Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Skoda Scala

Nieuws: Skoda Scala

Skoda Scala: nieuw wonder uit Tsjechië?

11.12.2018

De Skoda Scala is na een conceptuele voorbode en een intensieve teasercampagne eindelijk onthuld. De geflopte Rapid Spaceback wordt hiermee uit z'n lijden verlost, maar tegelijk zal de gloednieuwe Scala een stapje hoger op de ladder klimmen. In het hol van de leeuw; dat van z'n eigen neef, de Volkswagen Golf.

Met de Skoda Scala doen de Tsjechen iets dat ze nooit eerder deden: een gelijkwaardig model aan de niet meer te hoeven introduceren Volkswagen Golf presenteren. Dit in tegenstelling tot die andere concernzuster, Seat met diens Leon. Opmerkelijk enerzijds, maar anderzijds is Skoda altijd een merk geweest dat graag z'n eigen ding doet. Een strategie die het zeker geen windeieren heeft gelegd. Maar nu vonden de Tsjechen het kennelijk toch wel tijd om een beetje mee te liften op het succes van de meeste succesvolle Volkswagen allertijden. En geef ze eens ongelijk…

Skoda Scala moet jonge kopers trekken
'Als we het dan toch doen, moeten we het ook doordacht aanpakken!' Zoiets moeten de Tsjechen hebben gedacht bij de totstandkoming van de Scala. Niet voor niets betekent deze naam letterlijk 'ladder' of 'trap' vanuit het Latijns. De hogere positionering in de markt wordt daarmee extra onderstreept. Tegelijk is de Scala ontwikkeld met de jonge autokoper als voornaamste doelgroep. Het vlotte design, maar bovenal ook de keur aan verkrijgbare snufjes en andere moderniteiten moeten hier blijk van geven.

Scala is modernste Skoda ooit
Zo is de Scala de eerste Skoda met 'pulserende' knipperlichten, hebben de wielkasten geen moeite met 18 inch wielen en behoort een volledig digitaal instrumentarium tot de mogelijkheden. Er is bovendien keuze uit drie infotainmentsystemen: Swing, Bolero en Amundsen. Die laatste heeft een 9,2 inch glazen scherm en wordt enkel in combinatie met de Virtual Cockpit geleverd.Altijd connected is de nieuwe Skoda ook, want de jeugd kan nu eenmaal niet meer zonder. Welkome bijkomstigheid hierdoor: in het geval van een ongeluk belt de auto zelf de hulpdiensten. Het Proactive Service-systeem geeft daarbij de locatie en de status van het voertuig door.
Verder is de Scala op afstand te ontgrendelen of juist te vergrendelen en valt ook te checken of alle ramen wel gesloten zijn, hoeveel brandstof er nog in de tank zit, wat het gemiddelde verbruik is en wat de gemiddeld gereden snelheid is. De Scala kan tevens zijn eigenaar een bericht sturen als hij wordt gestolen, buiten een bepaald gebied komt of sneller rijdt dan vooraf ingesteld.

Ruim als vanouds
De Skoda Scala meet 4,37 meter in de lengte, 1,79 meter in de breedte en is 1,47 meter hoog. Dat zijn niet alleen maten die boven die van de uitgezwaaide Rapid uitstijgen, maar ook zo'n beetje elke andere hatchback in het C-segment. Je voelt 'm zodoende al aankomen: ook deze Skoda is bovengemiddeld ruim voor z'n klasse. En ja hoor… de standaard bagageruimte meet 467 liter en dit kan uitgebreid worden naar zelfs 1.410 liter.De welbekende Simply Clever-oplossingen (ijskrabber in de tankklep, veiligheidshesjes in alle portieren, een paraplu in de bestuurdersdeur, flessenhouders voor- en achterin, klaptafeltjes achterop de voorstoelen) maken het leven met de Scala extra gemakkelijk. Overigens is de Scala tevens de eerste Skoda met een optionele elektrisch bedienbare kofferklep.

Vijf motoren voor de Scala
Er zijn vijf motoren beschikbaar vanaf de marklancering. Skoda levert een 1.0 TSI-turbodriecillinder met 95 pk en 175 Nm of 115 pk en 200 Nm. Daarboven staat een 1.5 TSI-turboviercilinder met 150 pk en 250 Nm. Verder is er keuze uit een 1.6 TDI-diesel met 115 pk en 250 Nm en een 1.0 G-TEC die op aardgas rijdt. Dat laatste model heeft een driecilindermotor met 90 pk en 145 Nm en komt pas later in 2019 op de markt. Een handbak is normaliter standaard, een DSG-automaat in de meeste gevallen optioneel. Zelfs fans van sportief sturen zouden aan hun trekken komen. Met het standaardonderstel al, volgens Skoda, maar des te meer aan de hand van het nieuwe Sport Chassis Control. Dat verlaagt de auto met 15 mm en heeft instelbare dempers die via Driving Mode Select kunnen worden ingesteld op Normal en Sport. Voor de stuurbekrachtiging, gasrespons en versnellingsbak zijn in totaal vier settings: Normal, Sport, Eco en Individual.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model