Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Rijtesten BMW 325d Cabrio

Rijtesten: BMW 325d Cabrio

Fraai vooruitzicht

14.08.2008

“Slaat ook gesloten een goed figuur” is inmiddels een betiteling in de automobieljournalistiek die de testers graag kiezen voor elke cabrio die er met een gesloten dak ook nog enigszins fatsoenlijk uitziet. En dat terwijl nu juist de cabrio’s met het trendy staaldak in gesloten toestand hoogstzelden een aantrekkelijk silhouet vertonen.  Maar het kan ook anders!

Een verheugende uitzondering op de hele rij modellen die meestal ontsierd worden door een dik vouwdak-achterste is de BMW-3-cabrio. Het is de designers in München gelukt om de wagen bij gesloten kap bijna het uiterlijk van een coupé mee te geven – met een redelijk elegant achterwerk.

Chic achterwerk
Foto's: Rijtesten BMW 325d CabrioDit chique achterwerk is ten koste gegaan van de laadruimte. Bij gesloten dak kan de BMW 3 serie 350 liter bergen en bij open dak volgens de gegevens nog steeds 210 liter. Er is echter een probleem – je kunt er niet bij, laat staan dat je er nieuwe dingen in kunt onderbrengen.

De meerdere malen gevouwen dakelementen versperren de weg naar de lading. Er blijft alleen maar een minuscuul kleine spleet van 20 cm over. Anders dan bij veel van zijn concurrenten kunnen de elementen ook niet worden opgetild om het laden en lossen te vergemakkelijken. Wie dus iets in de kofferbak wil opbergen, moet eerst het dak sluiten.

Alleen bij stilstand
Foto's: Rijtesten BMW 325d CabrioDat gebeurt volautomatisch per druk op de knop en duurt 23 seconden. Tweede nadeel: je kunt het dak alleen bij stilstaande auto openen en sluiten. Ook op dit punt heeft de concurrentie een voorsprong. Bij sommige cabrio’s – zij het dan wel met textieldak – functioneert het mechanisme nog tot een snelheid van 50 km/h.

Dit BMW-manco is vooral heel vervelend in het stokkende stadsverkeer, wanneer het ineens begint te regenen en de auto niet helemaal tot stilstand komt. Of bij de stoplichten, die natuurlijk altijd net iets te vroeg op groen springen. Kortom: hier is de 325d voor verbetering vatbaar.

Weinig bergruimte
Foto's: Rijtesten BMW 325d CabrioWat comfort en ambiance betreft is er geen enkele reden tot mopperen, althans niet op de voorstoelen. De beide plaatsen achterin zijn alleen maar geschikt voor korte ritten en kleine mensen en voor langere afstanden zeker geen aangename zitgelegenheid. Dan zijn ze beter te gebruiken om meer bergruimte te creëren.

Bergruimte  - vooral vakjes e.d. – vind je in de BMW namelijk nauwelijks. De bestuurder en de bijrijder kunnen kleine spulletjes in de deurvakken of de middenleuning onderbrengen, maar een open vak voor telefoon, parkeerbon of kleingeld is er niet. Hiervoor kun je alleen de asbak nog gebruiken.

Zelfs de bekerhouders zijn bij de BMW niet zoals gebruikelijk op de middentunnel aangebracht. Bij behoefte kunnen ze uit het dashboard worden geklapt. Navenant opgeruimd oogt de cockpit dan ook, met zijn grote beeldscherm en de iDrive-knobbel. Aangenaam: de indeling van de instrumenten is door de decennia heen praktisch onveranderd gebleven.

Goede combinatie
Foto's: Rijtesten BMW 325d CabrioWat in de loop der tijd wel veranderd is, is de aandrijving. Nog een paar jaar geleden was een cabrio met dieselaandrijving een rariteit, maar inmiddels hoort het zachte kloppen voor de openluchtfractie al helemaal tot de goede toon.  BMW biedt zelfs al drie diesels voor het open 3-model – van 177 tot 231 pk. Voor onze test hebben we de gulden middenweg gekozen!

Toch eerst maar even het slechte nieuws: voor de open 325d vraagt BMW minimaal 60.360 euro! Als tegenprestatie leveren de Müncheners daarvoor een gecultiveerde, 197 pk sterke zescilinder die de cabrio een goede acceleratie verleent. Bij maar 1.300 toeren werken de volle 400 Newtonmeter op de achterwielen en zorgen zo voor een waarde van 7,9 seconden bij de standaardsprint.

Schakelplezier
Foto's: Rijtesten BMW 325d CabrioDe diesel reageert braaf op het gaspedaal en zet het commando om in acceleratie zonder ook maar even aan een turbogat te denken. Bovendien animeert de pittige zesversnellingsbak tot schakelen, zodat het toerental maar zelden tot bedaren komt. Voor wie geen behoefte heeft aan schakelen, heeft BMW tegen meerprijs een zestrapsautomaat te bieden.

Inherent aan zijn gebruiksdoel als “dynamische cruiser” is de 325d niet te strak uitgevoerd. Dankzij het samenspel van aangenaam beklede stoelen en een oneffenheden slikkende demper-/verenafstemming stappen de passagiers ook na een lange reis ontspannen uit.

Zwaargewichtig
En toch: wie wil, kan de 3 ook snel door bochten manoeuvreren. In dat geval merk je wel het meergewicht van ca. 100 kilo die de diesel op de vooras drukt - en trekt de 325d sterker naar de rand van de bocht dan de benzinevarianten. Bij het sturen is echter geen verschil te merken. Sportief strak geeft hij de bestuurder het gevoel van direct contact met het wegdek. Het prettige, dikke stuurwiel ligt goed in de hand en geeft plezier bij het bochtenwerk.

Foto's: Rijtesten BMW 325d CabrioOok een tankstop kan de pret in de 325d niet drukken. Wie niet te wild tekeer gaat, rijdt de cabrio met iets meer dan zes liter diesel per 100 km. Maar zelfs bij een hoog tempo – de 325d rijdt maximaal 235 km/h – komt het verbruik niet boven zeven-en-een-halve liter.

De speciale uitvoeringen zijn  - naast de hogere basisprijs – wel een stuk duurder. Tot de standaarduitvoering behoren onder andere de airconditioning, de xenonkoplampen en een CD-radio met aux-ingang. Voor het navigatiesysteem vraagt BMW 2.300 euro, de automatische airco kost 770 euro en voor de parkeersensoren moet 720 euro worden neergeteld. Alles bij elkaar zullen de meeste kopers waarschijnlijk meer dan 75.000 euro op tafel leggen voor de 325d cabrio.

Conclusie
Fantastische auto, hoge prijs: met de open 3-serie heeft BMW een van de mooiste vouwdakcabrio’s gemaakt. Met zijn gecultiveerde, zuinige zescilinder biedt de 325d een perfecte combinatie van rijplezier en langeafstandsgeschiktheid. Manco’s: de onhandige kofferruimte en het dakmechanisme dat alleen maar bij stilstand functioneert. Bovendien: met 75.000 euro moet je toch wel een flinke som geld op tafel leggen.

Foto's: Rijtesten BMW 325d Cabrio

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model