Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Nieuws Volvo XC90

Nieuws: Volvo XC90

Volvo toont nieuwe veiligheidssystemen

05.07.2013

Volvo is momenteel druk aan het testen met  een flink aantal nieuwe veiligheidssystemen. De Zweden willen de systemen voor het eerst in gebruik nemen in de gloednieuwe XC90 die eind 2014 gelanceerd wordt.

"Ons uitgangspunt is autonoom rijdende auto`s veilig in verkeersomstandigheden te laten bewegen waar ook niet-autonome auto`s en onbeschermde voetgangers zich verkeren," zegt Thomas Broberg. De senior engineer van het Zweedse merk demonstreerde afgelopen week tijdens een mediaevent tal van systemen die de visie van Volvo onderstrepen. De fabrikant heeft namelijk het streven om in 2020 het aantal verkeerslachtoffers en gewonden in nieuwe Volvo's naar nul te brengen. De systemen die hiertoe bijdragen? We sommen ze voor je op.

Adaptieve Cruise Controle met stuurassist
Deze technologie helpt de bestuurder in de rijbaan te blijven en spiegelt de bewegingen van het verkeer. Het systeem volgt dus niet alleen automatisch zijn voorganger, maar houdt de auto ook in de juiste koers. Een belangrijke stap om volledig autonoom rijden te realiseren.

Road edge en vangrail detectie met stuurassist  
Mocht de auto echter toch te dicht bij de rand van de weg komen dan biedt het Road edge en vangrail detectie uitkomt. Deze feature detecteert de zijkant van de weg en stuurt autonoom bij, door middel van stuurassist. De noviteit van dit systeem is dat het tevens werkt op wegen waar de wegmarkering ontbreekt.

Pedestrian Detection in het donker  
Naast de twee systemen die autonoom rijden een stap dichterbij brengen komt Volvo tevens met vier additionele hulpmiddelen. Bijvoorbeeld het Pedestrian Detection dat straks eveneens in het donker werkt. De detectietechnologie is in staat te reageren op automobilisten, fietsers en voetgangers. Een relevante innovatie want 40% van de verkeersongevallen vindt plaats in het donker.

City Safety voor dieren
Ook een groot aandeel in verkeersongevallen zijn dieren. Volvo heeft zodoende een functioneel systeem dat dieren detecteert en automatisch remt om een aanrijding te voorkomen. Het systeem werkt zowel overdag als in het donker. Deze technologie is ontwikkeld om ongelukken te voorkomen of de snelheid van de impact te beperken en wordt kort na de introductie van de nieuwe XC90 eind 2014 geïntroduceerd.

Car-2-Car communicatie
Wel meteen beschikbaar is het Car-2-Car communicatiemiddel. Dit stelt voertuigen in staat om met elkaar en de verkeersomgeving te communiceren. De mogelijkheden zijn hiermee eindeloos, door belangrijke informatie te delen en te verspreiden wordt het verkeer niet alleen veiliger maar ook comfortabeler. De technologie werkt op basis van een in de auto gemonteerde zender evenals zenders in de infrastructuur, zoals verkeersborden en stoplichten.

De zelf parkerende auto
Als laatste veiligheidssysteem, of eigenlijk meer voor het gemak van de gebruiker, presenteert Volvo autonoom parkeren. Deze feature laat de auto zelfstandig een vrije parkeerplek zoeken, terwijl de bestuurder is uitgestapt bij de entree van het parkeerterrein. Voor deze techniek wordt autonoom rijden gecombineerd met de detectie technologie en autobrake. Hierdoor zoekt de auto veilig een parkeerplek terwijl het detectie systeem reageert op voetgangers en andere weggebruikers. De snelheid en het remmen wordt aangepast aan de omgeving om een homogene verkeerssituatie te handhaven.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model