Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Volkswagen XL1

Nieuws: Volkswagen XL1

Volkswagen XL1 prijzige gadget

05.09.2013

Maar liefst 110.000 euro vraagt Volkswagen voor de XL1. Enerzijds is dat torenhoge prijskaartje het gevolg van de toepassing van dure materialen, anderzijds is de beperkte productie ervoor verantwoordelijk.

Carbon, magnesium, aluminium en CFRP vormen de basisbestandsdelen van de Volkswagen XL1. Stuk voor stuk exclusieve en veelal dure materialen, maar ook vederlicht. De XL1 weegt dan ook slechts 795 kg en weet mede in combinatie met zijn CW-waarde van 0,189 zo min mogelijk natuurlijke wrijving te veroorzaken. Zo kon er genoegen worden genomen met een 0.8 liter TDI-motor (48 pk) alsook een 27 pk sterke elektromotor. Samen zijn ze goed voor 69 pk en 120 Nm en weet de XL1 een gemiddeld verbruik van 0,9 l/100 km te scoren. Ongekend!

250 exemplaren
In de Volkswagen-fabriek in Osnabrück is men inmiddels met de productie begonnen. In eerste instantie 50 exemplaren bedoeld voor grootschalige testwerkzaamheden. Kort daarna zullen 200 exemplaren worden vervaardigd welke ook daadwerkelijk aan klanten geleverd gaan worden. En die staan in de rij. Vooral liefhebbers en verzamelaars kloppen bij Volkswagen aan. Daar krijgen ze vervolgens een prijskaartje van € 110.000,- onder ogen geschoven. Veel geld, maar een unieke en exclusieve verschijning is ermee gegarandeerd.

Visitekaartje
Volkswagen heeft niet gepland om meer XL1's te gaan produceren. Ulrich Hackenberg, verantwoordelijk voor de ontwikkeling binnen de Volkswagen Group, geeft te kennen dat de XL1 vooral een rijdend laboratorium en visitekaartje is waarmee de aandacht naar de E-up! en E-Golf kan worden getrokken. Begin 2014 gaan de eerste XL1's de weg op.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model