Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Porsche 911

Nieuws: Porsche 911

Nieuwe Porsche 911, type 992, een feit

29.11.2018

Scherper, digitaler en (fors) duurder. Dat is de nieuwe, alweer achtste generatie Porsche 911 in een notendop. Wil je het naadje van de kous weten? Lees dan vooral verder.

Ga er maar aanstaan als designer en engineer bij Porsche wanneer er een compleet nieuwe 911 op papier gezet moet worden. Na ruim een handvol generaties is het iconische sportmodel reeds zo uitgeknepen en verfijnd, dat elke potentiële verbetering puur geneuzel in de marge betreft (dat geen normale sterveling zal merken). Zelfs de Zuffenhausers zijn het er hier mogelijk mee eens. Dit wil echter niet wil zeggen dat de nieuwe 911 daadwerkelijk nog weer ietsje meer geslaagd is dan z'n al steengoede voorganger.

Bredere schouders
Moeten we het nog over het design van de Porsche 911 hebben? Zelfs al is 'ie fonkelnieuw en na reeds de revue gepasseerde naakte prototypes? Beetje overbodig als je het ons vraag. Het voornaamste visuele nieuwtje is de lichtbalk die de achterlichten met achterlichtunits met elkaar verbindt, een detail dat debuteerde op de Panamera.
Ook een esthetische highlight zijn een stel bredere schouders voor alle Carrera's. Dit is gedaan om fatsoenlijk huis te kunnen bieden aan standaard 20 inch wielen vóór en zelfs nog een inchmaat groter achteraan. De voorzijde is 45 millimeter breder dan voorheen, maar of dit ook met het blote oog valt te bespeuren is afwachten.Een ander leuk weetje is dat de portiergrepen, net als de breder geworden naadloos geïntegreerde achterspoiler, voortaan elektrisch van de koets wegklappen. Dit geeft de 911 een nog gelikter design mee, aldus Porsche. Verder om de hoek lopende 'kieuwen', met name achter, geven de Elfer in elk geval een agressievere uitstraling. Ook de groter in diameter geworden uitlaten doen op dit gebied een duit in het zakje. Tot slot valt de bijzonder laag gepositioneerde kentekenplaatuitsparing op.

High-tech interieur
Ontegenzeggelijk de grootste evolutie is van toepassing op het interieur. Weg is de oeroude klokkenwinkel met drie analoge tellers. Slechts eentje resteert er daarvan nog, voortaan omgeven door een compleet digitaal instrumentarium, opgedeeld in twee frameloze displays. Het stuurwiel doet bekend aan, maar herbergt bij de nieuwe 911 meer fysieke knoppen.Als epicentrum is er een 10,9 inch groot display dat de weergave van de infotainment, navigatie en allerlei andere elektronische snufjes voor rekening neemt. Digitaler was de 911 namelijk nog nooit. Op het scherm van het zogeheten Porsche Communication Management bevinden zich vijf knoppen waarmee toegang kan worden verkregen tot de belangrijkste voertuigfuncties, smartphoneconnectiviteit en (online) diensten.

Maximaal genieten van je 911
Enkele nieuwe functies? Wat te denken van 'Roadtrip', een systeem dat ondersteunt bij het plannen, organiseren en navigeren van speciale roadtrips. De samengestelde routes omvatten exclusieve hotel- en restaurant aanbevelingen, points of interest en de mooiste vergezichten die onderweg zijn te zien. Echt iets voor de liefhebber die het maximale uit z'n 911 wil halen dus.Ook nieuw is 'Porsche Impact'. Dit is een emissiecalculator voor wie zich toch nog schuldig voelt bij het opgegeven verbruik van 1 op 11 en bijbehorende CO2-waarde van 205 g/km (gemeten volgens de WLTP-methode). De app berekent zoal de financiële bijdrage die de Porsche-klanten kunnen leveren om hun CO2-voetafdruk te compenseren. Ze kunnen kiezen in welke internationaal gecertificeerde klimaatprojecten ze willen investeren. Die projecten zijn over de hele wereld verspreid en richten zich op wind-, waterkracht- en zonne-energie en op bosbescherming.

Betere regenrijder
Zelf vinden we de zogenoemde WET-modus interessanter. Deze functie detecteert water op de weg, stelt de regelsystemen van de 911 daar alvast op in en waarschuwt de bestuurder zodat deze op het gevaar kan anticiperen. Een wereldprimeur volgens Porsche. Wil je deze handigheid, vink dan op z'n minst het Sport Chrono Pakket aan in de optielijst.

Max 3,7 tellen
Onderhuids gaat een verder doorontwikkelde zescilinder-boxermotor schuil. Voortaan bedraagt het minimale vermogen 450 pk, gelijk aan het GTS-model op basis van de 911.2-generatie. Een volledig nieuwe PDK met dubbele koppeling zorgt voor de overbrenging naar de achter- of alle vier de wielen.Welke versie je ook kiest, het is sowieso ruim binnen de vier seconden naar 100 km/h snellen. Hiermee is de 911 in Carrera S-uitvoering vier tiende sneller dan voorheen. Met het optionele Sport Chrono Pakket zijn beide versies nog eens 0,2 seconde sneller. De topsnelheden luiden nu 308 km/h voor de 911 Carrera S en 306 km/h voor de Carrera 4S.

Fors duurder
Prijzen zijn er ook al. Ze beginnen bij 156.700 euro voor de achterwielaangedreven Carrera S. De nieuwe Porsche 911 is hiermee fors duurder dan voorheen. Maar liefst 18 mille! De meerprijs voor permanente vierwielaandrijving bedraagt 8.400 euro. Bestellen kan evenwel per direct. De levering komt in het voorjaar op gang.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model