Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Rijtesten Honda Accord

Rijtesten: Honda Accord

Grijze muis?

25.09.2008

Met sluwe marketingstrategieën en veel bombarie brengen vele merken hun nieuwe modellen meerdere malen onder de aandacht. Tussen alle deze nieuwe auto’s waarmee de Amerikanen, Britten en Duitsers de automarkt bestoken is het Japanse Honda - met de Accord - een beetje een grijze muis. Is dit wel terecht?

Al decennia lang is de Accord een vertrouwd gezicht bij Honda. De auto heeft in al die jaren een sterke naam opgebouwd als uiterst betrouwbaar en allemansvriend. Onlangs werd de nieuwe Honda Accord gelanceerd en daarmee is dit de achtste generatie sinds z'n eerste introductie in 1976. De auto is in zijn geheel naar een hoger niveau getild. Hij heeft een dynamischer voorkomen, stillere en krachtigere motoren en is beter afgewerkt. Wij namen de proef op de som en testen de Honda Accord met geheel nieuwe 2.2 liter i-DTEC-dieselmotor in Elegance-uitvoering.

Grijze muis
Honda AccordEén ding staat vast; de nieuwe generatie Accord is onmiskenbaar als Accord. Hoewel het een volledig nieuw model betreft wijkt het niet veel af van het vorige model. Het desgin is dynamischer geworden en de grille - met een hoog chroomgehalte - is meer dan ooit aanwezig. Ook de voorbumper, achterlichtunits en achterbumper mogen er wezen. Ze zijn hoekiger en forser uitgevoerd, waardoor het geheel zich moderner uit. Het heeft ertoe geleid dat de Accord een stuk spannender oogt. Helaas was ons testexemplaar, op de grille na, gespoten in Volcano Grey Metallic. Hierdoor wordt de Accord alsnog als een grijze muis op de foto's gepresenteerd. Een mooie set wielen kan zoals bekend een auto maken of breken. Dit lijkt bij de Accord helemaal op te gaan, want kleine wielen laten de sedan onvolwassen overkomen. Terwijl we weten dat het ook anders kan, nadat we de brochure hebben doorgebladerd.

Chaotisch
Honda AccordHet dashboard van de vorige generatie Accord was al behoorlijk druk, maar de nieuwe slaat alles. Het is een onoverzichtelijk geheel van knoppen. Zelfs na een paar dagen rijden moesten we keer op keer naar de belangrijkste functieknoppen zoeken. Het saaie zwart dat de boventoon voert, maakt de gewenning er niet makkelijker op. De afwerking is daarentegen prima. En zoals verwacht konden de stoelen ons ook bekoren. Zelfs aan meer gezette personen bieden ze op alle plaatsen uitstekende steun en comfort. Functie gaat boven vorm lijkt de mening van Honda. Daarom komen de zittingen met hun vierkante vorm tamelijk gedateerd over. Achterin is er voldoende ruimte en ook hier zijn de zittingen aantrekkelijk voor het lichaam. De kofferbakruimte valt met 467 liter enigszins tegen en is daarmee niet noemenswaardig groot Een Toyota Avensis of Volkswagen Passat biedt al snel 50 liter meer. Bovendien is de ruimte ook nog eens onhandig in te pakken door de vele oneffenheden.

Fijne combi
Honda AccordDe 2.2 liter i-DTEC onder de motorkap is geheel nieuw en vervangt de i-TDCi. Hij levert 10 pk meer en heeft een totaal vermogen van 150 pk en 350 Nm. De krachtbron blinkt uit in souplesse en kracht. Je hebt het gevoel dat er meer vermogen voor handen is dan de cijfers aangeven. Schakelen is vanwege het hoge koppel dat over een breed toerengebied beschikbaar is minder vaak nodig. En als men onverwacht even moet versnellen komt de Accord vlot van zijn plek. Gepaard met de heerlijke korte schakelgangen van de versnellingsbak is het een fijne aandrijving. Dat de motor niet zo stil is als beloofd nemen we voor lief. Honda bewijst wederom dat het uitstekende motoren kan bouwen.

Compromis
Honda AccordOp betere en nieuwere wegen is de Accord opvallend stil. Het windgeruis is beperkt en de banden zijn nauwelijks hoorbaar. Behoorlijk vreemd is dan ook dat op ruw en slechter asfalt de interieurgeluiden ineens worden omgezet naar licht storend. De geluiden zijn dan voornamelijk hoorbaar vanachter het voetencompartiment van de voorste inzittenden. Betere isolatie zou een oplossing kunnen zijn, want wij hadden niet het idee dat de banden de oorzaak waren. Qua rij-eigenschappen maakt de Accord zijn imago waar. Het is een echte allemansvriend. De auto laat zich sportief sturen, maar met een hoge mate van comfort. In combinatie met de pittige dieselmotor en sportief geplaatste pook is de auto niet vies van een sportief ritje. Zoals het een voorwielaandrijver betaamd zoekt het veilig de buitenkant van de bocht op als het te heftig gaat. Echt uitblinken in een bepaalde rij-eigenschappen doet de Accord niet, maar hij zoekt in alles een gulden middenweg.

Rijke uitrusting
Honda AccordWelke Accord ook wordt gekocht, de auto is bijzonder rijk uitgerust. Dat blijkt wel aan de vele knoppen die het dashboard en het stuurwiel kenmerken. Het grote scherm in de middenconsole is op de juiste ooghoogte geplaatst en te bedienen middels de puisterige knop eronder. Mooi is anders, maar gebruiksvriendelijk is het wel. Het menu is overzichtelijk ingedeeld en met slechts enkele klikken ben je daar waar je moet wezen. Een vermelding waard is het Premium Audio Systeem, waarmee Honda niets teveel heeft gezegd. Het klinkt buitengewoon goed. Slechts enkele instellingen zijn er nodig om de klanken op elkaar af te stemmen. Daarna niets meer aan doen.

Conclusie: sluwer
Honda AccordOp de kleurstelling van ons testexemplaar na kunnen we niets anders concluderen dan dat de Accord het niet verdient om als grijze muis bestempeld te worden. Hij laat zich prettig sturen, is comfortabel en sportief tegelijk en geeft de ogen de kost. Ruimte is in deze klasse belangrijk en ook hier voldoet de Accord aan, al had de bagageruimte groter gemogen. Wat rij-eigenschappen betreft is het wellicht geen specialist. Echter in combinatie met de krachtige motor en soepele versnellingsbak laat hij menig concurrent achter zich. De heerlijke aandrijflijn zorgt ervoor dat deze allemansvriend zijn mannetje staat in deze klasse. Misschien zouden de markeerteers van Honda toch iets sluwer moeten worden?!

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model