Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Volvo PowerShift

Nieuws: Volvo PowerShift

Automaat met dubbele koppeling

12.02.2008

In navolging op het DSG van Volkswagen presenteert Volvo de PowerShift-transmissie. De 2.0d-motoren in de Volvo C30, S40 en V50 zijn per direct leverbaar in combinatie met deze nieuwe transmissie. De voordelen zijn groot te noemen.

Volkswagen heeft naam gemaakt met de automaat met dubbele koppeling (DSG). Onder meer ook Audi (onder de naam S tronic), Seat en Skoda maken er inmiddels gebruik van en Ford heeft zelf ook een vergelijkbare automaat ontwikkeld (PowerShift). Volvo - als onderdeel van Ford - presenteert in navolging op Ford nu ook de PowerShift.

Twee koppelingen

Volvo powershiftHet grootste voordeel van de PowerShift is dat er zeer snel en bijna traploos van verzet kan worden gewisseld. Hierdoor ontstaat niet alleen winst in acceleratie, maar kan het tot 8 procent brandstof besparen. Eenvoudig geschetst gaat het om de techniek van een handbediende versnellingsbak met twee koppelingen, waarbij de bediening volledig elektronisch wordt geregeld en aangestuurd. Cruciaal in de PowerShift zijn de beide natte koppelingsplaten die onafhankelijk van elkaar werken. De één is bestemd voor de oneven versnellingen (1ste, 3de en 5de en de achteruit) en de andere voor de even versnellingen (2de, 4de en 6de). In de praktijk zijn de voordelen evident, want bij bijvoorbeeld accelereren is de volgende versnelling al ingeschakeld. Die neemt letterlijk naadloos de rol over doordat de aandrijvende versnelling wordt ontkoppeld en de 'klaarstaande´ versnelling wordt gekoppeld door de tweede koppeling. Dit zorgt voor een constante aandrijfkracht. De Powershift schakelt extreem snel en zeer soepel zonder enige aarzeling in de acceleratie.

Sequentieel

Powershift biedt de rijder een automaat die sequentieel schakelen toestaat, vergelijkbaar met de Volvo Geartronic-transmissie. Het enige verschil is dat dat met de Powershift supersnel gaat en zonder krachtverlies. De kracht van de motor, het koppel, blijft volledig beschikbaar voor de aandrijving, doordat er geen koppelomvormer, een plenetair tandwielstelsel, hydraulische koppelingen en rembanden nodig zijn zoals in een conventionele automaat. De PowerShift-transmissie kan dankzij het gebruik van de twee natte koppelingen bovendien een hoog koppel aan en is geschikt voor elke overbrengingsverhouding. Dit maakt deze transmissie tot een goede keus voor de sterke dieselmotoren van vandaag de dag. De PowerShift kan een trekkracht tot 450 Nm aan. De 2,0-liter turbodiesel viercilinderversies van de Volvo C30, S40 en V50 bieden in combinatie met de Powershift-transmissie een vermogen van 136 pk en een koppel van 320 Nm.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model