Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Rijtesten Chrysler Grand Voyager

Rijtesten: Chrysler Grand Voyager

Maxi Minivan

29.04.2008

Als één van de grondleggers van het MPV-segment moet Chrysler als geen ander weten hoe ze MPV’s moeten ontwikkelen. De nieuwe Minivan, zoals de MPV in zijn thuisland door het leven gaat is inmiddels aan zijn vijfde generatie toe. Laat dat ‘mini’ overigens maar achterwege, want voor Europa is het een ware reus te noemen. Tijdens een uitgebreide reis ondervonden wij de kwaliteiten en vooral ook kwantiteiten van de nieuwe Grand Voyager.

In 1984 presenteerde Chrysler de allereerste generatie van de Voyager. Daarmee claimen de Amerikanen - net als Renault met de Espace - de allereerste MPV te hebben ontwikkeld. De auto werd destijds bedacht met in het achterhoofd het idee dat een auto een huiskamer op wielen kan zijn. In de Verenigde Staten betekent 'even bij opa en oma op bezoek gaan' immers al snel een dag rijden, waardoor het aan ruimte niet mag ontbreken. Inmiddels zijn we toe aan de vijfde generatie van de Voyager. Chrysler benadrukt dat alle opgedane kennis op dit gebied is verwerkt in dit compleet nieuwe model dat nog ruimer, luxueuzer en veiliger is dan de vorige generatie.


Hoekig lijnenspel

Chrysler Grand VoyagerIn tegenstelling tot zijn voorganger is het lijnenspel meer rechttoe rechtaan; de ronde vormen zijn allemaal weggepoetst. Het design is volgens zijn scheppers nu meer in lijn met de 'hoekige' 300C. De grote, meer rechtop staande grille, de geprononceerde wielkasten, grotere 17 inch lichtmetalen wielen en hier en daar een chromen strip verwijzen naar de opvallende sedan. Deze hoekige vormgeving komt natuurlijk volledig ten goede aan de binnenruimte.

Ruimte in overvloed

Chrysler Grand VoyagerWie regelmatig met meerdere personen op pad gaat, heeft aan de Grand Voyager een prima reisgenoot. Het interieur biedt standaard royaal plaats aan zeven inzittenden. Aan hoofd- een beenruimte geen enkel gebrek. Ook niet op de achterste zitrij, die dankzij een licht afgeschuind zitvlak ook aan langere personen voldoende hoofdruimte biedt. Met alles stoelen overeind (dus als zevenzitter) is nog altijd 638 liter bagageruimte beschikbaar. Het Stow 'n Go-systeem maakt het mogelijk om de auto in een handomdraai om te toveren tot bijvoorbeeld een vijf- of tweezitter. Daarbij verdwijnen de stoelen volledig in de wagenvloer. Wie alle vijf de achterste zitplaatsen neerklapt creëert een pakezel met een maximale bagagecapaciteit van 5,7 kuub. Nieuw is het Swivel 'n Go systeem. De stoelen op de tweede zitrij zijn dan 180 graden te verdraaien en vanuit de bodem kun je een tafel opklappen. Leuk voor grote gezinnen.

Plastic

Chrysler Grand VoyagerWe zijn het inmiddels wel gewend van de Amerikanen en in de Grand Voyager is het (helaas) ook niet anders. We doelen uiteraard op het hoge plasticgehalte in het interieur. Bijna alles wat je aanraakt is gemaakt van keiharde kunststofmaterialen. In ons geval ook nog grijs van kleur, waarbij de nephouten strips op het dashboard best achterwege hadden kunnen blijven. Maar goed, smaken verschillen wellicht al voelt het weinig degelijk aan en is de uitstraling voor een auto in deze prijsklasse onder de maat. Verder zit het meubilair vrij aardig, alleen biedt de zitting net iets te weinig steun. In snel genomen bochten schuif je namelijk van links naar rechts over het gladde leer. Misschien esthetisch niet de beste oplossing, maar de positie van de handel van de automatische transmissie zit in ieder geval wel onder handbereik en neemt geen ruimte in tussen de stoelen. Over de praktische eigenschappen heeft Chrysler zeer goed nagedacht.

Rijke uitrusting
Chrysler Grand VoyagerOnze Limited-uitvoering beschikt standaard over een fors aantal comfortverhogende zaken. Zo is het meubilair met leer bekleed, zijn de stoelen op de tweede en derde zitrij verwarmd(!) en kan de bank helemaal achterin in delen neergeklapt worden. Leuk detail is het picknickbankje dat je kunt creëren door deze bank volledig achterover te klappen. Het is dan zelfs mogelijk om het eerder genoemde tafeltje op de achterbumper te monteren, waarbij de achterklep als 'overkapping' fungeert. Mogelijkheden te over in ieder geval. De middenconsole met vier(!) bekerhouders staat verder op een rail en kan dus dienst doen voor zowel de bestuurder als de passagiers achterin. Om de temperatuur binnenin voor de maximaal zeven inzittenden te regelen, beschikt de Grand Voyager standaard over een automatische klimaatregeling met drie zones. Tot slot behoren automatisch inschakelende Xenon koplampen, mistlichten en een antidiefstalalarm eveneens tot de Limited-uitrusting. Maar ook in basistrim (LX) heb je weinig reden tot klagen met zaken als een audiosysteem met CD/DVD/MP3-speler, een extra binnenspiegel om het kroost achterin in de gaten te kunnen houden, elektrisch bedienbare ramen vóór, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, ESP met traction control en remassistent.

Cruisetempo
Chrysler Grand VoyagerChrysler levert twee motoren in de nieuwe Grand Voyager. Aan het benzinefront zien we een 193 pk sterke 3.8 liter V6. Wij gaan echter op pad met de 2.8 liter viercilinder commonrail dieselmotor. Beide aggregaten zijn overigens louter te bestellen met een zestraps automaat. Typisch Amerikaans. Met een vermogen van 163 pk en een koppel van 360 Nm - beschikbaar tussen 1.600 en 3.000 tpm - verwachten we van de dieselversie natuurlijk geen snelheidsmonster. Zeker niet wanneer je je bedenkt dat de krachtbron ruim 2.100 kilogram moet voortbewegen. De oliestoker moet er, gezien het geluid dat hij produceert tijdens stevig accelereren, dan ook hard aan trekken. Maar, eenmaal op cruisetempo aanbeland, verplaatst het motorgeluid zich naar de achtergrond. Gelukkig maar! Over het weggedrag kunnen we kort zijn. Zolang het rechtuit gaat, ondervinden we geen enkel probleem. In snel genomen bochten voelt de MPV zich niet echt op zijn gemak en gedraagt ie zich meer als een (Mini)van, waarbij de koets duidelijk over gaat hangen. De sprint naar de honderd km/h neemt 12,8 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 186 km/h.

Alleen als Grand Voyager

Chrysler Grand VoyagerZoals de naam al doet vermoeden, komt de nieuweling alleen als Grand Voyager. Dodge, eveneens tot de Chrysler Group behorend, komt rond de zomer namelijk met de Journey, die precies in het vaarwater zit van de 'korte' Voyager. Tot het zover is, kan de Nederlandse importeur de huidige Voyager nog gewoon blijven leveren. Prijzen van de nieuwe Grand Voyager beginnen bij 45.990 euro voor de benzinevariant. De dieselversie verlaat vanaf 49.300 euro de showroom. Ons testexemplaar, de CRD Limited verlaat voor niet minder dan 62.000 euro de dealer. Voor dat geld staat een zeer ruime gezinsauto voor de deur die zich qua praktische eigenschappen en ruimte-aanbod niet snel voorbij laat streven. Aan kwaliteitsbeleving, afwerking en de rij-eigenschappen moet echter niet teveel waarde worden gehecht. Chrysler staat wat dat betreft nog te ver af van de Europese concurrentie.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model