Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Rijtesten Mazda 5 2.0 CD

Rijtesten: Mazda 5 2.0 CD

Nog praktischer

04.09.2008

Begin 2008 presenteert Mazda de sportief vormgegeven minivan 5 slechts twee jaar na zijn marktintroductie licht geretoucheerd en met nieuwe gimmicks. Reden genoeg om de gefacelifte 6+1-zitter met tweeliterdiesel te testen.

De spectaculairste wijziging, met praktisch nut en hoog showgehalte, zijn de optioneel bestelbare, elektrische achterschuifdeuren. Deze zijportieren schuiven bij een lichte aanraking niet alleen vanzelf naar achteren; met de afstandsbediening kunnen ze zelfs op afstand worden geopend. Dit zorgt voor menige verbaasde blik van toevallige voorbijgangers.

Een kind kan de was doen
Foto's: Rijtesten Mazda 5 2.0 CD Handig bovendien: ’s zomers kan de sterk opgewarmde auto voor het instappen nog even goed worden doorgelucht. Bij de auto aangekomen, kan de handbagage gemakkelijk achter de bestuurderstoel worden opgeborgen. Vanuit de bestuurderstoel kunnen de portieren voor de rit met een druk op de knop worden gesloten. Daarnaast kan er ook met open schuifdeuren worden gereden, ook al moet men dan een uiterst irritante pieptoon verdragen.

De schuifdeuren zijn in nog een opzicht praktisch: op zeer nauwe parkeerplaatsen kan probleemloos in- en uitgestapt, via de zijkant ingeladen en ook voorin makkelijker ingestapt worden. De brede opening vergemakkelijkt bovendien het monteren van kinderstoeltjes. Als de kinderen wat groter zijn, kunnen ze bij het openen van de deuren geen deukjes in ernaast staande auto's veroorzaken.

In de kneltest
Foto's: Rijtesten Mazda 5 2.0 CD De schuifdeuren zorgen echter niet voor verwondingsgevaar. Wij deden de bloedstollende test en konden opgelucht vaststellen, dat het sluitproces al bij een lichte weerstand stopt. Kneuzingen en bekneld raken zijn dus dankzij het gevoelige mechanisme uitgesloten. Daarnaast maakt het schuifdeurmechanisme een solide indruk, alsof hij vele duizenden openingen kan doorstaan.

Aan de nadrukkelijk praktische interieurinrichting van de Mazda 5 werd voor het modeljaar 2008 niets veranderd. Het interieur biedt ondanks de nog compacte voertuigafmetingen verder veel ruimte voor bagage en passagiers en is bovendien zeer veelzijdig inzetbaar. Het zitlandschap biedt bovendien talrijke reorganisatiemogelijkheden. Om alle klap- en schuifopties te kennen, moet echt even het handboek ter hand worden genomen. Als u de trucks van het virtuoze stoelensemble eenmaal kent, kunt u er heel eenvoudig mee variëren tussen een zeven- en eenzitsconfiguratie.

Klap op de vuurpijl
Foto's: Rijtesten Mazda 5 2.0 CD Welke variant u ook kiest, er hoeft geen stoel worden uitgebouwd. Zo kan in elke situatie de bagageruimte van 112 naar maximaal 1566 liter worden vergroot. Een weliswaar goede, maar binnen het minivan-segment geen uitzonderlijke waarde. Geheel omgeklapt kunnen ook grotere meubelstukken in de vlakke, maar licht gekloofde bagageruimte worden geladen. Slimme oplossingen voor de bevestiging van ladingen – zoals het FlexOrganizer-pakket van Opel – heeft de Mazda 5 echter niet.

Wat ook niet echt overtuigt is het vele hardplastic in de cockpit en de afwerkingskwaliteit op enkele plaatsen. Andere fabrikanten integreren navigatiebeeldschermen nauwkeuriger in de middenconsole. Het interieur van de 5 biedt echter wel een afwisselende oppervlaktemix, veel opbergvakken en het overtuigt bovendien met een hoge functionaliteit.

Topdiesel
Foto's: Rijtesten Mazda 5 2.0 CD Andere fabrikanten kunnen nog wel wat opsteken van de 143 pk sterke diesel. De motor maakt indruk met een zeer stille en rustige werking en goede acceleratie-eigenschappen. Hoewel het maximale koppel van 360 Newtonmeter pas bij 2000 toeren vrijkomt, stoort het turbogat nauwelijks. Het grootste vermogen bereikt de dieselmotor al bij 3500 toeren. De goed in de hand liggende schakelhendel van de zesversnellingsbak schakelt aangenaam precies en pittig. Wie haast heeft, kan de 1,6-tonner vanuit stilstand in 11,0 seconden naar de 100 km rijden. De top ligt bij bijna 200 per uur.

De common-rail-viercilinder is dus uitstekend in staat om snelle kilometers te maken. Daarbij zou de 60-liter-tank volgens het normverbruik (6,1 liter) voldoende moeten zijn voor 1000 kilometers. Maar in de praktijk vloeit er meestal meer brandstof door de verstuivers. Wij hebben gemiddeld zo’n zeven liter per 100 kilometer getankt. Wie bijzonder snel rijdt, moet rekening houden met acht of zelfs negen liter. De dieseluitlaatgassen worden overigens standaard gereinigd door een roetfilter.

Zelfs pittig
Foto's: Rijtesten Mazda 5 2.0 CD Mazda meet zich doorgaans een meer sportief imago aan. Zelfs de meer op nut gerichte gezins-van 5 blijft deze traditie trouw. Het chassis is dientengevolge eerder hard dan comfortabel afgesteld en zou rustig iets fijngevoeliger mogen werken. Maar daarvoor ligt de wagen stevig op de weg en vermijdt hij onrust, zelfs bij topsnelheden. Ook soepel bochtenwerk vormt geen probleem. Toch neigt de carrosserie in snelle bochten duidelijk naar de zijkant. De standaard met ESP uitgeruste auto blijft zelfs bij ondersturen nog veilig beheersbaar.

Voordelig alternatief
De Mazda 5 kost met de sterke tweeliterdiesel rond de 31.495 Euro. In deze motorversie is de ‘van’-optie alleen vanaf de hoogwaardiger uitrusting Exclusive verkrijgbaar, maar die laat toch nog een paar wensen open. Wie elektrische schuifdeuren, glazen schuifdak, het Trend-pakket met aluminium velgen en automatische airco, metalliclak en het highend-navigatiesysteem met achteruitrijdcamera bestelt, voert de prijs op. Maar dan is de wagen nagenoeg volledig uitgerust. In vergelijking met de concurrenten Opel Zafira en VW Touran is de Mazda 5 overigens het voordeligere alternatief.

Conclusie
Een fascinerende zit-origami, praktische schuifdeuren, een geweldige sterke diesel en een tamelijk sportieve onderstelafstelling. Dat alles voor een aantrekkelijke prijs – de Mazda 5 is nog altijd indrukwekkend goed gevormd en biedt een reeks aan opmerkelijkheden. Met dynamische accenten kan de voor gezinnen uitermate geschikte wagen met 6+1 zitplaatsen bovendien optisch bekoren. De gecultiveerde dieselmotor is echter alleen aan te bevelen voor veelrijders die een sterk koppel wensen.

Foto's: Rijtesten Mazda 5 2.0 CD

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model