Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Volkswagen Golf V

Nieuws: Volkswagen Golf V

Occasion van de week

16.04.2013

In de herfst van 2012 kondigde Volkswagen de zevende generatie van de Golf aan. Een auto met veel kwaliteiten en immer uitbreidend aantal versies, maar niet iedere koper wil perse een nieuwe auto aanschaffen. Tweedehands Golfjes zijn er gelukkig ook genoeg, van bijna nieuw en rijk uitgerust tot aan exemplaren met veel levenservaring en dito uiterlijk.

De Golf V in het kort

De driedeurs, vijfdeurs of Variant, dat zijn de verschillende typen Golf. De bijbehorende motoren zijn er vanaf een 1.4 benzine met 75 pk tot aan de R32, die de titel: “laatste Golf met zescilinder” mag dragen. Zeg Golf en de letters TDI worden er vaak achteraan genoemd. De basis-TDI had 90 pk, de meest verkochte TDI was de versie met 105 pk, maar er was ook de lekkere en prijzige 170 pk sterke 2.0 TDI in GT uitvoering.

Er is voor de Golf V een groot aanbod aan motoren geleverd, ook omdat motortypes zijn vervangen door modernere versies. Bij de diesels zijn de 1,9 TDI (77 kW/105 pk, vanaf 2006 met roetfilter) en  de 140 pk 2,0 TDI er voor alle bouwjaren. De 1,9 TDI met 66 kW/90 pk kwam in 2004, tegelijk met de 2,0 SDI (zonder turbo, 55 kW/75 pk) die eind 2007 is gestopt, tenzij je echt nooit haast hebt is dat blok overigens geen aanrader. De 2,0 TDI met 125 kW/170 pk verscheen in het voorjaar van 2007.

Qua benzinemotoren is de keuze nog uitgebreider:  de 1,6  met 103 pk en de 115 pk sterke 1,6 FSI zijn de hele productieperiode geleverd. De 1,4 liter met 55 kW/75 pk is in 2007 vervangen door een versie met 59 kW/80 pk. De 1,4 FSI met 90 pk was er van 2003 tot 2005. De 1,4 TSI met 122 pk en 170 pk verschenen in 2007, maar er was ook een 2.0 FSI met 150 pk. De R32 heeft een 3,2 liter V6 met 250 pk en vierwielaandrijving en natuurlijk was er ook de GTI met 200 pk.

Als occasion

De Golf is al jaren de meest gezochte occasion en ook de Golf V scoort behoorlijk. Gelukkig is ook het aanbod groot, dat hoeft niet altijd hand in hand te gaan. De grote vraag betekent dat de prijzen relatief stabiel zijn en de Golf V niet perse de meest voordelige occasion in zijn klasse vormt. Mocht je later weer toe zijn aan een volgende auto, dan is de geringere afschrijving uiteraard weer een voordeel. De gemiddelde prijzen varieren van 6566 euro voor modeljaar 2004 tot 12.021 euro voor een exemplaar uit 2008. Hele recente Golf R32's en Golf GTI's met weinig kilometers en een bijzondere uitrusting kruipen naar 20.000 euro. Golf TDI's met kilometerstanden van ruim over de twee ton beginnen net boven 4000 euro.

Qua kleuren is er volop keuze, maar dan vooral uit exemplaren die zwart of grijs zijn. Bijna 70% van het aanbod heeft deze kleur en een van de rest is ruim 16% blauw. De wat meer spannende kleuren zijn duidelijk in de minderheid: witte en rode Golfs vormen beiden zo'n drie procent van het aanbod.

De Golf V is over het algemeen rijk uitgerust, een derde van het aanbod heeft bijvoorbeeld al een navigatiesysteem. Een open dak of standkachel zijn in Nederland sowieso meer exotische opties, maar toch er zijn diverse Golfs te vinden die ermee zijn uitgerust.

Mocht je je ideale Golf V nog steeds niet kunnen vinden, dan kan het lonen de blik naar het Oosten te richten. In Duitsland staan in een gemiddelde maand zo'n 8000 Golfjes van de vijfde generatie als occasion op AutoScout24.

Aandachtspunten

De Volkswagen Golf V heeft een degelijk imago, maar dat is niet voor iedere eigenaar ook de werkelijkheid van iedere dag. De DSG-bak met dubbele koppeling is heerlijk voor in de file en is een mooi staaltje techniek. Problemen die kunnen optreden zijn ruw schakelen, verkeerd kiezen van versnellingen of het selecteren van neutraal terwijl dat niet gewenst is. Dat kan worden veroorzaakt door olie vervuiling van de kabelboom van de DSG-bak. Tijdens een testrit met een tweedehands Golf met de DSG-bak is het belangrijk om te bekijken of deze dit foutieve gedrag niet vertoont.

Fluctuerende oliedruk of een brandend olielampje kan een teken zijn van een vuil filter tussen de carterpan en de oliepomp. Als te lang met die problemen wordt doorgereden dan krijgen motor en de turbo te weinig olie wat tot zeer prijzige reparaties kan leiden. Specifiek voor GTI's zijn er lekkende brandstofleidingen geweest. Het probleem zou niet meer moeten optreden, maar als je een naar benzine stinkende GTI hebt dan moet dat direct worden onderzocht.

Wiellagers kunnen ook vroegtijdig de geest geven. Ze verraden zich door een zoemend geluid dat harder wordt zodra de snelheid toeneemt. Net als bij iedere andere tweedehands auto moet ook voor de Golf V gekeken worden of er geen kleurverschillen tussen de panelen zijn en of alle naden tussen carrosseriedelen gelijk zijn. Als het niet zo is, kan het een teken zijn dat de auto schade heeft gehad. Dat is geen probleem als het goed gerepareerd is, maar dan moeten de facturen daarvoor wel aanwezig zijn.

Later in de levenscyclus van de Golf V kwamen de TSI motoren. Op zich heerlijke blokken, maar helaas niet helemaal probleemloos. De distributieketting kan oprekken, waardoor er allerlei problemen kunnen ontstaan. Prijzige problemen zoals beschadigde kleppen, zuigers of het compleet in de soep lopen van de motor. Er zijn terugroepacties geweest, maar controleer in de onderhoudsdocumentatie of er al een nieuwe ketting is gemonteerd.  

De TDI's zijn kilometervreters en dus heeft veel van het aanbod 150.000 km of meer gelopen. Van levensbelang is dat de getande riemen volgens onderhoudsinterval zijn gewisseld. Controleer daarvoor de onderhoudsfacturen. Mocht het onduidelijk zijn of je twijfel ontstaan of de wissel heeft plaatsgevonden, loop dan weg of laat na aankoop direct de wissel uitvoeren.

Een GTI kopen? Waarom ook niet, je leeft tenslotte maar één keer. Wel dien je er van bewust te zijn van dat de reden dat jij hem koopt, wellicht ook de reden was dat de vorige eigenaar de Golf GTI had. Met hard rijden is op zich niets mis, zolang de bestuurder netjes warm rijdt en de auto goed onderhoudt. Wel is de belasting op alle onderdelen anders, maar besteed sowieso aandacht aan banden, remmen en koppeling. Scheef afgesleten banden of erg goedkope (B- of C-merk) banden kunnen een indicatie zijn dat het vorig baasje minder goed voor de GTI heeft gezorgd. Exemplaren in originele toestand houden op lange termijn hun waarde beter dan GTI'tjes waar de eigenaar de creativiteit op heeft gebotvierd.

Conclusie

Alle Golfs zijn gewild als occasion, dus ook de vijfde generatie. Dat betekent dat prijzen hoger kunnen liggen dan van concurrerende occasions, maar ook dat bij verkoop of inruil je weer meer terug krijgt voor je Golf. De Golf is een allemansvriend, relatief comfortabel, redelijk goed sturend en veilig (met vijf EuroNCAP sterren). Het aanbod is heel groot, dus laat je niet verleiden om een Golf aan te schaffen waarover je twijfelt. Er zijn er genoeg.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model