Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Rijtesten Audi RS6 Avant

Rijtesten: Audi RS6 Avant

Raceauto voor het gezin

12.02.2008

Indrukwekkend, dat is de enige juist omschrijving voor de Audi RS6 Avant. Met dit nieuwe pk-monster heeft Audi’s performance-afdeling quattro GmbH een fantastisch staaltje techniek op de weg weten te zetten. De RS6 Avant is de snelste stationwagon ter wereld en bovendien de snelste Audi van dit moment. Wij maakten kennis met de RS6 Avant op de openbare wegen rondom het Zuid-Franse Le Castellet en op het circuit van Paul Ricard.

Audi heeft al sinds jaar en dag een bijzondere band met snelle stationwagons. Begin jaren '90 verscheen namelijk de RS2, de snelste Audi op dat moment. De 315 pk sterke RS2 was enkel leverbaar als stationwagon en werd in samenwerking met Porsche ontwikkelt en gebouwd. Later volgde de RS4 (ook alleen als Avant). Met zijn V6 biturbo-motor en een vermogen van 270 pk werden vriend en vijand verbaasd. En nu is het de beurt aan de RS6 Avant. De auto komt er weliswaar ook als Sedan, de Avant neemt momenteel het voortouw. Audi kan er daarmee heel wat superlatieven tegenaan gooien. De RS6 Avant is namelijk de snelste stationwagon ter wereld (samen met de Mercedes E 63 AMG Combi), bovendien ook de krachtigste en tegelijkertijd de snelste Audi van dit moment. En dat geeft perfect aan hoe onze eerste kennismaking verliep.

Sportief, maar niet overdone

Audi RS6Zoals we reeds gewend zijn van snelle Audi's laten ze graag zien wat ze in huis hebben, zonder daarbij overdreven over te komen. Dat is bij de RS6 Avant niet anders. Zijn compleet nieuwe voorbumper met grotere luchtinlaten, het gaas in de grille en de zwart glanzende omlijsting hiervan maken ons al snel duidelijk dat dit een bijzonder model is. Dat wordt vooral duidelijk wanneer we de RS6 Avant van opzij bekijken. De 19 inch lichtmetalen wielen gunnen ons een blik op de indrukwekkende remschijven. Aan de achterzijde kan er over zijn potentieel geen misverstand meer ontstaan. De twee vuistdikke uitlaatpijpen, de spoiler op de achterklep en de diffusor in de achterbumper tonen ons het potentieel van een zeer sportieve stationwagon.

Interieur

Audi RS6Instappen in de RS6 Avant betekent dat je wordt verwelkomt door sportiviteit, maar ook door luxe en comfort. De sportstoelen bieden zeer veel steun en omsluiten je lichaam als een warme deken. Vooral wanneer gekozen wordt voor de optionele kuipstoelen is er aan steun geen enkel gebrek. Uiteraard heeft Audi het interieur afgewerkt met de best mogelijke materialen en sluiten alle onderdelen fantastisch op elkaar aan. Het vele leer, aluminium en carbon onderstreept de sportieve inborst van deze stationwagon. Maar ook aan comfort en luxe ontbreekt het de inzittenden nergens aan. Het MMI-systeem herbergt veel van de elektronische systemen waaronder het heerlijk klinkende audiosysteem van Bose, het uitgebreide en superieur werkende navigatiesysteem en de vele instellingen voor het onderstel en de techniek aan boord.

V10 met twee turbo´s

Audi RS6Het grote geweld treffen we natuurlijk aan onder de motorkap. Daar ligt een stukje techniek dat rechtstreeks banden heeft met de autosport. Met haar ervaring in onder meer de DTM en de grote successen tijdens Le Mans heeft Audi - en quattro GmbH in het bijzonder - de nodige ervaring opgedaan. Die wordt in de sportieve straatmodellen dan ook naar hartelust toegepast. In de RS6 is het een V10 met twee turbo's die het indrukwekkende vermogen van 580 pk en koppel van 650 Nm overbrengt op alle vier de wielen. Met een druk op de startknop wordt de V10 met een heerlijke grom tot leven gewekt. De uitlaatpijpen geven daarbij een plagerige akoestiek die de bestuurder alleen maar verder opwarmt. Het is dan ook al snel tijd om de RS6 Avant zijn kunnen te laten zien. Op de rustige wegen in het Zuiden van Frankrijk geven we dit pk-monster dan ook de sporen. Het bewijs dat van 0-100 km/h in 4,6 seconden en van 0-200 km/h in 15 seconden verloopt wordt al geleverd op een korte maar rechte weg. Binnen no-time wordt de 200 km/h-grens overschreden en dient de eerste bocht zich aan. De remmerij laat zien waartoe het in staat is en dit is al minstens zo indrukwekkend als het accelererende vermogen. De directe, maar niet te zware besturing laat de RS6 met veel precisie de bocht inzetten en dankzij de quattro-vierwielaandrijving ontbreekt het nimmer aan grip. Wanneer het parcours bochtiger wordt en het landschap wat bergachtiger kan de RS6 zijn koppelkracht tonen. Met een koppelkromme die tussen 1.500 en 6.250 tpm geheel vlak is - en dus continue 650 Nm levert - ontbreekt het nimmer aan accelererende kracht. Of we nu klimmen of dalen, de RS6 accelereert in no-time naar hogere sferen.

Circuit van Paul Ricard

Audi RS6Pas op het circuit kan de RS6 (verantwoord) zijn echte kunnen laten zien. Wij rijden voor deze gelegenheid op het High Speed Test Track Paul Ricard waar onder meer Peugeot haar Le Mans-auto's test. Een uitstekende omgeving voor een auto die met behulp van veel Le Mans-ervaring is gebouwd. In de bochten blijkt nog duidelijker dat de RS6 Avant ongekend veel grip heeft en de veiligheidssystemen je niet alleen een stukje vrijheid geven, maar bovendien er ook voor zorgen dat er niets mis kan gaan. Je waant je aan boord van de RS6 Avant zeer veilig en een ware coureur. Op het rechte stuk kan met gemak een snelheid van rond de 230 km/h worden behaald en pas dan blijkt hoe snel de RS6 eigenlijk is. De keuze voor handmatig schakelen wordt al snel teruggedraaid, want de motor is zo gretig dat er bijna niet tegen valt te schakelen. En in tegenstelling tot veel andere automaten neemt die van de RS6 het niet over op het moment dat je even vergeet een versnelling hoger te schakelen. Een genadeloze afstraffing van de toerenbegrenzer is het gevolg.

Conclusie

Audi RS6Audi overtreft alle verwachtingen met de RS6 Avant. Deze snelste en krachtigste stationwagon ter wereld trakteert zijn inzittenden keer op keer op geweldig spektakel. De V10 ontwikkelt een vermogen van 580 pk wat zorgt voor adembenemende acceleraties en de remmerij zorgt voor minstens zoveel remmend spektakel. Maar ook de sublieme wegligging, de directe besturing en het enorme koppel overtreffen alles. Daar tegenover staat dat de RS6 Avant ook prima als een zakelijk vervoersmiddel kan dienen. Zijn uiterlijk is sportief zonder overdreven over de komen en wie het onderstel op comfort inschakelt merkt weinig van het extreme potentieel van de RS6. Bovendien is de bagageruimte (565 liter) lekker groot en de ruimte op de achterbank van eenzelfde kaliber. Deze RS6 Avant is daarmee niet alleen de krachtigste en snelste stationwagon ter wereld, hij is ook nog praktisch!

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model