Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Porsche Cayenne

Nieuws: Porsche Cayenne

Details Cayenne II op straat

21.01.2010

Nog even geduld en dan kunnen we de kennismaken met de tweede generatie Porsche Cayenne. Optisch kent de auto dankzij onze fotografen geen geheimen meer en nu ook de details en specificaties van het motorenpalet op straat liggen heeft Porsche alleen nog de prijzen te verbergen.

Drie maanden voordat Porsche de Cayenne II de vrije loop laat op de Autosalon van Genève hebben we onze ogen de kost kunnen geven op 95% van het design. En nu, dankzij het Engelse Autocar, kunnen we ons ook verlekkeren aan de details van de SUV. De nieuwe Cayenne wordt ten opzichte van zijn voorganger een tikkeltje ruimer een veelzijdiger. De Engelsen spreken namelijk over een gegroeide wielbasis tot 2,90 meter en een interieur dat flexibel in te delen is middels een verschuifbare (16 cm) en verstelbare achterbank. Deze mogelijkheid vergroot de bagageruimte met zo'n 120 liter naar een maximum van 690 liter bij verticaal opgestelde stoelen. In totaal gaat het te creëren volume er nauwelijks op vooruit, van 1.770 naar 1.780 liter.

Sonja zou trots zijn
Porsche CayenneOndanks dat de nieuwe Cayenne ruimer in z'n vel zit is het wagengewicht sterk gedaald. Van een leeggewicht van 2.225 naar 2.065 kg, een winst van maar liefst 160 kg in het geval van de Cayenne S. Dit allemaal dankzij een nieuwe deurconstructie (-39 kg) en het niet terugkeren van de tussenbak voor de lage gearing (-66 kg), nieuwe bedrading (-10 kg) en het vervaardigen van de motorkap, portieren en de achterklep uit aluminium. Dat dit ontwikkelde dieet een knap staaltje ingenieurswerk is wordt nogmaals duidelijk als je beseft dat de nieuweling juist 70 kilogram meer aan high-tech spullen meesleept dan de huidige.

Tussen 300 en 500 pk
Porsche CayenneHet motorengamma bestaat in eerste instantie uit vijf keuzes, allen verfijnde exemplaren van het bestaande aanbod. Onder het kopje benzine wordt er afgetrapt met de 300 pk sterke V6 met een slagvolume van 3.6 liter gevolgd door de atmosferische 4.8 liter V8 met 400 pk (Cayenne S). Topmodel is uiteraard de Cayenne Turbo welke beschikt over een geblazen 4.8 liter en 500 pk. De dieselprijslijst wordt wederom enkel gevuld door de 3.0 liter V6. Nieuw en bijzonder is de hybride-Cayenne. De aandrijflijn wordt gedeeld met de nieuwe generatie van de Volkswagen Touareg en zal bij de Porsche goed zijn voor 333 pk voorkomend uit een supercharged 3.0 liter V6 afkomstig van Audi. Het hybrideverhaal zit 'm in de 47 pk sterke elektromotor die de verbrandingsmotor ondersteunt. Interessant aan deze combinatie is uiteraard het brandstofverbruik en de emissie-uitstoot. Opgegeven wordt een gemiddelde van 8,2 / 100 km en een CO2-uitstoot van minder dan 200 g/km. Alle motoriseringen hebben de beschikking over een fonkelnieuwe achttraps automaat, een start/stop-syteem en een regeneratiesysteem dat remenergie kan recupereren. Ingrepen die ervoor hebben gezorgd dat het gemiddelde brandstofverbruik over het hele aanbod met ongeveer 23% is gedaald.

De nieuwe Porsche Cayenne wordt officieel onthuld op de Autosalon van Genève, begin maart, en vindt nog in hetzelfde seizoen zijn weg naar de vaderlandse dealers.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model