Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Porsche 935

Nieuws: Porsche 935

Vet! Porsche reïncarneert legendarische 935 'Moby Dick'

02.10.2018

Porsche heeft tijdens de historische Rennsport Reunion op de Laguna Seca Raceway in Californië een onverwachte onthulling gedaan. Het doek werd namelijk getrokken van de gloednieuwe 935, een moderne reïncarnatie van de gelijknamige Le Mans-racer uit 1978. En dat is ronduit vet! Alleen al omwille van de donor-Porsche die ervoor wordt gebruikt.

'De nieuwe Porsche 935 is een verjaardagscadeau van Porsche Motorsport aan alle fans over de hele wereld', aldus dr. Frank-Steffen Walliser, Vice President Motorsport & GT Cars. 'Omdat de bolide niet gehomologeerd is, werden de ontwerpers en technici niet beperkt door reglementen en hadden ze alle vrijheid.' Kortom, Porsche heeft alle registers opengetrokken, maar je mag niet de openbare weg op met de 935. En toch is dat geen aderlating. Want kijk toch eens hoe waanzinnig het origineel nieuw leven in is geblazen.

Briljante basis
Het begint al met de donor die is gebruikt. Dat is namelijk niets minder dan de nieuwste 911 GT2 RS. Visueel zie je daar niets van terug, maar hoe anders is dat technisch. Ook de Porsche 935 beschikt over een opgefokte 3.8 liter boxer-zescilinder met een vermogen van 700 pk. Het blok is gekoppeld aan een zeventraps PDK, die te bedienen valt via schakelpaddles achter het stuur. Op de vooras heeft de 935 geventileerde en gegroefde stalen remschijven met een potige diameter van 380 millimeter. Daaromheen tref je aluminium monobloc-remzadels met zes zuigers. Op de achteras zijn de schijven 355 millimeter groot en zijn de remzadels uitgerust met vier zuigers. Ready-to-race dus, iets wat Porsche juist toejuicht.

Exotische body
Je kijkt dan misschien 'oud' op de Porsche 935, ook het exterieur is opgetrokken uit het nieuwste van het nieuwste. Zo is de carrosserie grotendeels gemaakt van CFRP. Door zijn langere gestroomlijnde achterzijde is de lengte van de 935 toegenomen tot 4,87 meter. Een wulpse achterzijde waaraan het origineel de bijnaam 'Moby Dick' mede heeft te danken. De andere helft komt – uiteraard – op het conto van de witte basiskleur (voor wie dit legendarische verhaal over deze witte walvis kent). <br>De opvallende luchtroosters boven de voorwielen – die ook te vinden zijn op de huidige Porsche 911 GT3 R – vergroten de neerwaartse druk op de vooras. En voor de gigantische achtervleugel is het ook oppassen. Liefst 1,9 breed meet het gevaarte.

Mengelmoes aan racecomponenten
En zo zijn er nog veel meer exterieurdetails die verwijzen naar de succesvolle racewagens uit Porsche's succesvolle autosportgeschiedenis. De 'dichte' lichtmetalen velgen bijvoorbeeld grijpen terug op die van de 935/78, de verticale led-achterlichten op de achtervleugel komen van de 919 Hybrid LMP1, de buitenspiegels zijn overgenomen van de huidige Le Mans-winnende 911 RSR en de titanium uitlaatpijpen lijken op die van de Porsche 908 uit 1968.

Hout en carbon
Meer knipogen zijn te vinden in de cockpit. De schakelpookknop is van hout, net als in de Porsche 917, 909 Bergspyder en Carrera GT, en het koolstofvezel stuurwiel en het kleurenscherm erachter komen rechtstreeks uit de nieuwste 911 GT3 R. Standaard is de 935 uitgerust met een volledige rolkooi, racekuipstoel en zespuntsgordel (een passagiersstoel is optioneel). Airconditioning zorgt ervoor dat het interieur koel blijft

Kopen?
Ja, dat kan. Zowaar! Sterker, Porsche gaat er 77 bouwen, en voor de verandering is de nieuwe 935 nog niet al uitverkocht. Snel naar de dealer hollen dus als je er eentje wilt. Maar vergeet niet een miljoen euro mee te nemen. De Porsche 935 kost namelijk € 701.948 per stuk, exclusief belastingen.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model