Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Zakenauto van het Jaar 2008

Nieuws: Zakenauto van het Jaar 2008

Zakenauto van het Jaar 2008: Audi A6

25.06.2008

De uitslag van de verkiezing van de Zakenauto van het Jaar 2008 is bekend. Overall winnaar is de Audi A6 die op afstand wordt gevolgd door de Ford S-Max en Volkswagen Passat. Opvallend is het hoge aandeel Duitse auto´s.

Het is een jaarlijks terugkerend evenement; de Zakenauto van het Jaar-verkiezing. Vorig jaar nog was het de Ford Focus die met de titel aan de haal ging, dit jaar is het wederom de Audi A6 die wint. En dat is opvallend, vond ook de jury. "Toen wij op de laatste juryvergadering deze top vijf overhandigd kregen, zijn we eigenlijk allemaal geschrokken. Hoe kon dat nu? Twee jaar geleden hadden we de A6 ook al gekozen en niemand had er op gerekend. Een hele discussie ontspon zich maar bottom line is dat niemand van ons zich bij het toekennen van zijn cijfers heeft gerealiseerd hoe hoog de A6 over de hele breedte scoort. De auto staat in maar één beoordelingscategorie op de eerste plaats en in alle andere beoordelingscategorieën komt hij niet in de top drie voor. Maar hij sprokkelt ongemerkt zoveel punten bijeen dat hij per saldo wint. En dat moet dan ook omdat hij gewoon de beste is. De Audi is de kampioen van de regelmaat, elke generatie ziet er goed uit en een oudere versie blijft aantrekkelijk. En het is zoals een van ons het zei ´Je kunt een auto niet níet laten winnen omdat hij toevallig de beste is.´".


De jury en de beoordeling
Ford S-maxDe verkiezing ´Zakenauto van het Jaar´ verloopt onder toezicht van Automobiel Management. De jury bestaat uit vertegenwoordigers van een viertal leasemaatschappijen, enkele wagenparkbeheerders, drie vakjournalisten en een onafhankelijke leaseconsultant. Om tot de selectie te behoren is het noodzakelijk om te voldoen aan een tweetal criteria. Zo moet de auto meer dan een jaar op de markt zijn en een minimum aantal verkopen realiseren. Vervolgens wordt onder meer gekeken naar de kilometerkostprijs, het aandeel op de zakelijke markt, de kwaliteit van de merkorganisatie (importeur en dealers), de volledigheid van het leveringsgamma, de uitstraling en uiteraard het comfort, de rij-eigenschappen en de veiligheid. Alle juryleden werken daarbij onafhankelijk van elkaar en mede daarom was het ook voor de jury een verrassing om te zien dat de A6 wederom als winnaar uit de bus kwam.

Tweede en derde plaats
Volkswagen PassatOp de tweede plaats eindigde de Ford S-Max. Daarmee benadrukt Ford dat het een serieus zakenautomerk is geworden. Vorig jaar al won de Ford Focus deze verkiezing en bovendien doet Ford het in de zakelijke markt steeds beter. De Mondeo, die we eigenlijk op deze plaats hadden verwacht, eindigde zevende. Voor de S-Max is het overigens niet de eerste grote prijs. In 2006 werd de auto uitgeroepen tot ´Lease car of the Year´ en in 2006 won de S-Max de titel ´Auto van het Jaar 2007´. Op de derde plaats vinden we de altijd degelijke, goed verkopende en zakelijke verantwoorde Volkswagen Passat. De Passat is elk jaar weer goed voor een plaats in de top, wat overigens ook geldt voor de BMW 3-serie die vierde eindigde.

Franse merken weinig succesvol
Opvallend is de vijfde positie die wordt ingenomen door de Peugeot 207 die daarmee ook klassewinnaar is geworden in het B-segment. Overigens is Peugeot het enige Franse merk in de top 10. Pas op plaats 26 treffen we de volgende Franse auto aan (Citroën C4 Picasso). Daarmee wordt nog maar eens benadrukt dat de Duitsers de dient uitmaken in het zakelijke segment. Een paar jaar geleden leken Renault en Peugeot definitief doorgebroken te zijn, deze jury heeft daar ook stellig in geloofd, maar het succes blijkt geen stand te houden. Onvoldoende kwaliteit, te trendgevoelig, zegt u het maar. Peugeot heeft de kwaliteitsproblemen nu onder controle, Renault doet er alles aan maar de jury schat de kansen van bijvoorbeeld de nieuwe Laguna niet hoog in. Ook Toyota lukt het maar niet. Al jaren denkt deze jury dat een vaste plek in de top vijf voor Toyota terecht is, te meer omdat de merkorganisatie hoog wordt aangeslagen. Maar helaas. Alle eer gaat wederom naar de Duitse merken met Audi als grote winnaar.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model