Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Rijtesten Ferrari 599 GTB

Rijtesten: Ferrari 599 GTB

Magie uit Maranello

03.06.2008

Slechts enkele kilometers van Maranello, waar het verkeer nagenoeg ophoudt, ligt een schitterende weg aan de horizon. De verleiding om het rechter pedaal geheel tot de bodem in te trappen blijkt niet te weerstaan. Trappelend komen letterlijk alle paarden los en wordt ik getrakteerd op een sensatie die zijn weerga niet kent.

Vergeet de Enzo, dit is de snelste productieauto die ook de fabriekspoorten in Maranello verlaten heeft. Een 0-100 km/h sprint in 3,7 seconden en een topsnelheid van 330 km/h behoren tot de maatstaf in het topsegment deze dagen. Vanuit stilstand een kilometer afleggen wordt in minder dan 20 seconden voltrokken en de 200 km/h wordt in slechts 11,4 seconden bereikt. Het zijn cijfers die zelfs tot de verbeelding doen spreken wanneer we hier met een echte circuitauto te maken hebben.


Emotie
Ferrari 599 GTB FioranoVergeet de cijfers even, ze verbloemen namelijk de emotionele beleving die deze legende definieert. Zelfs een volwassen man krijgt knikkende knieën wanneer hem de sleutels met het 'Steigerende Paard' worden aangeboden. Dat is nu juist het gene dat Ferrari vrijpleit wanneer het hoge prijzen vraagt, kampt met technische problemen en extreme onderhoudskosten rekent. Een Ferrari is een magische auto die alle regels breekt en waarbij emotie de belangrijkste rol speelt. Grotendeels daarvoor verantwoordelijk is het design dat ook ditmaal weer van Pininfarina afkomstig is.

Pininfarina
Ferrari 599 GTB FioranoDe karakteristieke lange neus en korte kont maken de 599 GTB tot een echte GT. Schitterende details als de midden over de motorkap lopende bolling, de brede grille en de speciale luchtinlaat direct achter de achteruit maken deze Ferrari uniek. Veel van de details hebben ook een praktisch nut. Zo geleiden de eerder genoemde luchtinlaten bij de achterruit de wind naar de achterspoiler en zorgt die er samen met de diffusor voor dat de auto aan de weg kleeft.

Carbon en weelderig leer
Ferrari 599 GTB FioranoBinnenin wordt de cockpit gesierd door het vele carbon en het weelderige beige leer. Het grote 'Steigerende Paard' op het stuurwiel is een constante herinnering aan de sensatie waarin je je begeeft. En dat zelfs voordat ik de sleutel heb omgedraaid en het gaspedaal voor het eerst geheel tot de bodem heb bewogen. Het is alleen al de magie van het paard van Maranello dat je gedachten in de mooiste stemming brengt. Het zorgt voor een adrenaline shot waarbij je beter je rijbewijs direct bij het dichtstbijzijnde politiebureau in kunt leveren voordat ze 'em je afnemen tijdens je eerste rit.

620 pk en 640 Nm
Ferrari 599 GTB FioranoDe 6.0 liter metende twaalfcilinder in het vooronder is voor het eerst toegepast in de Enzo. In de 599 GTB is de motor minstens zo indrukkend. Met de kracht van Vesuvius die stoom afblaast worden 620 pk's en 640 Nm's uit de V12 vrijgelaten. De F1 versnellingsbak - ingebracht door Ferrari's Formule 1 divisie - weet razendsnel van verzet te wisselen. Ferrari claimt dat er slechts 100 milliseconden nodig zijn om op of terug te schakelen. De automaat is daardoor zo goed dat de keuze voor de handbak meteen vervalt. Zelfs een getrainde coureur kan niet zo snel schakelen als Ferrari's F1-bak. Eveneens subliem werkt het F1-Trac systeem dat er samen met het variabele differentieel voor zorgt dat de 599 GTB de juiste koers blijft aanhouden. Wanneer ik net iets te enthousiast een bocht uit wil accelereren grijpt het systeem in en blijft de auto controleerbaar. Het rijplezier gaat daardoor niet verloren. Met een draaiknop op het stuurwiel - die zo uit de F1-bolide lijkt te komen - valt het F1-Trac in te stellen. Met standen van Ice tot Race laat het systeem zich instellen om voor elke gelegenheid het juiste karakter te kiezen. Het remmend vermogen laat dankzij de keramische schijven eveneens niets aan het toeval over. De vertraging is bijna net zo indrukwekkend - ja, misschien zelfs nog wel indrukwekkender - dan de acceleratie. De actieve dempers zorgen er op hun beurt ook nog eens voor dat het aan comfort niet ontbreekt. Een echte Gran Tourismo.

Uitrusting
Ferrari 599 GTB FioranoGeheel passend in dat GT-karakter ontbreekt het de bestuurder en passagier nergens aan. Het interieur is alles behalve Spartaans. De auto heeft een luxe standaarduitrusting en een uitgebreid individualisatie-programma. Bi-Xenon koplampen, links en rechts gescheiden climate control, radio/CD-speler, elektrisch verstelbaar stuurwiel en adaptieve sportstoelen zijn op elke 599 GTB Fiorano te vinden. Daarnaast kan Ferrari in diverse stappen de uitrusting opschroeven. Onder de noemer ´Racing and Track´ vinden we onder meer keramische remschijven, 20 inch Challenge-wielen, vierpunts gordels, roll-bar en gekleurde remklauwen. Het ´Travel and Equipment´ programma herbergt zaken als parkeersensoren vóór en achter, iPod-aansluiting, navigatiesysteem en een kofferset. Klantwensen en eisen kunnen via het individualisatieprogramma van Ferrari tot werkelijkheid worden gebracht. Daarbij is praktisch niets onmogelijk.

Immens gelukkig
Met genoegen denk ik nog even terug aan die rustige wegen in de binnenlanden van Italië. Daar waar de bochten voor Ferrari lijken te zijn ontworpen en het asfalt een speeltuin lijkt. De 599 GTB als ultieme reisgenooit, het F1-Trac als beschermengel en de machtige V12 als adrenalinebooster. Is geluk dan toch te koop?

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model