Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Volvo

Nieuws: Volvo

Volvo maakt accu van carrosseriedelen

18.10.2013

Elektrische auto’s hebben de toekomst. Daar is Volvo het mee eens en daarom willen ook zij flink investeren op het gebied van innovatie binnen de elektrische technologie. Nu is het de Zweden gelukt om samen met het Imperial College Londen, alsmede zeven andere partijen, een exceptionele technologie te ontwikkelen.

Het nadeel van elektrische- en hybrideauto's is vaak de ruimte en het gewicht dat de batterijen met zich meenemen. Daar heeft Volvo een oplossing voor bedacht. Versterkte koolstofvezel lagen die batterijen zo sandwichen dat ze toepasbaar zijn voor het gieten en vormen van carrosseriedelen zoals kofferdeksels, deurpanelen, wielkasten en onderdelen rond het frame. Carrosseriedelen die energie weten op te slaan dus. Geniaal!

Complexe techniek
De koolstofpanelen zijn gelaagd met polymeerhars, gevormd en vervolgens te drogen gelegd in de oven om daar flink uit te harden. In die panelen zijn nano-batterijen en super-condensatoren verwerkt. Condensatoren zijn componenten die door middel van twee elektrische geleiders stroom kunnen opslaan. Druk je die condensatoren tussen de carbon panelen dan heb je dus carrosseriedelen die energie kunnen vasthouden. Het bespaart veel ruimte, is eco-vriendelijk, het gebruikte materiaal maakt de panelen lichter en als we Volvo mogen geloven is het zeer kosteneffectief.

In de praktijk
Deze techniek is herlaadbaar en kan dus gebruikt worden in plaats van de bestaande conventionele batterijen. Zo kan er via remenergie of gewoon via het stopcontact stroom worden geleverd naar de generator in de auto, die de energie op zijn beurt opslaat in de panelen. Vervolgens kan de elektro-motor aanspraak doen op die energie wanneer hij het nodig heeft.
Volvo heeft de technologie getest door op een S80 de kofferklep en afdekkap voor de motor van het materiaal te vervaardigen. Resultaat is een 50% lichtere- en een stuk sterkere afdekkap. Dit paneel alleen al wekt energie genoeg op om de 12 volt aansluiting in de S80 van stroom te voorzien. Volgens Volvo kan er door bestaande panelen te vervangen door exemplaren met de nieuwe techniek een totale gewichtsbesparing van 15% worden bereikt. Het duurt nog wel even voordat we het materiaal op de Volvo-productiemodellen gaan zien, maar in potentie is het een fantastische techniek.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model