Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Saab

Nieuws: Saab

Eerste levenstekens nieuwe Saab

13.08.2013

Positief nieuws uit Zweden: er is opnieuw beweging in de Saab-fabriek in Trollhättan. Een eerste groep werknemers is hier namelijk begonnen om voorbereidingen te treffen op het opstarten van de productielijn. Zou het roemruchte merk opnieuw terugkeren?

Dat er bedrijvigheid is bij Saab is an sich geen nieuws. Wie de Zweedse media in de gaten heeft gehouden heeft daarover veelvuldig kunnen lezen. Ook de liefhebberswebsite Saabsunited.com hield de wereld regelmatig op de hoogte van wat er zich in Trollhättan afspeelt. De afgelopen maanden nam eigenaar National Electric Vehicle Sweden (NEVS) weer mensen aan in de voorbereiding om Saab een nieuwe toekomst te geven. Een toekomst die aanvankelijk zou bestaan uit elektrische auto's, maar intussen gaan er geruchten dat dat plan is uitgesteld en er in eerste instantie gewoon weer benzine- en dieselmodellen van de band zouden lopen. De reden hiervan is eigenlijk simpel: hiermee geld zien te verdienen om de (hoge) investeringen in elektrische auto's te kunnen bekostigen. Ook het willen overnemen van Saab Parts, de zeer goed renderende onderdelendivisie die buiten het faillissement is gebleven en nu eigendom van de Zweedse overheid, wordt door NEVS overwogen om extra (opstart)geld in het laatje te krijgen.
Mocht alles volgens plan verlopen dan komt die elektrische Saab er alsnog. Bovendien was het merk voor de ondergang al vergevorderd met de ontwikkeling van een elektrische aandrijflijn en het zou zonde van de ingestoken tijd en geld zijn om dat dood te laten bloeden. Daar heeft Saab immers al vaak genoeg mee te maken gehad.

9-3
NEVS heeft eerder aangegeven dat het ergens deze zomer de productie van Saabs wil opstarten. Of dat lukt is afwachten, maar nog zeker dit jaar verwachten we dat er weer nieuwe Saabs uit de fabriek in Trollhättan rollen. Om welk model het zal gaan is niet helemaal duidelijk, maar het moet haast wel de laatste 9-3 zijn. De 9-4X en laatste 9-5 zijn het in ieder geval niet, want de licenties daarvan liggen bij General Motors. Ook de oude 9-5 is uitgesloten, want de rechten om dat model te bouwen liggen weer in China bij BIAC. Kortom, wat overblijft is de 9-3 en de nieuwe 9-3 waarvan NEVS de licenties in handen heeft.
Hoewel de ontwikkeling van de geheel nieuwe 9-3 niet meer in de kinderschoenen staat, heeft deze nog wel wat tijd nodig om tot wasdom te komen. En - daar komt ie weer - geld. Benodigd geld dat NEVS kan verdienen door eerst de laatste 9-3 te produceren en te verkopen. Gezien dat model een uitgekookte auto is kan de productie daarvan redelijk snel opgestart worden, wat vermoedelijk nu gebeurt in Trollhättan.
Vervolgens kun je de vraag stellen welke carrosserievarianten er dan zullen terugkeren. Dat weet feitelijk alleen NEVS, maar uiteraard hebben we wel vermoedens op basis van het verleden. Zo waren de Cabriolet en Estate van de 9-3 best populair in Europa en om te kunnen overleven in China is een sedan nodig. Het ligt zodoende voor de hand dat het gehele 9-3 programma terug zal keren.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model