Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Seat Leon WTCC Telematics

Nieuws: Seat Leon WTCC Telematics

Unieke zelfrijdende Seat Leon WTCC

27.03.2008

Seat heeft een unieke zelfrijdende Seat Leon WTCC Telematics ontwikkeld. De auto kan met behulp van GPS-signalen de ideale lijn op het circuit rijden. Waar dat nodig is kan vanuit de pitstraat op afstand worden bijgestuurd. Al diverse praktijktesten hebben duidelijk gemaakt dat dit systeem veel potentieel heeft.

Het klinkt een beetje James Bond-achtig; een op afstand te besturen raceauto. Maar het is daadwerkelijk realiteit. In samenwerking met enkele toonaangevende technologische bedrijven heeft Seat-importeur Pon Car deze unieke coureurloze auto ontwikkeld. Daarmee haakt Seat in op een ontwikkeling die we de laatste tijd meer zien. Zo zijn onder meer Volkswagen (Touareg) en ook GM bezig met het ontwikkelen van conceptcars zonder bestuurders. Deze Leon WTCC is echter uniek in zijn soort, voornamelijk omdat het een circuitauto betreft.


Het systeem

Seat leonDe basis van het systeem is een Telematics Remote Information Control Kit, waarmee de auto op het circuit op afstand bestuurd kan worden. De reikwijdte van de zender bedraagt maximaal tien kilometer, maar dan moet er in de pits wel een kleine zendmast worden opgesteld. Wat deze Seat uniek maakt, is het feit dat het besturingssysteem is gekoppeld aan een GPS racecourse-memory. Die technologie zorgt ervoor dat op een harde schijf exact het afgelegde traject tijdens de training, uiteraard met de meest ideale lijnen, wordt opgeslagen. Door gebruik te maken van GPS kunnen eenvoudig de snelste lijnen tijdens de race, met de meest ideale snelheden, worden gekozen. De remote-control wordt dan uitsluitend gebruikt om bij te sturen, wanneer er een andere auto te dichtbij dreigt te komen, en uiteraard om af te remmen voor een voorligger dan wel een inhaalactie. Het Telematics-systeem bestaat uit meerdere on-board camera's, een hightech computer en een enorme hoeveelheid opgeslagen data.
Bijkomend voordeel is dat met dit systeem aanrijdingen nagenoeg uitgesloten zijn, omdat door de electronica, een afleiding van adaptive cruise control, de onderlinge afstand kan worden gecontroleerd.

Testen

Seat leonIn het geheim zijn al diverse testen verreden op het Ascari Race Resort in Zuid-Spanje en op de MIRA testbaan in Engeland. Seat wil het systeem verder gaan ontwikkelen en dan bij de FIA toestemming vragen om een keer een echte race mee te rijden. Wel zal de auto voor een eerlijke vergelijking moeten worden voorzien van extra ballast in aanvulling op het gewicht van de diverse installaties, camera's en computers. Seat denkt daarbij aan een gewicht van ca. 45 kilogram. Bovendien zal de auto dan niet voor de winst meerijden.

Toekomstpotentieel

Afsluitend Coronel over zijn persoonlijke toekomstverwachting: Op Ascari ben ik één keer 'op afstand' een rondje voluit gegaan en toen zat ik dichtbij de tijd die ik vorig jaar met mijn eigen WTCC-Leon heb gerealiseerd. Dus er zit zeker potentieel in de Seat Leon WTCC Telematics.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model