Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Rijtesten: Ford Focus ST

Rijtesten: Ford Focus ST

Stiekeme jager

07.04.2007

Twee personen, twee meningen: een oude schoolvriend, een volslagen autoleek, vindt de wagen gewoon "mooi". Dat het een Ford is, verrast hem. De ander aan wie ik de Focus ST voorstel, heeft wat meer ervaring. En hij reageert teleurgesteld: nou en, een Focus? Leek wel te denken dat ik met een Porsche langs zou komen. In ieder geval: geen van beiden benijdt me. De ST heeft de eerste test doorstaan.

Want de 225 pk sterke Focus is niets voor snoevers, vooral in zilver biedt hij een en al understatement. De stevigere drempels en wielkasten vallen in de voormalige trendkleur nauwelijks op, 18-inch-velgen en dikke, "lage" banden zijn ondertussen ook niets bijzonders meer en de grotere achterspoiler is niet per se nodig - temeer vanwege de meerprijs. Goed, de dubbele uitlaat met verchroomd uiteinde springt in het oog. Maar die is ook zinvol.

Laten we onze testpersonen eerst nog even proefzitten. Op de Recaro-sportstoelen met de iets te zachte middenbanen, de drie extra instrumenten op het dashboard (olietemperatuur, oliedruk en turbodruk), het dikke sportstuurwiel en wat aluminium versiering is het ST-interieur net zo nuchter als dat van de standaard-Focus. Allemaal zeer degelijk maar niet echt sexy. De reacties: voor de een is het gewoon een auto, de ander krijgt steeds minder begrip voor mijn "vakbezoek".

Gentlemen, start the?

Rijtesten Ford Focus ST Wacht maar eens, denk ik en draai de contactsleutel om. Decent brommend springt de vijfcilindermotor aan en zoemt zachtjes door. Mijn bijrijder trekt verbaasd de wenkbrauwen op. Bij het spelen met het gaspedaal worden zijn ogen nog groter: klinkt allemaal een beetje naar de legendarische Audi Urquattro, vooral als hij belast wordt.

De acceleratie doet in niets onder voor diens fameuze sound. Nog geen zeven seconden na de start laat de wijzer tempo 100 zien, en op de snelweg loopt de teller spoedig op tot 240 km/u. Indrukwekkend is ook de trekkracht van de 2,5-liter turbomotor. Vanaf 1.600 tpm zijn de maximale 320 Nm koppel voorhanden en blijven constant tot 5.000 toeren. Zo reis je zonder te schakelen en toch vlot.

Of toch maar even schakelen?

Maar ook wie van hoge toerentallen en veel schakelwerk houdt, komt voldoende aan zijn trekken. De zes versnellingen met de prettig stompe pookknop zijn lekker kort en zeer exact. Spontaan zet de motor de pedaalcommando's om en jubelt vrolijk omhoog tot het rode bereik - steeds begeleid door het zachte fluiten van de turbo.
Enige manko van het sportieve rijden is het hoge verbruik. In plaats van gemiddeld 12 liter, wat sowieso niet echt zuinig te noemen is, slurpt de ST in de fun-modus makkelijk 16 liter. Bij een tankinhoud van 55 liter meldt het controlelichtje zich om de 300 kilometer.

Dat Ford chassis kan bouwen is voldoende bekend. Desondanks verdient het ST-onderstel speciale vermelding want hier werd het optimale compromis tussen strak sportief en dagelijks comfort bereikt. Niet eens putdeksels - de natuurlijke vijanden van sportchassis - kunnen echt voor rugklachten zorgen. Bij hoge snelheden strijkt de magistraal recht vooruit sporende ST vrijwel alles glad. En in bochten legt hij de verwachte souplesse aan de dag. Deze balans zoekt zijns gelijke in het land van de compacte sportwagens.

Hoogste score ook voor de zeer precieze en aangenaam strak gehouden besturing. De 225er banden rollen altijd exact daarheen waar de chauffeur ze wil hebben. Helemaal zonder getrek aan het stuur gaat het weliswaar niet, de ST blijft natuurlijk een auto met voorwielaandrijving. Maar gezien het grote motorvermogen vallen de aandrijfinvloeden heel erg mee.

Conclusie

Met de krachtige en heerlijk sound-sterke motor, het magistrale chassis en de uitstekende besturing overtuigt de Ford Focus ST al diegenen die in hem de compacte sporter zien. Dankzij zijn weinig krijgshaftige uiterlijk, de alom goede plaatsverhoudingen en de aanzienlijke kofferbak (heuse 385 liter) is hij echter even geschikt voor dagelijks gebruik als familieauto. Met één uitzondering: het te hoge verbruik.

24.500 euro kost de driedeurs Ford Focus ST, inclusief Recaro-sportstoelen, leren stuurwiel, airco, 18-inch-velgen, regen- en lichtsensor, ESP, front-, zij- en hoofd-schouderairbags. Een minder sterke VW Golf GTI (200 pk) kost net zoveel, de iets potentere Opel Astra OPC (240 pk) rond de 4.000 euro meer. Daar doet Ford met de Focus ST echt een fair aanbod, dat moeten toch ook de concurrerende producenten gewoon erkennen.


 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model