondain ruimteaanbod aan. Of het nu voor- of achterin is, hoofd, schouder- en beenvrijheid zijn excellent. Als er achterin een derde persoon stapt, keert het tij. Logisch ook, want een totaalbreedte van 1,71 meter is nou niet bepaald royaal. Toch kunnen op korte trajecten zelfs vijf personen worden vervoerd. Het zicht naar achteren is uitstekend, maar de voorstijlen zijn absoluut te groot uitgevoerd. Daarachter kunnen hele vrachtwagens uit het zicht verdwijnen.

Bij een normale stand van de achterbank bevat de kleine bagageruimte minstens 305 liter. Wie achterin kleinere gasten heeft zitten, kan door middel van een verschuifbare achterbank de beenvrijheid wat terugbrengen ten gunste van de bagageruimte. Zo wordt deze met ruim 100 liter uitgebreid. Voor serieuze transporttaken kan de hele rugleuning worden omgeklapt. Hierbij ontstaat weliswaar geen recht laadvlak, maar toch passen er 1454 liter in: maar liefst 24 liter meer dan bijvoorbeeld in de 70 centimeter langere Audi A4 Avant. In totaal bedraagt het laadvermogen van de Renault 485 kilogram.

Matige zitpositie
Foto's: Rijtesten Renault Grand Modus Verder overtuigt de Grand Modus net als zijn kleine broer met doordachte details en een nette afwerking. De auto heeft lekker veel opbergvlakken. Minder plezierig is de zeer diep geplaatste autoradio. Gelukkig is er af fabriek altijd een afstandsbediening in het stuur geïntegreerd. De zitpositie is voor verbetering vatbaar. Op grond van de alleen horizontaal verstelbare stuurkolom vindt niet elke chauffeur een passende positie. Maar de stoelen op zich zijn zeer comfortabel. Ze zijn weliswaar wat aan de zachte kant, maar ze reconstrueren de individuele vorm van de rug zeer goed, ondersteunen op sommige punten de houding en corresponderen met het straf afgestelde chassis.

De stugheid van de vering-/schokdempereenheid verbaast dan ook bij het eerste contact met de kleine Fransman. Vooral omdat de Grand Natión normaal gesproken zoveel waarde aan comfort hecht. Maar de lange Modus neemt het op dat punt niet zo letterlijk. Ondanks de stugge vering stuurt hij met duidelijke zijneiging voldoende precies door de bocht en is hij zeer beweeglijk in het stadsverkeer. Maar een bochtenkampioen is de Grand Modus daarom nog lang niet. Met de aanbevelenswaardige 15-inch-wielen is het totaalpakket toch goed afgestemd, want dit biedt voldoende comfort, zodat ook lange afstanden ontspannen kunnen worden afgelegd. Het lage volume van de windgeluiden valt positief op.

Rustige diesel
Foto's: Rijtesten Renault Grand Modus De geteste diesel is niet alleen geschikt voor de stad. De common-rail-diesel loopt zeer rustig en is krachtig, zodra hij de uitgesproken traagheid bij het wegrijden heeft overwonnen. De 86-pk-diesel stuwt de ruim 1,3 ton zware Grand Modus goed vooruit. De microvan haalt een top van 172 km p/u, de sprint van 0 tot 100 km zou hij volgens de fabriekscijfers in 13,3 seconden af moeten leggen. Ons testexemplaar zat kennelijk lekker in zijn vel, want hij volbracht deze oefening in 12,8 seconden.

Voor een pittige acceleratie zorgen vanaf ongeveer 2000 motortoeren enerzijds het aanzienlijke koppel van 220 Newtonmeter en anderzijds de goed getrapte, licht schakelbare versnellingsbak. Deze heeft, ongebruikelijk voor zijn klasse, zelfs zes versnellingen. De laatste versnelling is hierbij behoorlijk lang uitgevoerd, wat het brandstofverbruik binnen de perken moet houden. Maar in het stadsverkeer, waar men meestal de vijfde en soms zelfs de zesde versnelling kan gebruiken, is dit nauwelijks merkbaar. Wij maten 7,4 liter, terwijl het volgens Renault in het stadsverkeer 5,7 liter zou moeten zijn. Gemiddelde verbruikte de van Eco-2-certificering voorziene Fransman tijdens onze testrit een gematigde 5,4 liter. ‘Eco-2’ is overigens een certificering van Renault zelf, die niet overdraagbaar is op andere automerken. Met de tankinhoud van 51 liter kunnen dus bijna 1000 kilometer non-stop worden afgelegd.

Foto's: Rijtesten Renault Grand Modus Renault heeft echter een ander interessant aggregaat voor de Modus-reeks, dat hier het vermelden waard is. De 1.2-TCE-turbobenzinemotor levert 100 pk, kost met een zelfde uitrusting rond de 1800 Euro minder dan de diesel, verbruikt volgens de normgegevens maar een liter meer, is acht km p/u sneller en accelereert ruim twee seconden sneller naar de 100 km. Dan wordt het krediet voor de dCi wel heel mager en zal veel geïnteresseerden het voordeel van het dieselen vergaan.

Bepaald geen koopje
De door ons gereden 1.5 dCi met roetfilter is gekoppeld aan de uitgebreide Dynamique-uitrusting. Hierin zijn zes airbags, airco, boordcomputer, in de lengte verschuifbare achterbank en elektrische ramen rondom en bijvoorbeeld een afstandsbediening voor de CD-radio. De wagen kan dan nog met metalliclak, ESP (waarom meerprijs?), MP3-compatibele radio-cd en lichtmetalen velgen worden uitgerust.  De Renault Grand Modus is leverbaar vanaf € 14.895,=.

Conclusie
De Grand Modus is zijn naam waardig. Hij kan alles beter dan de korte versie (behalve geparkeerd worden dan), biedt binnenin zeer veel ruimte, is mooi afgewerkt en ziet er sympathiek uit. De dieselmotor op zich is een prachtexemplaar, maar heeft onder de huidige omstandigheden (brandstofprijzen) nog maar weinig zin. Hij maakt de Grand Modus wel wat duurder. De Grand Modus met turbobenzinemotor is hem op bijna elk vlak de baas en daarom vermoedelijk de betere keus.

Foto's: Rijtesten Renault Grand Modus

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model