Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Opel Insignia

Nieuws: Opel Insignia

Geavanceerde verlichting op Opel Insignia

12.02.2008

Opel heeft een geavanceerd verlichtingsconcept ontwikkeld dat de zichtbaarheid sterk verbetert. De spreiding van de lichtbundel wordt bij dit systeem automatisch aangepast aan het wegprofiel en de snelheid. Het nieuwe verlichtingsconcept debuteert op de Opel Insignia.

Opel tilt de dynamische bochtenverlichting naar een hoger niveau. In samenwerking met verlichtingsproducent Hella heeft Opel een nieuwe generatie verlichting ontwikkeld. Het systeem heeft sterke overeenkomsten met het Intelligent Light System van Mercedes en past zich aan de omstandigheden op de weg aan.

De werking van het systeem

Opel InsigniaHet systeem werkt zeer geavanceerd en met diverse sensoren. De talloze sensoren die de snelheid, gierratio, stuurhoek en regenval meten, verzamelen samen met de camera van de 'high beam assistant' informatie over het profiel van de weg en de zichtbaarheid en geven die informatie door aan de elektronica. De software van het systeem beslist dan welke lichtfunctie het meest geschikt is voor de rijsituatie van dat moment. De software verstuurt het overeenkomstige commando naar een stelmotor, die de koplampcilinder in een fractie van een seconde naar de gewenste contouren draait. De cilinderrotatie verandert de richting van de lichtstralen en dus de lichtbundel. De module staat op een draaiende voet. In Opel modellen is bocht- en hoekverlichting extra effectief, aangezien het driedimensionale design van de koplampen ervoor zorgt dat de carrosserie de lichtbundel van de bochtverlichting niet hindert.

Negen verschillende functies

Dankzij al deze informatie en systemen kunnen in totaal negen verschillende lichtfuncties worden geactiveerd. Dit verloopt geheel automatisch:

  • Bij snelheden tot 50 km/h biedt het 'Town Light' een bredere lichtbundel met een kleiner bereik. Zo heeft de bestuurder een beter zicht op voetgangers langs de kant van de weg;
  • Het 'Pedestrian Area Light' is voor zones waar de bestuurder extra voorzichtig moet zijn. Het wordt geactiveerd bij snelheden tussen 5 en 30 km/h en draait de lichtbundel van beide lichten acht graden naar de respectievelijke bermen. Die functie helpt de bestuurder om spelende kinderen naast de weg sneller op te merken.
  • Het 'Country Road Light' geeft een fellere lichtbundel die bovendien verder in de berm reikt dan een klassieke lichtbundel. Deze functie wordt geactiveerd tussen 50 en 100 km/h.
  • Het 'Highway Light' creëert een lichtkegel die de weg voor de wagen en de linkerberm beter verlicht. Door het elektrische vermogen op te trekken van 35 tot 38 Watt, gaat ook de zichtbaarheid er merkbaar op vooruit. Deze snelwegverlichting wordt automatisch geactiveerd boven de 100 km/h maar alleen als de stuurhoeksensoren aangeven dat de bochten in de weg niet overeenkomen met die van een plattelandsweg.
  • Het 'Adverse Weather Light' wordt geactiveerd bij regen of sneeuw, wanneer de regensensor regen herkent of wanneer de ruitenwissers voor ingeschakeld zijn. Deze lichtfunctie varieert zowel de spreiding van de koplampbundel als de diverse outputs. De koplampbundel wordt meer naar de bermen gericht (iets minder naar links) om de wegmarkeringen beter zichtbaar te maken. Door het vermogen van de koplamp te reduceren van 35 tot 32 Watt, wordt het risico op verblinding van naderend verkeer eveneens beperkt. Klassieke koplampen zijn in dergelijke weersomstandigheden vaak irritant voor naderend verkeer, omdat de lichtbundel wordt gereflecteerd op het natte wegdek. Het vermogen van de rechterkoplamp wordt verhoogd van 35 tot 38 Watt om de zichtbaarheid van de bestuurder verder te verbeteren.
  • De statische hoekverlichting (reeds beschikbaar in de huidige AFL-generatie) verlicht een ruimte rechts of links van de wagen over een hoek van negentig graden om manoeuvres op slecht verlichte plaatsen zoals donkere opritten te vergemakkelijken. De hoekverlichting wordt bij snelheden lager dan 40 km/h geactiveerd door een grote stuurhoek of het gebruik van de richtingaanwijzers.
  • De dynamische bochtverlichting (reeds beschikbaar op de huidige AFL-generatie) verzekert een verbeterde verlichting in de bochten. De bi-xenonlampen van de bochtverlichting schijnen tot 15° rechts en links van de wagen in de aankomende bochten. De hoek van de bochtverlichting wordt bepaald door de snelheid en stuurhoek van de auto.
  • Het grootlicht (reeds beschikbaar op de huidige AFL-generatie) biedt een maximaal vermogen en bereik voor de koplampbundel. In plaats van asymmetrisch te schijnen verlicht het grootlicht de volledige breedte van de weg. Het vermogen van de koplampen stijgt ook van 35 tot 38 Watt.
  • De negende functie is de 'High Beam Light Assistant', een innovatie voor dit segment die een aanzienlijk veiligheidsvoordeel biedt in het donker. De assistent activeert automatisch de grootlichten voor een betere verlichting en dus een betere zichtbaarheid. De camera van het systeem herkent de voor- en achterlichten van andere voertuigen en schakelt wanneer nodig automatisch over op de dimlichten om verblinding van de andere medeweggebruikers te voorkomen.

Het systeem maakt zijn debuut in de Opel Insignia. Opels nieuwe middenklasser - die in juli 2008 in première gaat op de London Motor Show - zal beschikken over LED-daglichten die minder elektriciteit (en dus brandstof) verbruiken dan overdag brandende dimlichten. De besparing is echter minimaal (0,06 l/100 km en 1 gram CO2/km), maar alle kleine beetje helpen.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model