Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Geely FY11 kopieert schaamteloos de BMW X4

Nieuws: Geely FY11 kopieert schaamteloos de BMW X4

Geely FY11 kopieert schaamteloos de BMW X4

24.01.2019

We hebben hier al vaker gerept dat de Chinezen met regelmaat en schaamteloos een loopje nemen met het intellectuele eigendom van een ander. Toen het immense land – gedurende de oprukkende economische bloei – zichzelf nog een beetje moest zien te vinden, viel daarin nog wel een oogje dicht te knijpen. Maar tegenwoordig is China een serieuze speler en zou je denken dat een lokale grootmacht als Geely een regelrechte kopie van een westers model niet meer nodig heeft om succes te behalen. En toch is de Geely F11 net een BMW X4 worden.

Het was bij z'n lancering moeilijk voor te stellen, maar de coupé-SUV is tegenwoordig een generisch ontwerp. Zet de BMW X6 en de Mercedes GLE Coupé maar eens naast elkaar. Prima verkopen doen ze ook. Bij ons kom je ze af en toe eens tegen, maar het irrationele concept doet het vooral goed in de VS en Azië.

De coupé-SUV blijft zeldzaam
Tot op heden zijn er niet al te veel alternatieve merken die zich aan een kruisbestuiving tussen carrosserievormen wagen. Na de Audi Q8 zit eigenlijk zit alleen de Porsche Cayenne Coupé nog in de pijplijn. Of je moet een model als de Mitsubishi Eclipse Cross meerekenen.

China daarentegen, laat zich niet onbetuigd. Geely, tegenwoordig het moederbedrijf van Volvo, het aanstormende Polestar en het hippe Lynk & Co, wil er een deel van de koek. En voilà, dit is de FY11. Dat is niets meer of niets minder dan een concurrent voor de BMW X4. Sterker, wie nog iets slaap in de ogen heeft, zou beide auto's zomaar met elkaar verwarren. De Chinezen zijn niet vies van het uitbrengen van een regelrechte kopie (zie hier en hier voor enkele flagrante voorbeelden).

Volvo onderhuids
De Geely FY11 staat bovenop de Compact Modular Architecture. Een flexibele bodemstructuur die grotendeels in Zweden werd ontwikkeld. Voor de aandrijving zal een tweeliter turbobenzinemotor zorgen. Die houdt 235 pk en 350 Nm achter de hand. Verkiest de BMW X4 vierwielaandrijving, deze Geely van nature een voorwielaandrijver. Maar wie genoeg neertelt zal er aangedreven achterwielen bij krijgen. Maar goed, een troost voor BMW: internationale ambities lijk Geely voor de FY11 niet te koesteren.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model