Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Rijtesten Nissan GT-R

Rijtesten: Nissan GT-R

Rauwdouwer

19.11.2009

Wij, Europeanen, denken veelal in hokjes als het om (super)auto’s gaat. Porsche, Ferrari, Lamborghini en Aston Martin…verder kijken we veelal niet. Ver-van-je-bed-show misschien? En daarmee doen we die sportwagens buiten de grenzen van ons continent eigenlijk tekort. Daar zijn er namelijk enkele die juist hun neus ophalen voor Europese snit. De Nissan GT-R is er daar één van. Wat zeggen we: die vind ‘onze’ krachtpatsers gewoon een lachertje!

Met de introductie van de Nissan GT-R komt er een eind aan een indrukwekkende dynastie van Skyline's, een bloedlijn die ontsprong in april 1957 met het lanceren van de ALSI-1. Bekender bij ons zijn de versies met de fabriekcodes R32, de R33 en de R34. Toch bloedt de generatie niet geheel dood. De nieuwe GT-R wordt intern namelijk nog eenvoudigweg R35 genoemd en is daarmee een opvolger van zijn veelbesproken voorgangers. Het vervallen van Skyline in de benaming doet daarentegen vermoeden dat de GT-R op een ander soort niveau opereert en daarmee niet te vergelijken is met de voorgaande versies. Met een compleet nieuw design, een fonkelnieuwe motor en evenzo verse techniek is dit een logische keuze.

Onopvallend
Nissan GT-RDe Nissan GT-R zou zo uit onze Sony Playstation getrokken kunnen zijn. Scherpe vormen en strakke lijnen voeren de boventoon in het ontwerp. De brede heupen en naar achteren getrokken lichtunits geven de auto een krachtige uitstraling. Maar echt uitgesproken is oogt het koetswerk niet. Geparkeerd tussen een rijtje grijze leasebakken zijn er maar weinig die het een blik gunnen. Zou dit door zijn Black Edition-uitmonstering komen of is het aangezicht gewoonweg niet opvallend (genoeg)? Italiaanse sportauto's met name schreeuwen het juist uit om gezien te worden. Wie zichzelf de moeite gunt door te lopen naar de achterzijde zal merken dat elke vorm van discretie verdwijnt. Gesculpteerde hoeken, een plank als achterspoiler en vier enorme kokers staat voor rauwe ontwerpstijlen.

Japanse sfeer
Nissan GT-RDit primitieve karakter wordt in het interieur van de GT-R verder onderstreept. Geen gefriemel met mooie lijnen om de ogen van de bestuurder te strelen. Dat leidt toch alleen maar af. Nee, de cockpit is spartaans en puur functioneel. Gelukkig maar, want door de hoeveelheid knoppen en een overdaad aan informatievoorzieningen is het dashboard levendig genoeg. Dit bedoelen we overigens niet negatief. Sterker nog, de gadgets passen perfect bij het karakter van de GT-R. Het bewuste centrale display geven de bestuurder een schat aan informatie. Zowel mechanische als rijtechnische gegevens worden op gameachtige wijze voorgeschoteld. Zo zijn op de graad nauwkeurig de temperatuur van de motorolie, koelvloeistof en transmissie-olie af te lezen. Een nog leukere gimmick is de G-krachtenmeter waarop je kunt zien hoeveel G's opgewekt zijn tijdens een acceleratie, een noodstop of een snel genomen bocht. Negentig procent van de tijd zijn deze gadgets uiteraard compleet overbodig, maar ze benadrukken wel het typisch Japanse karakter van de GT-R.

Meesterwerk
Nissan GT-RMet een mechanische schreeuw komen de zuigers in de cilinders in beweging. Het volledig nieuw ontworpen VR38DETT-blok is speciaal ontwikkeld voor de GT-R. De keiharde technische specificaties klinken in eerste instantie niet bijster indrukwekkend; zes cilinders en minder dan vier liter aan totaal slagvolume is namelijk volgens sportwagenmaatstaven niet meteen iets om warm van te worden. Het zijn de twee turbochargers die deze veronderstelling veranderen. Zij blazen het motorvermogen naar een indrukwekkende hoogte. Hoe hoog precies is een verhaal apart. Officieel geeft Nissan een vermogen van 485 pk op voor de GT-R, maar omdat iedere motor met de hand wordt gebouwd kan dit per krachtbron verschillen. En wat te denken van het koppel. Het maximum van 588 Nm wordt geleverd over een bereik van 2.000 toeren beginnend bij 3.200 tpm. Een klein meesterwerk deze VR38DETT.

Rauw en brutaal
Nissan GT-RKalm wegrijden komt in de omgangsregeling met de Nissan GT-R niet voor. Bij een minimale aanraking van het gaspedaal schokt de Nissan in beweging. Het geeft de R35, mede dankzij de vele mechanische geluiden, een erg rauw karakter. De zitpositie is laag en optimaal in te stellen. Achter de sportkuipen huizen twee kleine zittingen. Officieel is de GT-R namelijk een 2+2, maar wij gunnen niemand daar plaats te moeten nemen. Snel terug naar voren! Inmiddels geeft het display aan dat alle systemen goed zijn opgewarmd. Leuk detail: de multifunctionele meters zijn samen met de ontwerpers van het Playstation- spel Gran Turimso ontwikkeld.

Pech
Nissan GT-RHelaas zijn de weergoden ons niet goed gezind. Geen ideale omstandigheid om krap vijfhonderd paardenkrachten uit te laten. Op een recht stuk asfalt doen we toch een poging en wat er dan gebeurt is eigenlijk niet te beschrijven. Laten we zo verwoorden: het staat ongeveer gelijk aan een nucleaire explosie in een wasmachine. Totaal ongeremd en ongetemd schiet de GT-R naar de horizon. In slechts 3,5 seconden passeert de teller de honderd kilometer per uur en kort daarna schakelt de versnellingsbak met dubbele koppeling razendsnel naar het derde verzet. De aandrijving moet alle zeilen bijzetten om de krachten in juiste banen te leiden. De geavanceerde vierwielaandrijving verdeelt het vermogen razend snel over de alle wielen zodat er een optimale tractie ontstaat. Normaliter gaat alle kracht naar de achterwielen, maar indien de situatie - zoals nu - erom vraagt, kan maximaal 50 procent naar de voorwielen worden gestuurd. Ondertussen blijft de teller razendsnel stijgen, terwijl het 'brein' van de GT-R continu acceleratie in dwarsrichting, stuurhoek en snelheid monitort om het gigantische koppel te sturen. Het elektronische stabiliteitssysteem helpt daarnaast de auto in het gareel te houden. Een noodzakelijke assistent onder deze omstandigheden. Toch kunnen we ons naarmate de testperiode vordert meer en meer vinden in de GT-R. De grens opzoeken blijft echter verraderlijk.

Rauwdouwer
Nissan GT-RRijden met de GT-R geeft de bestuurder een superieur gevoel. Middels drie schakelaars op het dashboard zijn de instellingen van de versnellingsbak, onderstel en veiligheidsystemen worden alle registers open getrokken. De settings maken de GT-R nog sneller, straffer en stijver. De Nissan reageert onmiddellijk op elke stuurbeweging; direct en zonder een grote uitslag. Geen moment wil je het stuurwiel loslaten. De demping is dermate hard dat het eigenlijk geen auto voor dagelijks gebruik is. Een rauwdouwer pur sang. Het meest indrukwekkend aan de GT-R is zonder enige twijfel zijn mechanische weergaves in de combinatie met de verfijnde eigenschappen van de automaat en de motor. De zestraps transmissie met dubbele koppeling schakelt supernel. Samen met het gefluit van de turbo's, het uitlaatgeluid en de duidelijk hoorbare inschakeling van de verzetten geeft dit een prachtig mechanisch klankenspel. We hebben het Bose-audiosysteem niet eens aan gehad.

Resumé
Nissan GT-RHoewel wij nog niet de helft van de Nissan GT-R's potentieel tijdens onze korte en natte testperiode hebben kunnen ondervinden geloven we meteen dat de auto de Europese concurrentie de stuipen op het lijf jaagt. De veelbesproken rondetijden op de Nürburgring bevestigen dit, maar ook ons gevoel zegt dat deze Japanse creatie erg speciaal is. Niets, maar dan ook niets zal de GT-R voor zich dulden. En dan hebben we het leukste nog niet eens gehad. De prijs is namelijk een lachertje! Om deze bonk spieren hangt namelijk, in het gunstigste geval, een prijskaartje van € 120.200,-. Gemiddeld de helft van zijn Europese rivalen. Voor het geld dat je overhoudt kun je een fijne reisauto kopen voor de normale ritten. Of voor een jaarabonnement op de Nürburgring.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model