Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Porsche Cayenne Turbo

Nieuws: Porsche Cayenne Turbo

Porsche Cayenne Turbo krijgt 550 pk: gassen maar!

12.09.2017

Wie de nieuwe Porsche Cayenne wil rijden, heeft binnenkort de keuze uit een snellere variant. De Cayenne Turbo met 550 pk sterke V8 is namelijk in aantocht.

Porsche lanceert de Cayenne Turbo op de IAA in Frankfurt. Het topmodel uit het Cayenne-aanbod is op allerlei manieren aangepast en verbeterd, zodat de SUV beter op de weg ligt en nog beter presteert. De cijfers spreken in dat opzicht voor zich. Onder de motorkap ligt een dubbel geblazen 4.0 liter V8 die zomaar eventjes 550 pk weet op te hoesten. Een pk-plus van 30 pk ten opzichte van de vorige generatie.

3,9 seconden
De Cayenne Turbo is standaard voorzien van de 8-traps Tiptronic S-bak en Porsche Traction Management. Dat verdeelt al het motorgeweld netjes over de vier wielen, zodat er altijd tractie is wanneer nodig. Kies je voor het optionele Sport Chrono-pakket, dan zit je in 3,9 seconden op de 100 km/h. En ook op topsnelheid ben je heel wat snelheidsduivels de baas: 286 km/h.

Turbo's in de cilinders
Porsche heeft overigens niet zomaar twee turbo's op de V8 geschroefd. De turbo's zitten genesteld tussen de V-vorm van de cilinders, waardoor de uitlaatkanalen korter gemaakt kunnen worden. Het resultaat: de Cayenne Turbo reageert nog feller wanneer het gaspedaal wordt gevloerd, terwijl de motor ook nog eens lager geplaatst kan worden. Dankzij het lagere zwaartepunt moet de Cayenne ook lekkerder op de weg liggen.

Daarnaast maakt de super-SUV gebruik van driekamer-luchtvering en actieve schokdempers, zodat je zowel comfortabel als sportief kunt sturen. Ga je wat ruiger terrein op, dan kun je de hoogte op zes verschillende standen instellen, naast de vijf reguliere rijprogramma's. Achterasbesturing en Porsche Torque Vectoring Plus zijn optioneel.

Actieve dakspoiler
Porsche voorziet de Cayenne Turbo voor het eerst van een actieve dakspoiler. Die spoiler zorgt onder andere voor meer downforce, maar helpt ook om de remweg te verkorten. Daar moet je overigens geen wereldwonderen van verwachten: rem je voluit bij een snelheid van 250 km/h, dan sta je twee meter eerder stil.

Vlaggenschip
De Cayenne Turbo is van voldoende toeters en bellen voorzien om uit te stralen dat je hier met de Cayenne der Cayennes hebt te maken. Standaard zoal aanwezig zijn: LED-koplampen met Porsche Dynamic Light System, dubbele LED-strips in de voorbumper, verbrede wielkasten en speciale 21 inch velgen. Ook exclusief voor de Turbo zijn de trapeziumvormige uitlaten.
Het interieur is zoals we van Porsche gewend zijn: luxe en compleet. Via het touchscreen kun je vrijwel alle functies bedienen, terwijl de sportstoelen volledig naar wens in te stellen zijn. Net als in de 911 krijg je geïntegreerde hoofdsteunen, daarnaast zijn de stoelen en het stuur verwarmd.
De nieuwe Cayenne Turbo wordt eind december 2017 op de Nederlandse markt verwacht. Hij is nu al te bestellen voor een consumentenadviesprijs van € 204.300,-.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model