Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Porsche Cayenne

Nieuws: Porsche Cayenne

Porsche Cayenne per direct bestelbaar als E-Hybrid

03.05.2018

Driekwart jaar na de introductie breidt Porsche het leveringsgamma van de nieuwste Cayenne uit de Cayenne E-Hybrid. De prijs van deze plug-in hybride begint bij € 102.800,-.

Afgaande op dit starttarief wordt duidelijk dat we hier te maken hebben met een nieuw instapmodel. Die laatste term is echter nogal denigrerend, want om prestaties zit de Cayenne E-hybrid allesbehalve verlegen. Sterker, enkel de dik twee ton kostende Turbo moet de stekker-Cayenne voor zich dulden qua kracht en snelheid.

Met een acceleratietijd naar honderd van exact vijf seconden is de E-Hybrid acht tiende langzamer dan de topuitvoering maar twee tiende sneller dan de Cayenne S, die minstens € 109.438,- kost. Als topsnelheid wordt 253 km/h opgegeven bij de E-Hybrid.

Boost voor elektromotor
Om tot deze puike prestaties te komen lepelt Porsche in de Cayenne E-Hybrid een hybride-aandrijflijn die een 3.0 liter V6-benzinemotor combineert met een krachtige elektromotor. Die eerste is zelf goed voor 340 pk, de hulpmotor weet 136 pk op te wekken en is hiermee bijna twee keer zo sterk als voorheen. Het koppel vloeit ook rijkelijk. Al vanaf een toerental net boven stationair is er 700 Nm voorhanden. Verder prijst Porsche de nieuwe 8-traps automaat die sneller en vloeiender schakelt.

Nachtje opladen
Geheel elektrisch rijden is mogelijk over een afstand van 44 kilometer. Volgens de NEDC-cyclus althans, wat in de praktijk eerder neer zal komen op de helft. Ook dien je in de 'e-modus' rekening te houden met een beperkte top van 135 km/h. Niettemin is de batterijcapaciteit van de Cayenne E-Hybrid zo'n dertig procent groter geworden dan die van het vorige model (van 10,8 naar 14,1 kWh). De vloeistofgekoelde batterij ligt onder de laadvloer van de bagageruimte.

Als de Cayenne E-Hybrid wordt opgeladen via een 230 volt-aansluiting met 10 ampère, is hij binnen 7,8 uur weer vol. Bij een aansluiting met 32 ampère en gekoppeld aan de optionele 7,2 kilowatt-lader is dat na zo'n tweeënhalf uur. Standaard is er een 3,6 kilowatt-lader aan boord.

Ook met trekhaak
Met de introductie van de E-Hybrid wordt tegelijk van de gelegenheid gebruikgemaakt om de toch al lange optielijst van alle Cayenne's uit te breiden. Zo is er voor de allereerste keer een head-up display beschikbaar. Andere nieuwe opties zijn de digitale 'co-piloot' Porsche InnoDrive (inclusief adaptieve cruise control), massagestoelen, een verwarmde voorruit en interieurvoorverwarming met afstandsbediening. In het najaar worden 22 inch lichtmetalen wielen aan de optielijst toegevoegd.

En de uitrusting van de Cayenne E-Hybrid zelf? Die bestaat zoal uit Porsche Active Suspension Management (PASM). Optioneel zijn het elektrische rolstabilisatiesysteem Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) en een trekhaak waarmee de Cayenne E-Hybrid maximaal 3,5 ton mag trekken.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model