Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Rijtesten Mitsubishi Outlander

Rijtesten: Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander

03.03.2010

Honderden kilometers piste, idyllische vergezichten en tal van après-ski mogelijkheden. Het is de begeerte van elke wintersporter, maar de gemoederen worden vaak getemperd door de duizend kilometer lange reis. Goed vervoer is dan ook een must. Wij namen de proef op de som en ontdekten kilometers Duitsland, Zwitserland en Frankrijk met de vernieuwde Mitsubishi Outlander.

Met honderden snelwegkilometers afgewisseld met kronkelige bergweggetjes en winterse omstandigheden in het achterhoofd was een ruime , vierwielaangedreven auto een voor de hand liggende keuze voor onze wintertrip. De onlangs vernieuwde Outlander kwam hierbij snel in beeld. We testen de Japanse SUV direct na de eerste introductie in 2007 en werden positief verrast door het volwassen rijgedrag en ruime interieur. We concludeerden echter dat er nog veel kleine details te verbeteren waren. De rumoerige dieselmotor en het gebruikte materiaal op het dashboard vielen het meest op. Nu de Japanse constructeur afgelopen jaar met een sterk verbeterde versie kwam rees al snel de vraag of deze negatieve punten tijdens de ontwikkeling van de gefacelifte versie in ogenschouw zijn genomen en daardoor tot het verleden behoren. Met vier man sterk, een goed gevulde bagageruimte, een volle tank brandstof en honderden muziekbestanden voor onderweg gingen we op pad.

Wisseling van de (grille)wacht
Mitsubishi OutlanderWe nemen eerst de buitenzijde van de auto eens goed in ons op. Eén van de opvallendste ingrepen van de facelift is het nieuwe ontwerp van de voorzijde. De 'mount-Fuji'-grille heeft plaats gemaakt voor de 'Jet-fighter'-grille die sinds de introductie van de nieuwe Lancer het familiegezicht van Mitsubishi bepaald. Het geeft de SUV duidelijk een dynamischer gezicht en oogt daarbij een stuk agressiever en stoerder dan het voorgaande model. De bouwtekeningen van de zij- en achterkant lijken door de ontwerpers nagenoeg onaangetast. Het design hiervan blijft nog steeds modern en uitgesproken door de witte achterlichtunits met LED-verlichting en de kernmerkende D-stijl van de SUV.

'Slaapverwekkende' ruimte
Mitsubishi OutlanderDat de Outlander niet alleen groot oogt, wordt al snel duidelijk wanneer we onze bagage inladen. Met een inhoud van 774 liter weten alle spullen met gemak een plek te vinden en is een skibox geen noodzaak. Wordt de tweede zitrij ook nog neergeklapt dan ontstaat er een ruimte van 1.691 liter. Als extra feature herbergt 'onze' Outlander twee extra zitplaatsen die slim onder de laadvloer verborgen liggen. Deze derde zitrij is met een aantal handelingen binnen tien seconden tevoorschijn te toveren, maar biedt geen volwaardige plek aan volwassenen. De plek is voor kinderen echter een gewilde plaats die hen vlak naast de immens grote subwoofer van het Rockford Fosgate audiosysteem (vanaf Intense+) brengt. Gelukkig hebben we geen ruimtegebrek op de voorste vijf zitplaatsen. De passagiers beschikken hier over genoeg hoofd- en beenruimte om de vele reisuren door te brengen. De slaperige koppen op de achterbank bevestigen dit ruimschoots.

Opbergmogelijkheden zat
Mitsubishi OutlanderWegdoezelen is iets wat we achter het stuur absoluut niet kunnen gebruiken. Gelukkig kijken we uit over een keurig, stijlvol ontworpen dashboard dat weliswaar qua design gelijk is aan de voorgaande Outlander, maar over sterk verbeterde materialen beschikt. Exact één van de negatieve punten van het vorige model. Daarnaast zijn de afwerking en bouwkwaliteit verbeterd zodat het geheel volwassen aan doet. Chic detail zijn de vele lederen oppervlaktes die het interieur vanaf de Intense-uitvoering siert. In de door ons geteste Instyle-uitvoering zijn de delen zelfs voorzien van een contrasterend wit stiksel. Erg fraai en een zeldzaamheid in dit segment. Opvallend is de hoeveelheid kleine vakjes, opbergmogelijkheden en bekerhouders (9 in totaal!). Erg handig om de noodzakelijke flesjes water en bekers koffie in kwijt te kunnen.

Fijne combinatie
Mitsubishi OutlanderEssentieel voor honderden kilometers snelweg is een soepele aandrijflijn. Op dat gebied heeft Mitsubishi de zaken goed voor elkaar. De 2.2 Di-D is in combinatie met de nieuwe TC-SST automaat met dubbele koppeling een fijne metgezel. De dieselmotor heeft met een vermogen van 156 pk en een koppel van 380 Nm altijd voldoende kracht om de auto met gemak door bergachtig gebied te loodsen. Mede dankzij de razendsnelle en schokvrij schakelende transmissie bereiken we comfortabel onze bestemming. De TC-SST automaat is zowel uitgerust met een 'Sport'-knop alsook schakelflippers achter het stuur, maar beide toevoegingen zijn door de snelle schakeltijden en goed meedenkende software vrijwel overbodig. Het verbruik van de zelfontbrander bedraagt volgens de Japanse ingenieurs gemiddeld 7,3 liter per honderd kilometer. Deze waarde is in de realiteit met een fluwelen voet te behalen; wij verstookten over onze reis gemiddeld 7,9 l/100km. Gezien de hoeveelheid snelwegkilometers, bagage en vier inzittenden een prima waarde. In vergelijking met onze test met de 'oude' dieselmotor slechts een besparing van 0,2 liter, maar daar tegenover staat de toename van het vermogen (+16 pk), fors meer koppel (+70 Nm) en een lagere geluidsproductie. Een flinke stap voorwaarts voor Mitsubishi!

Koning winter

Mitsubishi OutlanderSneeuw, ijs en steile hellingen zijn voor een auto vaak geen ideale omstandigheden, maar maken wel onderdeel uit van de zo begeerlijke wintersport gebieden. Gelukkig beschikt 'onze' Outlander over een geavanceerd vierwielaandrijvingsysteem genaamd AWC (All Wheel Control). Het systeem omvat een drietal handmatig in te stellen standen, waarbij de '2wd'-stand de meest zuinige en meest gebruikte instelling is. De '4wd'-stand was tijdens de testperiode echter veruit de meest ideale. Met deze stand ingeschakeld verdeelt AWC het vermogen automatisch over alle vier de wielen, zodat de controle in winterse omstandigheden en/of wisselende wegdekken optimaal blijft. De laatste stand heet '4wd lock' en kan gebruikt worden op extreem gladde wegdekken (sneeuw en ijs) en zorgt voor maximale tractie. Tijdens onze reis wordt het nut van het vierwielaandrijvingsysteem snel duidelijk wanneer het begint de sneeuwen. Er is voelbaar meer grip en voor de laatste steile kilometers hoeven de sneeuwkettingen niet uit de verpakking te worden gehaald. Maar ook ver van de besneeuwde bergtoppen zorgt de aandrijflijn voor een veilig en vertrouwd rijgedrag. De Outlander stuurt volwassen, maar heeft moeite met een sportief ingestelde bestuurder. Het karakter van de Mitsubishi ligt duidelijk meer bij comfortabel vervoeren. Een prima eigenschap,helemaal gezien de vele reiskilometers, maar toch hadden wij liever een ietwat meer dynamisch rijgedrag gezien.

Muziekkracht te over

Mitsubishi OutlanderDe meest begeerlijkste variant van de Outlander, de door ons geteste 2.2 DI-D Instyle TC-SST 4WD, heeft naast de langste naam ook het hoogste prijskaartje. Na het overmaken van € 44.999,- op de rekening van de Mitsubishi dealer is de auto van jou. Dan blijft er echter ook niet veel te wensen meer over aangezien de SUV standaard uitgerust is met lederen bekleding, 18 inch lichtmetalen wielen, climate control, Bi-Xenon koplampen met bochtenverlichting en een Keyless Operation Systeem. Een aparte vermelding verdient het 710 watt sterke Rockford FosgateTM premium audiosysteem met negen speakers die de trommelvliezen tijdens de reis flink verwend heeft. Zonder deze gadgets en gecombineerd met de tweewielaangedreven instapmotor, de 147 pk sterke 2.0 liter benzinemotor, kost de Outlander € 26.999,-. Met een dergelijke instapprijs bevindt de Outlander zich midden in het prijsvergelijk met de concurrentie in de vorm van de Hyundai ix35, Toyota RAV4 en de Kia Sorento.

Resumé
Mitsubishi OutlanderWat gaat zo'n week wintersport toch altijd weer snel bedenken we ons op de terugreis. De twaalf uren reizen die we nog voor de boeg hebben lijken dankzij de Mitsubishi slechts een formaliteit. De vernieuwde Outlander ontpopt zich tijdens de reis als een prettig vervoersmiddel die de barrière van de reis als sneeuw voor de zon laat verdwijnen. Dankzij de facelift is de Japanner verder verfijnd zodat er eigenlijk slechts één vraag reist; 'wanneer mogen we weer?'

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model