Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Rijtesten: BMW 130i

Rijtesten: BMW 130i

De heimelijke M

04.04.2007

Rijprestaties die tien jaar geleden nog waren voorbehouden aan echte sportwagens, worden vandaag de dag ook al opgeëist door de topmodellen uit de compactklasse. Eén voorbeeld is de BMW 130i. Het keurig geklede topmodel uit de 1-serie kan een circa 10 jaar oude M3 probleemloos bijbenen. Snelheidsfreaks tonen hun respect. Maar hoe verhoudt de 130 zich in het alledaagse leven?

Wie tot 1996 een BMW M3 bestelde, kreeg een sportwagen die zijn power weliswaar niet overdreven, maar desalniettemin openlijk kenbaar maakte. Waarom ook niet: 286 pk wisten de ingenieurs aan de 3,0 liter zescilinder lijnmotor te ontlokken; de vakwereld jubelde, de concurrentie verbleekte. 6,0 seconden duurde de sprint naar 100, de snelheid werd pas begrensd bij 250 km/h.


Vandaag staat er een onopvallende BMW 1-serie voor me. Geen spoilers, geen spatbordverbredingen, niets onderscheidt hem van een 116i of een 118d. Oké, bijna niets: De spijlen in de nieren zijn bij het topmodel verchroomd en twee dikke uitlaatpijpen verschijnen van onder de achterbumper. Maar een 'M'-uiterlijk zoekt men tevergeefs.

Voor het stoplicht staand, kan men de strijd met een oude M3 echter aan: de 130i spurt maar een fractie langzamer naar de 100 en haalt eveneens 250 km/h. De 130i heeft hiervoor voldoende aan 265 pk.

Sportershart
Rijtesten BMW 130i
En zo zijn we al aangeland bij het hart van de 130i: de motor. Deze fameuze aandrijving, die inmiddels in alle BMW-seriemodellen wordt ingezet, maakt de topper uit de 1-serie tot wat hij is: enerzijds een - excusez le mot - verdomd snel sportapparaat. En anderzijds een uiterst verzorgde langeafstandsauto voor de haastige kilometervreter.

Lekker en rustig lopend, krachtig trekkend, prima krachtontwikkeling en gasreactievermogen - de 3,0-liter-lijnzescilinder verdient rondom het maximale puntenaantal. En bij al deze overdaad klinkt hij ook nog eens verrukkelijk: bij een laag toerental gromt hij, onder last blaast hij volumineus en boven de 5.000 toeren laat hij de uitlaten heerlijk trompetteren.

Stevige tred

Op de snelweg is de hoogste versnelling voldoende om steeds soeverein te accelereren. En tijdens het uitstapje naar het platteland schakelt men maar al te graag omhoog en omlaag, want de zesversnellingsbak is exact ingedeeld en zorgt voor optimale overgangen. Bijzonder lichtlopend is hij echter niet, en ook de koppeling met zijn in verhouding lange pedaalslag wil met nadruk ingetrapt worden. Vooral het stadsverkeer kost zo niet alleen de nodige zenuwen, maar ook ongewoon veel kracht.

Daarvoor maakt de optionele actieve stuurbekrachtiging eenhandig inparkeren mogelijk, omdat het systeem bij lage snelheden de benodigde stuurinslag tot een minimum beperkt. Bij hogere snelheden reageert zij direct en sportief zoals de gebruikelijke BMW-stuurbekrachtiging. Bij zeer hoge snelheden echter voelt de actieve stuurbekrachtiging minder vol en precies aan dan de standaardversie.

Hazenjacht

Het chassis loopt over van beweeglijkheid. Motor voor, transmissie achter en een gelijkmatige asbelasting - het klassieke BMW-recept staat ronduit garant voor rijplezier. Vooral als u de sportieve chassisafstelling hebt besteld (€ 280), kunnen met de 130i plotselinge zijsprongen worden gemaakt, waar de veldhazen aan de rand van de weg jaloers op zullen zijn.

Maar wees voorzichtig: tot op de graat gereden vergt de 130i een geoefende hand, in ieder geval bij een uitgeschakelde DSC. Licht ondersturend gaat hij scherpe bochten in en reageert vervolgens op lastverandering met een licht wordend en naar voren dringende achterkant.

De onderbouw is op de snelweg stil en voldoende comfortabel. In de stad echter, vooral bij het rijden over putdeksels of op kinderkopjes, gedraagt de strak geveerde 1-serie zich zo nu en dan bokkig. Op den duur gaat ook het slechte zicht naar achteren wat irriteren. De zeer brede achterstijl (C-zuil) en het smalle achterraam maken de parkeerhulp tot een zinvol accessoire.

Voldoende ruimte


De comfortfactor in het interieur is hoog. Vooral met de titanium decorlijsten heeft de kleine BMW een stijlvol aanzien. Een handzaam sportstuur met groot verstelbereik is standaard, de uitstekende sportstoelen met zijvlakverstelling en uittrekzone voor de dijbenen daarentegen zijn een must tegen meerprijs.

Hoewel het op de achterbank alles behalve ruim bemeten is, kun je er in verhouding toch goed zitten dankzij de schuin staande achterleuning. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de voorpassagiers voldoende beenruimte overlaten.

De bagageruimte ligt met een volume van 330 tot 1.150 liter onder het gemiddelde. Bij het inladen stoort de smalle inlaadopening, bij het effectief inladen de gespleten laadbodem. Hier betaalt u uiteindelijk toch de prijs voor de achterwielaandrijving. Ook het grote prestatievermogen eist zijn tol. De zescilinder kan gemiddeld weliswaar met minder dan 10 liter per 100 kilometer toe. Maar wie hem graag flink op zijn staart trapt, mag zich over 15 liter en meer niet verbazen.

Conclusie

Wat rijprestaties betreft is de BMW 130i een heimelijke 'M'. Mooi toch dat je hem helemaal zonder schreeuwend uiterlijk kunt krijgen. Wat het alledaagse gebruik betreft is het topmodel zo praktisch resp. onpraktisch als elke andere BMW 1-serie. Alleen veel sneller en superieur qua rijprestaties. Een ander manco blijkt de met het oog op de grote motor te kleine brandstoftank (53 liter). Snelle snelwegritten betekenen een beklagenswaardig bereik van slechts iets meer dan 300 kilometer.

De prijs van 43.350 Euro is pittig, maar komt overeen met die van de voornaamste concurrent, de VW Golf R32. Als vervolgens nog de aanbevelenswaardige accessoires zoals het dynamische pakket (sportstoelen en sportieve chassisafstelling), het comfortabele pakket (o.a. airconditioning, parkeerhulp en multifunctioneel stuur) en wat luxe als het innovatieve pakket (o.a. draaibare xenonlampen en sleutelloze toegang), een navigatiesysteem en leren bekleding, dan kost de BMW 130i al snel rond de 50.000 Euro. Dat is wel even slikken - net als bij diegenen die tien jaar geleden nagingen wat een M3 zou gaan kosten.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model