Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Seat Leon SC

Nieuws: Seat Leon SC

Maak kennis met de 3-deurs Seat Leon SC

12.02.2013

De nieuwe, vijfdeurs Leon staat nog maar net bij de dealer, of Seat presenteert het volgende model al weer: de Leon SC. Maak kennis met de driedeurs uitvoering van de nieuwe Leon!

Net zoals bij de Ibiza noemt Seat de driedeurs versie van de Leon voortaan SC, van Sports Coupé. Van een coupé heeft het model feitelijk weinig weg, want de Leon SC is eigenlijk weinig meer dan de vijfdeurs met twee portieren minder. Maar dat betekent dat ook dat alle positieve eigenschappen waarop de Leon trakteert zijn behouden, zoals het gelikte, representatieve uiterlijk, de behoorlijke binnenruimte en kwalitatieve afwerking plus de moderne technieken aan boord en onderhuids.

Kleine ingrepen
Je ziet het niet meteen, maar de wielbasis van de Leon SC is 35 mm korter dan die van de vijfdeurs uitvoering. Seat beweert dat deze ingreep het model net even wat wendbaarder heeft gemaakt, zonder dat daarvoor aan ruimte en comfort verloren is gegaan. Zo is de standaard bagageruimte met 380 liter even groot als dat van de vijfdeurs Leon.
Mogelijk dat de kortere afstand tussen de voor- en achterwielen, het net even wat kleinere raamoppervlak en de sterker aflopende daklijn ook effect hebben op het toch al gedrongen, gespierde design van de Leon. Vanaf een foto is dat lastig te bepalen, maar we gaan het zien op de Autosalon van Genève waar de nieuwe Leon SC zijn wereldpremière beleeft.

Rijtechniek
De duurdere modellen hebben aan de voorzijde een McPherson-veerpootconstructie die op een subframe is bevestigd, terwijl de motorversies tot 150 pk achter een ophanging met een torsieas krijgen. Bovendien profiteren de topversies van een modernere multi-link ophanging die langs- en dwarskrachten onafhankelijk verwerkt. Als toevoeging daarop kan Seat hun nieuwe Seat Drive Profile installeren, een systeem waarmee de bestuurder kan wisselen tussen verschillende karakteristieken voor de stuurbekrachtiging, de gaspedaalreactie en het motorgeluid. Er zijn drie modi: eco, comfort en sport. In de meest sportieve stand doet de rode interieurverlichting er nog een sfeervol schepje bovenop.

Motoren
Seat zal de Leon SC met dezelfde motoren gaan leveren als de vijfdeurs. Er is keuze uit meerdere TDI's en TSI's, met aan de basis van het dieselgamma de 1.6 met 105 pk en 250 Nm. In combinatie met start/stop en terugwinsystemen verbruikt dit model gemiddeld 3,8 l/100 km met een bijbehorende CO2-uitstoot van 99 g/km (20%). De sterkere 2.0 TDI levert 150 pk en 320 Nm en heeft minstens 4,1 liter dieselolie nodig per 100 kilometer.
Kijkend naar de TSI-benzinemotoren is de Leon SC er onder meer met de 1.2 TSI, goed voor 105 pk, en de 1.4 TSI die 122 pk en 200 Nm produceert. Voor de laatste motorisering geeft Seat een gemiddeld verbruik op van 5,2 l/100 km bij een emissiewaarde van 120 g/km (20%).
Verder zal het aanbod bestaan uit de 1.4 TSI met 140 pk en 250 Nm die cilinderuitschakeling helaas moet missen. Toch verbruikt hij nog een keurige 5,2 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 119 g/km (20%). De voorlopige topper - totdat de nieuwe Leon Cupra er is - is de 1.8 TSI met 180 pk en 250 Nm. Bij de diesels is dat de 184 pk sterke 2.0 TDI met maximaal 380 Nm aan trekkracht. Een strepentrekker zo hebben we eerder kunnen ervaren. Een manuele 6-bak is overigens standaard, terwijl de DSG-automaat met dubbele koppeling op de optielijst zal prijken.

De nieuwe Seat Leon SC debuteert op de Autosalon van Genève en zal kort daarna in de showroom staan. Prijzen volgen nog.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model