Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Rijtesten: Mercedes B 180 CDI

Rijtesten: Mercedes B 180 CDI

B-abbel

02.04.2007

Wie kent ze niet: de twee beroemde gestreepte grondeekhoorns Knabbel en Babbel. Knabbel, de bedachtzame en berekenende, en Babbel, het opgewonden standje. Bij Mercedes is het net zo: de A-Klasse is nog steeds een auto voor een rustigere clientèle. De B-Klasse zou met zijn intelligente ruimteconcept, frisse design en dynamische rijgedrag daarentegen een jonger koperspubliek moeten aanspreken.

Sports Tourer noemen Mercedes-strategen het nieuwe, door hen gecreëerde marktsegment, waartoe de B-Klasse behoort. Het concept is eenvoudig: veel ruimtecomfort, een spannend design en dynamisch rijplezier.



Deze snelle jongen uit Stuttgart baseert qua uiterlijk op de R-Klasse, de techniek stamt uit de A-bouwserie. En dus wordt ook bij de B de beproefde sandwichpositionering toegepast. Motor en transmissie zijn hierbij ten dele onder de passagiersruimte aangebracht.

Veel ruimte
Rijtesten Mercedes B 180 CDI
Gevolg: aanzienlijke ruimtewinst in het interieur, die de passagiers geheel ten goede komt. Door de lange wielbasis (2,78 meter bij een totale lengte van slechts 4,27 meter) wordt de passagierscel nog ruimer. Zelfs achterin is voldoende beenruimte en bewegingsvrijheid te vinden.

De constructiebepaalde, hoge zitpositie verhoogt het welbehagen van de inzittenden. De bestuurder houdt altijd een goed overzicht in het verkeer. Dankzij de grote, laag gepositioneerde zijramen komt er veel licht naar binnen. En de passagiers kunnen ongehinderd naar buiten kijken.

Mooi ingericht

In het fraai vormgegeven interieur voelt u zich al snel thuis. De materiaalsoorten doen hun merk alle eer toekomen. Ze zien er niet alleen hoogwaardig uit, maar voelen wel zo aan. Alle belangrijke bedieningselementen zijn logisch gepositioneerd. Achterin moet men zich echter in wat bochten wringen om de raambediening te bereiken.

Op de comfortabele, stevige stoelen met voldoende zijsteun is een geschikte zitpositie snel gevonden. Hiervoor moet u wel korter dan 1,90 meter zijn. Bent u langer, dan moet u kiezen uit twee kwaden: als u het stuur optimaal bereikt, is er onvoldoende beenruimte. Als u de stoel verder naar achteren zet, verdwijnt het stuurwiel in de verte. Minpuntje is dat het stuur pas tegen een meerprijs van 220 Euro ook in diepte verstelbaar wordt.

Klein maar krachtig

Nadat de juiste zitpositie is gevonden, staat een ritje niets in de weg. Onze B 180 CDI is, in tegenspraak met zijn naam, uitgerust met een 1,9 liter grote dieselmotor. Het aggregaat levert maximaal 109 pk bij 4.200 toeren.

De 1.435 kilogram zware Stuttgarter reageert spontaan en krachtig en laat nauwelijks iets van een turbogat merken. Het maximale koppel wordt al bij 1600 toeren bereikt en blijft tot 2600 toeren met 250 Newtonmeter constant.

De B 180 CDI accelereert in 11,3 seconden naar 100 km/u, de maximumsnelheid bedraagt 183 km/h. Er wordt geschakeld met standaard zes versnellingen. De transmissie is nauwkeurig ingedeeld, lichtlopend en zorgt voor optimale overgangen.

Voor elke rijstijl

De B-Klasse scoort flink wat extra punten met zijn chassis. Standaard is de Sports Tourer uitgerust met een selectief dempingsysteem. Hierdoor worden de schokbrekerkrachten aan verschillende rijsituaties aangepast.

Concreet: bij een normale, gemoedelijke rijstijl is de B zacht en comfortabel geveerd. De luchtvering neutraliseert bijna alle oneffenheden. Ook dwars verlopende voegen maken geen indruk op deze Mercedes.

Als het intelligente systeem merkt dat de bestuurder een sportievere toon aanslaat, wordt het volledige veringvermogen geactiveerd. De B-Klasse wordt dan optimaal gestabiliseerd bij dynamisch bochtenwerk of snelle rijbaanwisselingen.

Zinvolle assistentie

De nauwkeurige, maar niet te directe besturing wordt door de besturingsassistent Steer Control (behorende bij de standaard aanwezige ESP) ondersteund. Bij een kritische rijsituatie grijpt de stuurbekrachtigingsassistent in en helpt de bestuurder bij het stabiliseren van de wagen.

Maar de stevig op de weg liggende, voorwielaangedreven B-Klasse blijft zijn aangegeven spoor sowieso bijna altijd trouw. Ondanks zijn bijna van-achtige hoogte van 1,60 meter is hij zo beweeglijk als een limousine.

Pakezel

Met een standaard kofferruimte-inhoud van 544 liter overtreft de B-Klasse echter de meeste limousines. Met een neergeklapte achterbank beschikt u over maar liefst 2245 liter bagageruimte. Wie het Easy-Vario-System bestelt (411 Euro), kan de rugleuningen van de achterbank en de bijrijderstoel compleet uitbouwen. Hier moet u wel een beetje handig en vooral krachtig voor zijn, want licht zijn de stoelen niet.

Conclusie

Dynamische rijeigenschappen en een fantastisch ruimtegevoel - de perfecte auto dus voor jonge gezinnen en sportievelingen? Ja, maar: de prijs spreekt voor een iets rijpere doelgroep. De B 180 CDI kost minstens 33.200 Euro. Met speciale uitrusting (onder andere bi-xenon-lampen 1.904 Euro, elektrische raambediening achter 526 Euro, airconditioning 1601 Euro en radio-CD-combinatie 706 Euro) wordt de 35.000 Euro-grens al snel overschreden. Bij vergelijkbare modellen, zoals de Seat Altea of Ford Focus C-Max beginnen de prijzen lager.

De volledig toereikende B 180 CDI beloont zijn bestuurder echter wel met een laag verbruik. Minder dan zeven liter diesel per 100 kilometer in het stadsverkeer zijn geen probleem. Gecombineerd stelt het aggregaat zich bij een getemperde rijstijl ook tevreden met een vijf voor de komma.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model