Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Rijtesten: Dodge Caliber SXT 2.0 CRD

Rijtesten: Dodge Caliber SXT 2.0 CRD

Onweerstaanbaar aanbod?

02.04.2007

Dodge, het Amerikaanse merk met de ram in het logo, valt met alle macht Europa binnen. De Caliber is een middenklasser, waarmee het tot het DaimlerChrysler-concern behorende merk zich in het VW Golf-segment wil mengen. Dit wordt geprobeerd via de prijs: het basismodel is voor minder dan 19.000 Euro verkrijgbaar. Onze testwagen, het topmodel me 2,0-liter-turbodieselmotor, kost nog geen 28.000 Euro.

Meteen even een vergelijking met de Golf, of beter gezegd met de Golf Plus, tenslotte is de stevig vormgegeven Caliber een reusachtige middenklasser: met eenzelfde uitrusting en met dezelfde motor - Dodge koopt de 2.0 TDI-motoren van Volkswagen - kost de grote Golf bijna 5.000 Euro meer.


De Caliber heeft in de SXT-versie zo'n beetje alles aan boord wat je nodig hebt. Naast de inmiddels onmisbare veiligheidskenmerken als ESP, airbags rondom en mistkoplampen krijgt u ook comfortcomponenten als een in hoogte verstelbare bestuurderstoel, elektrische zijramen voor en achter, CD-radio, cruise control, lichtmetalen 17-inch-velgen en elektrisch instelbare en verwarmbare buitenspiegels.

Opleuken is raadzaam


Wie nog eens voor het Luxury-pakket bijbetaalt, kan zich verheugen op een zesvoudige CD-wisselaar, een multifunctioneel leren stuurwiel, gedeeltelijk leren uitrusting en allerlei aluminium interieurpanelen. En juist de twee laatstgenoemde uitrustingskenmerken helpen de Caliber om zijn grootste manco te verzachten: de goedkope kwaliteitsindruk.

De in het interieur verwerkte kunststoffen zijn zeker geen streling voor het oog. Hard plastic waar men ook kijkt. Ook de afwerking is Amerikaanse beroerd. De opbergbox met armleuning op de middenconsole rammelt bijvoorbeeld aan alle kanten.

Jammer, want wat betreft ergonomie en praktisch nut geeft het opgeruimde interieur geen reden tot kritiek. Een groot aantal grote afleggedeelten en -vakken kan klein en ook groot spul goed onderbrengen. Grappig: in de gemodelleerde bodem van het handschoenenvak kunnen meerdere flessen naast elkaar worden gelegd, zodat ze niet in de eerste bocht tegen elkaar aan kletteren.

Eenvoudige oplossingen

Eenvoudig maar effectief is het omklapmechanisme van de achterbank. Gewoon aan de lussen trekken en de deelbare rugleuning klapt al naar voren en schept een vlakke laadvloer. Met een staande achterbank biedt de bagageruimte maar liefst 524 liter; maximaal is de laadruimte 1.339 liter groot.

Het ruimteaanbod voor de passagiers is goed te noemen, maar is niet zo royaal als je zou verwachten gezien de uitnodigende verschijning van de Caliber. Onmiskenbaar is dat zowel bestuurder als bijrijder lekker hoog zitten en elkaar nooit in de weg zitten. Kritiekpunt vormen echter de ontbrekende diepteverstelling voor het stuurwiel en de te zachte stoelen, die bovendien nauwelijks zijlingse ondersteuning bieden. Voor de passagiers op de achterbank is voldoende knie- en hoofdruimte aanwezig. De zittinglengte is echter te kort voor de bovenbenen. Zijlingse ondersteuning biedt de achterbank helemaal niet.

Liever wat gemoedelijker

Logische gevolg: de bestuurder zou terughoudend de bocht in moeten gaan.
Dat zal hij na enkele meters toch al wel vrijwillig doen. Want de prijs van het zeer comfortabel afgestemde chassis is een uitgesproken neiging tot wankelen en overhellen van de carrosserie. Bovendien is de lichtlopende besturing uitgesproken indirect - en alles behalve vrij van aandrijvingsinvloeden. Sportievelingen zouden in elk geval op de aangekondigde SRT4 moeten wachten, of - ook al klinkt het onzinnig - over moeten stappen op de sportiever ingestelde concernbroeder Jeep Compass.

De 2,0-liter-viercilinder-turbodiesel staat de Caliber goed. De typische TDI-minpuntjes zoals het ruwe stationair draaien en het uitgesproken optrekgat worden ruimschoots gecompenseerd door de krachtige demarrage en het spaarzame brandstofverbruik. Indien nodig sprint de Caliber in iets meer dan negen seconden naar 100 km/u en bereikt een topsnelheid van bijna 200 km/u. In onze test nam onze Caliber genoegen met zo'n zeven liter per 100 kilometer. Lof verdient ook de standaard aanwezige zesversnellingsbak, die nauwkeurig en lichtlopend geschakeld kon worden.

Weinig overzichtelijk in het drukke stadsverkeer. Het zicht op de carrosserie is zowel voor als achter zeer benepen en ook de blik naar het stoplicht komt maar moeilijk tot stand. Als gevolg van de ver naar voren liggende, zeer lage voorruit is het aan te bevelen om niet als eerste in de rij te staan. Als het toch voorkomt, kan men kiezen: nek verrekken of op het getoeter van de achterbuurman wachten.

Conclusie

De onconventionele Caliber is niets voor saaie pieten. Hij is echter ook ongeschikt voor ambitieuze bestuurders, want alles aan deze compacte wagen is consequent comfortabel uitgevoerd - wat in tijden van om zich heen grijpende autosportiviteit zeker verfrissend is. Bovendien is de Dodge voordelig: hij is weliswaar nog ver verwijderd van de perfectie van een VW Golf, maar daarvoor ruim 5.000 Euro goedkoper. Er is vooral bespaard op het interieur, niet op de aandrijving: de TDI-motor van VW geeft de ram de nodige stootkracht.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model