Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Rijtesten: Lamborghini Murciélago LP640

Rijtesten: Lamborghini Murciélago LP640

Geen medelijden

02.04.2007

Kom ik 's avonds nog even op de redactie en wat denk je: een bedrukte chefredacteur zegt me dat ik morgen nog een afspraak over moet nemen - eigenlijk zijn afspraak, maar hij heeft helaas geen tijd. En ja, vanwege de reisplanning zou ik zo snel mogelijk met Italië moeten bellen, met Sant'Agata om precies te zijn. Lamborghini... Tja, dan kun je gewoon geen medelijden hebben met je baas.

Want het gaat om niets minder dan de nieuwe Murciélago LP640. De sterkste in serie gebouwde sportwagen ter wereld. Testrijden op het circuit. Absoluut geen medelijden! Ineens ben ik volledig met mezelf bezig. Voortdurend betrap ik mezelf op gedachten aan deze stier. De herinneringen aan de Autosalon Genève in maart passeren de revue: de onthulling van de LP640, de rondom onder handen genomen opvolger van de in 2001 gepresenteerde Murciélago.


Is het alleen maar voorpret, deze kriebels in mijn buik? Nee, er deint ook een hoop respect mee. Een gevoel dat ik in deze vorm al lang niet meer voor een auto heb gevoeld. Twaalf cilinders. Zeshonderdenveertig paarden. In drie komma vier seconden op honderd kilometer per uur. Driehonderdenveertig kilometer per uur topsnelheid.

Om eerlijk te zijn sliep ik er niet goed van. En omdat de jongens van Lamborghini zich daar zeer bewust van zijn, laten ze je 's avonds overvliegen en nog een extra nacht sidderen. Geen medelijden.

Lambo op Ferrari-territorium
Rijtesten Lamborghini Murciélago LP640De volgende morgen, Ferrari-circuit Mugello in de buurt van Florence: eindelijk is het zover. Persconferentie en instructies over het circuit voltooid. In de pitsstraat staan zeven Stealth Bombers met Countach-uitstraling op het asfalt weggedoken, klaar voor een formatievlucht. Mijn in onschuldig parelmoer metallic gelakte bolide wenkt mij met naar boven geopende vleugeldeur naar zich toe. De motor loopt al en hijgt verwachtingsvol voor zich uit. De lucht boven de achterkant trilt.

De instructeur geeft het startsignaal: ?In de auto en gaan!" Meer liggend dan zittend trek ik het stuur ver naar mij toe. Een haal aan de rechter stuurhendel en er is naar de eerste versnelling van de geautomatiseerde zesbak (E-Gear) geschakeld. Een beetje stijf, maar uiteindelijk net als een hele normale auto zet de Murciélago zich langzaam in beweging. Hallo? En waar waren die onrustige nachten dan goed voor?

De nerveuze nachten lonen zich

Kort na het verlaten van de pitsstraat geeft de gele Lambo voor mij een brul. Milliseconden later bedraagt de afstand tussen de instructeur en mij veel meer dan de aangeraden drie wagenlengtes. Er moet nu dus gas worden gegeven. Wat graag! Een pedaalstreling en twee keer aantippen met de rechter wijsvinger later klopt de afstand weer. Om meteen daarna ruw in de ijzers te gaan hangen en liefst zonder gas de eerste bocht in te sturen. Daarna gaat het even rechtuit: volgas, vol in de remmen. Nu een links-rechtscombinatie, daarna in de chicane en in een lange bocht naar rechts de heuvel op.

Pas op het rechte start-finish-gedeelte krijg ik even de gelegenheid om over de zojuist genomen 15 bochten na te denken. Over de waanzinnige dwarsacceleratie, de brute tussensprints, het bizarre gegeven dat bij 200 km/u in de vijfde versnelling en gasstootje voldoende is om de snelheidsmeter naar de 230 te jagen. Een geluk dat de (optionele) carbon-keramiek-remmen telkens weer als een remparachute werken en dat er ondanks alle purisme tenminste ABS aan boord is.

Geven en nemen

Aan deze 352.000 Euro dure platvis is gewoon alles extreem. Maar de Murciélago is vooral extreem echt: Een stabiliteitsprogramma van het merk ESP is niet aan boord. Van de piloot wordt verwacht dat hij de nodige zedelijke rijpheid in zijn bagage heeft om met een dergelijk supersportapparaat om te gaan.

Hoewel een groot gedeelte van de carrosserie van carbon is vervaardigd, weegt de stier kaal al bijna 1,7 ton. Met bestuurder en 100 liter brandstof aan boord wordt het wat meer dan 1,8 ton. Het hoge gewicht kan niet worden weggetoverd. In scherpe bochten schuift de wagen voelbaar over de verhoudingsgewijs smalle voorwielen (245/35 ZR 18). Bij het optrekken vanuit de bocht en in snelle bochten zet hij zich echter met alle vier wielen schrap in het asfalt - met dank aan de permanente vierwielaandrijving (viscokoppeling; momentverdeling 30:70 procent; indien nodig tot 100 procent op één as). Het enige regulerende hulpmiddel is een tractiecontrole, want 640 pk kennen nu eenmaal geen genade en zouden zelfs de 335-mm brede achterbanden binnen afzienbare tijd in rook laten opgaan.

Conclusie

Een auto die een indruk als een brandmerk achterlaat: wie de Murciélago eenmaal heeft voortbewogen, zal deze rij-impressie zijn leven lang niet meer vergeten. Want in tijden van toenemende elektronische betutteling is de stier uit Sant'Agata een wild dier gebleven. Hij beloont eenieder die met hem om weet te gaan. Met alle anderen heeft hij geen medelijden. De Murciélago kan het zich veroorloven; tenslotte dankt hij zijn naam aan een uitverkorene: een vechtstier die na een legendarisch gevecht het leven werd geschonken. Niet uit medelijden, maar uit respect.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model