Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Rijtesten Maserati GranTurismo

Rijtesten: Maserati GranTurismo

Groot, mooi, snel!

06.05.2008

Maserati-fans beweren graag dat een Ferrari meer iets voor playboys is. En een Porsche rijden is tegenwoordig niets bijzonders meer. Zo gezien is een Maserati natuurlijk niet te vergelijken. De nieuwe coupé van de producent treedt navenant zelfbewust op en onze testwagen doet zijn best om onschuldig op te treden.

De Gran Turismo is een volkomen nieuwe auto en niet de opvolger van een of andere coupé, laat men bij Maserati weten. Meer dan alle voorgaande modellen moet hij elegantie met een zekere kick verenigen. In het laatste slaagt de ruim 164.000 euro dure 4-zitswagen vooral qua design. De lage motorkap met de genotvol zwierige spatborden, het ver achter gelegen passagiersgedeelte en vooral de diep geplaatste, agressief gevormde grille spreken de emotionele automobilist aan.

Polsslag

Foto's: Rijtesten Maserati GranTurismoOnder de motorkap produceren acht cilinders meer dan 400 pk, 4,2 liter cilinderinhoud zorgt voor een koppel van 460 Newtonmeter. Tegenover deze waarden staat weliswaar bijna 1,9 ton leeg gewicht, maar de motorsound onderstreept nog eens de emotionele welvingen en doet reikhalzend uitzien naar een uiterst spannend uitstapje.

Foto's: Rijtesten Maserati GranTurismoHet chique interieur wekt echter ook meteen het verlangen naar een wat langere rit, want hier kun je je urenlang heerlijk op je gemak voelen. Het ietwat grote stuur ligt goed in de hand, de (helaas aan de stuurkolom bevestigde) grote peddels maken een snel, handmatig schakelen van de 6-traps-automaat mogelijk. Dankzij de elektrische stoelverstelling vind je snel een ergonomische zitpositie, de leren stoelen zelf zijn comfortabel, maar toch stevig genoeg.

Zweet

Foto's: Rijtesten Maserati GranTurismoOnze proefrit brengt ons naar Bad Tölz en dan verder via Walchensee en Kochelsee over de snelweg terug naar München. Het weer is rot en het wegdek wisselt van glad naar gerepareerd in droge, natte en ijsgladde toestand. De tractiecontrole heeft nauwelijks een pauze, de wagen blijft daarom op elk moment goed beheersbaar.

Voor de nauwe straten door de Jachenau is de bijna 4,9 meter lange en meer dan 1,8 meter brede wagen een tikje te groot, temeer omdat de schitterende coupécarrosserie in geen enkele richting uitblinkt door overzichtelijkheid. De besturing verschaft echter een directe rijervaring en laat de chauffeur zijn voertuig accuraat rondcruisen.

Glimlachen

Foto's: Rijtesten Maserati GranTurismoOp wat bredere landwegen is de mondaine cruiser eerder in zijn element. Langs de Walchensee en door de haarspeldbochten omlaag naar de Kochelsee laat hij zich van zijn handzamere kant zien. Goedmoedig van aard schuift de Italiaan weliswaar een beetje over zijn voorwielen, maar met de goed te doseren remmen vind je exact de juiste bochtensnelheid om dan onder een sonoor V8-gepruttel vanuit de bocht te versnellen. De zuigmotor hangt fantastisch aan het gas, maar de peddels liggen aan het einde van een bocht en bij het daaropvolgende omhoog schakelen nooit precies waar de vingers ze verwachten te vinden.

Nog een tikje gepaster is de snelweg. Vooral wanneer lange, beperkingsvrije trajecten de lange Modena-racer de nodige vrije ruimte geven: de V8 spuwt zijn kracht dusdanig uit zijn uitlaat dat zelfs Ferraristi het schaamrood naar de kaken stijgt. De acceleratie wordt door de producent aangegeven met 5,2 seconden van 0 tot 100 km/u, wij hebben geen reden om daaraan te twijfelen. De topsnelheid van 285 km/u konden we vanwege de 19-inch winterbanden niet controleren maar klinkt even geloofwaardig als de acceleratie.

Conclusie

Met de gebruikelijke sportwagens is de Maserati Gran Turismo nauwelijks te vergelijken, hij is gewoon elitairder dan de concurrentie uit Maranello of Zuffenhausen. Als langeafstandssportwagen moet hij eerder de concurrentiestrijd aanbinden tegen de zwakkere 2-zits-Mercedes SL 500 (circa 153.000 euro) of de even elegante als potente Jaguar XKR (bijna 143.000 euro).

Foto's: Rijtesten Maserati GranTurismoDe nieuwste Maserati overtuigt door zijn geslaagde balans tussen elegantie en kick. Hij is een zeer duidelijk statement en zijn aanwezigheid op de weg vereist een flinke dosis zelfbewustzijn van de eigenaar– als het alleen om opscheppen gaat, kan men beter een andere auto kiezen.

Voor wie de Gran Turisomo niet genoeg vuur voor een gesloten racecircuit biedt, is nog een “S”-versie met 4,7-liter V8 beschikbaar. 35 pk extra en een groter koppel (490 i.p.v. 460 Newtonmeter) zorgen ervoor dat de ook optisch opgevijzelde reissportwagen bijna 300 km/h haalt en de standaardsprint in minder dan 5 seconden aflegt. Hij zal duurder zijn dan de “normale” Gran Turismo, maar Maserati heeft nog geen prijzen bekend gemaakt.

Foto's: Rijtesten Maserati GranTurismo

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model