Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Rijtesten Citroen C5 HDi 110

Rijtesten: Citroen C5 HDi 110

Hij voldoet

03.09.2008

De meeste van onze testwagens hellen over van speciale uitrustingen. Alle comfortextra’s die maar mogelijk zijn worden aangebracht, om te tonen wat men in huis heeft. Maar op die manier stijgen de kosten voor het voertuig ver uit boven de basisprijs. De werkelijkheid daarentegen ziet er vaak anders uit: vele kopers willen – of kunnen – geen geld uitgeven aan de duurste extra’s. De Citroën C5 hebben we voor u getest in de basisuitvoering. Ons oordeel: hij voldoet!

Vanaf 26.290,=  euro staat de Citroën C5 in de prijslijst. Onze testwagen koste iets meer, omwille van de grijsblauwe tweelagen metaalkleur, een reservewiel en een CD-radio. En daarmee stopt de lijst van te betalen opties. Alle verdere speciale uitrustingen zijn voorbehouden aan de hoogwaardiger Confort-, Tendance- en Exclusive-series.

Correct uitgerust
Foto's: Rijtesten Citroen C5 HDi 110Op het eerste zicht is het de mooi getekende Citroën zelfs niet aan te zien dat het om een instapversie gaat. Er zijn vier elektrische raambedieningen, een elektrisch instelbare en verwarmbare buitenspiegel, een boordcomputer, cruise control en een automatische airco aan boord. Hoe zeer men is gewend geraakt aan comfortextra’s zoals een regensensor, automatische lichten of parkeersensoren, valt pas op, als men met de C5 rijdt.

Aan het rijden zelf doet dit gemis absoluut geen afbreuk. In onze testwagen ligt het zwakste aggregaat, een 1,6 liter grote, vanzelfsprekend partikelgefilterde diesel, die in zijn vier cilinders 109 pk opwekt. Hoewel zijn 240 Nm volgens het datablad al ter beschikking staan bij 1.750 toeren, moet eerst een turbo-onderbreking worden overwonnen. Daarna schuift de diesel de 1,6-tonner gecultiveerd en voldoende krachtig vooruit en wordt de aandrijving pas beëindigd boven de 190 km p/u. Ietwat gewenning vragen de remmen: weliswaar slaan ze krachtig toe, maar het exact doseren valt soms zwaar.

Een zaak ontbreekt
Foto's: Rijtesten Citroen C5 HDi 110De handgeschakelde bak doet zijn werk naar tevredenheid, maar er ontbreekt duidelijk een versnelling. De kleine diesel is alleen met een vijf versnellingenbak beschikbaar en ten laatste op de snelweg wordt het ontbreken van de zesde versnelling duidelijk. Bij hogere snelheden draait de motor bijzonder snel, waardoor het brandstofverbruik duidelijk toeneemt. In onze test lagen we gemiddeld goed een liter boven de fabrieksopgave van vijf en een halve liter.

Het lawaainiveau daarentegen blijft ook bij een hoger toerental uiterst laag, niet in het minst omwillen van de voorruit in geluidsdempend gelaagd glas. De passagiers kunnen moeiteloos een gesprek voeren, en ook achteraan begrijpen de gasten wat op de voorrij besproken wordt. Op de achterbank zit men overigens zoals het hoort en kan er niet worden geklaagd over te weinig plaats.

Twee klassen-zetels
Foto's: Rijtesten Citroen C5 HDi 110Was Citroën vroeger berucht voor zijn zachte woonkamerzetels, vandaag zit u in de C5 op strak gevoerde stoelen. De basisstoel biedt echter weinig zijsteun en grotere mensen hebben het moeilijk een goede zitpositie te vinden. Bovendien moet men zich in alle bochten wringen om bij de leuninginstellingen te komen. In de luxere uitrustingen kunnen de kopers daarentegen kiezen voor de zgn. dynamische zittingen, die het lichaam duidelijk beter omsluiten.

De modern vormgegeven instrumenten staan achter het stuurwiel, en niet zoals bij de andere Citroën modellen in het midden. De standaard aanwezige boordcomputer geeft uitsluitsel over het verbruik, de resterende afstand en de rijdduur. Meerdere bergvakken bieden plaats aan allerlei kleinigheden, maar de C5 heeft geen bekerhouders. Het bestuurderscompartiment is goed afgewerkt, en zelfs de basisversie zonder extra decor mag gezien worden.

Staal in de plaats van lucht
Foto's: Rijtesten Citroen C5 HDi 110De instapdiesel rolt, in tegenstelling tot de hoogwaardiger versies met hydropneumatische vering, met stalen veren van de band. De afstemming is op comfort gericht en oneffenheden worden – afgezien van kleine dwarsvoegen – goed geneutraliseerd. De C5 legt zich daarentegen merkbaar in de bocht. Maar toch blijft de naar onderstuur neigende voorwielaandrijver steeds goed beheersbaar, al grijpt de standaard aanwezige ESP vroeg in.

Een te directe besturing past ook niet bij het gemoedelijke karakter van de Fransman. Overigens heeft deze middenklas sedan een vast staande stuurwielnaaf. Het idee is goed, de stuurwieltoetsen staan altijd op dezelfde plaats. Maar wie niet uitkijkt, klemt bij het sturen al snel een vinger.

Foto's: Rijtesten Citroen C5 HDi 110Anders dan bij de voorganger met zijn vloeiende achterkant, heeft de nieuwe limousine een klassiek kofferdeksel. Het bagagevolume is echter marginaal afgenomen en bedraagt nu 467 liter. Standaard is de rugleuning van de achterbank in een verhouding één op twee omklapbaar. Zo kunnen na een eenvoudige handgreep ook grotere voorwerpen probleemloos worden geladen. Wie meer plaats nodig heeft kan kiezen voor de combi.

Conclusie
Met de C5 baart Citroën opzien. Terwijl de voorganger eerder een lelijk eendje was, kan de huidige versie zich overal laten zien. Wie geen geld wil uitgeven aan speciale uitrustingen, komt goed uit met de basisversie Style: alle belangrijke extra’s zijn standaard vanaf de fabriek aan boord. Ook de instapdiesel voldoet volkomen. Alleen de vijf versnellingenbak valt wat tegen, en al zeker, als men vaak aan een wat hogere snelheid op de snelweg rijdt.

Foto's: Rijtesten Citroen C5 HDi 110

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model