Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: PPI R8 Razor GTR-10

Nieuws: PPI R8 Razor GTR-10

PPI R8 Razor GTR-10: perfectie?

11.10.2010

Wat ooit begon als een ‘standaard’ Audi R8 is heden uitgegroeid tot een vlijmschep monster. Niet voor niets noemde tuner PPI hun project na de eerste transformatie “Razor”. Inmiddels heeft de auto na diverse gedaanteveranderingen meerdere toevoegingen gekregen. Voluit heet hij nu PPI R8 Razor GTR-10.

Je moet als tuner wel heel lyrisch van de Audi R8 zijn om hem zo vaak uit elkaar te halen en weer in elkaar te sleutelen. PPI in het Centraal-Duitsland gelegen Waiblingen is er zo'n liefhebber. In 2007 verschaften zij zich een Audi R8 en sindsdien onderging de auto de ene na de andere mutatie en veranderde van een gelikte sportwagen naar een bruut monster. De V8 achterin steeg parallel aan de uitgebrachte variaties in vermogen en koppel. Al enige tijd bevindt de Razor zich in "Stage IV" maar PPI blijft aan de Audi werken. De wens om de ultieme R8 te bouwen komt voor hen steeds dichterbij.

Tot het gaatje
RazorGaandeweg PPI's project rondom de perfecte Audi R8 bleek de 4.2 liter V8 niet meer bestand te zijn aan de vermogensdrang van de tuner. Op dat moment is men overgestapt op de R8 V10 waaruit nog wel de zo broodnodigde paardenkrachten te halen viel. Het maximale ligt nu op 610 pk bij 7.400 tpm en het totale koppel van 565 Nm komt volledig vrij bij 6.400 tpm. Omdat deze toename niet strookte met de verwachte uitkomst in de acceleratietijd zocht PPI naar andere mogelijkheden. Gewichtsbesparing was de meest interessante en dus slankte de tuner de Razor met maar liefst 250 kilogram af dankzij het gebruik van koolstofvezel. De Razor GTR-10 weegt 1.375 kg en een dergelijk afname leverde in combinatie met de opgevoerde tiencilinder wel het gewenste resultaat op: een acceleratiewinst van 0,7 seconden op het traject naar 0-100 km/h. De topsnelheid is bepaald op 335 km/h.

10 stuks
Je vraagt je af waarom een tuner zoveel bloed, zweet en tranen over heeft voor een auto die na de conversie tenminste tienduizenden, zo niet tonnen duurder is geworden waardoor bijvoorbeeld ook de duurste Ferrari's en Lamborghini's in beeld komen. Gewoon omdat er markt voor is. PPI gaat slechts 10 exemplaren van de R8 Razor GTR-10 bouwen en reken maar dat ze binnen mum van tijd uitverkocht zijn. Als ze niet allemaal al vergeven zijn.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model