Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Nissan Leaf

Nieuws: Nissan Leaf

Nieuwe Nissan Leaf overtuigt met looks en prestaties

07.09.2017

Nissan weet wel hoe ze een nieuwe auto moeten teasen, maar vandaag zien we de volgende generatie van de Leaf eindelijk in volle glorie. En we moeten toegeven: die opfrisbeurt doet 'm heel erg goed.

De oorspronkelijke Leaf debuteerde in 2010, maar kon qua design geen potten breken. Het nieuwe model oogt in alle opzichten strakker en sportiever, dus ook als je nog niet boven de 50 bent kun je nu gerust achter het stuur kruipen. Je doet er wel goed aan het dak en raamstijlen in een contrasterende kleur te laten uitvoeren, want dat geeft 'm net dat beetje extra.

Zwaarder, maar krachtiger
De Leaf is met een gewicht van 1.535 kilogram zowaar zwaarder geworden. Het gekke is echter dat je hier strikt genomen als bestuurder vooral van profiteert. Het accupakket is met een capaciteit van 40 kWh immers behoorlijk gegroeid ten opzichte van de eerste generatie, die het met maximaal 30 kWh moest doen. De accu zelf blijft overigens net zo groot, maar de energiedichtheid ligt hoger, dus qua ruimte lever je niks in.Qua afmetingen verandert er niet zoveel: de nieuwe Leaf is 4,49 meter lang en 1,79 meter breed. Dit was respectievelijk 4,44 bij 1,77 meter. De wielbasis was en blijft 2,70 meter lang.

7 inch touch-screen
Ook in andere opzichten is de Leaf vooral praktischer geworden. Zo zit de laadpoort op een logischere plek, zodat je niet meer hoeft te bukken om de stekker in te pluggen. Qua interieur heeft Nissan er ook voor gekozen om het relatief simpel te houden. De knoppen zitten allemaal op een logischere plek en het 7 inch touch-screen toont je alle informatie die je nodig hebt. En meer voor wie van elektronische gadgets houdt.

Van 109 naar 105 pk
De krachtcentrale van de Leaf is tevens een stuk sterker geworden: die groeit van 109 naar 150 pk en komt dankzij een 320 Nm koppel nog vlotter uit de startblokken. De topsnelheid ligt overigens nog altijd op 144 km/h, dus verwacht niet dat je opeens een wedstrijd van een Tesla gaat winnen. Doe je het wat zuiniger aan, dan zou je op één lading 378 kilometer moeten kunnen rijden. Aanzienlijk meer dan de oude generatie, die niet verder wist te geraken dan 250 kilometer.

ProPilot
Nissan heeft ook op andere onderdelen behoorlijk geïnnoveerd. Een goed voorbeeld is het zogeheten ProPilot, dat we al kennen van de Qashqai. Op de snelweg doet de Leaf indien gewenst helemaal zijn eigen ding: hij rijdt tussen snelheden van 30 en 144 km/h zelfstandig en blijft daarbij netjes binnen de lijnen. Ook ProPilotPark is interessant. Zet de Leaf voor een parkeervak en je hoeft alleen maar toe te kijken hoe de auto zichzelf parkeert. Handig.

e-Pedal
Misschien wel net zo innovatief is het nieuwe e-Pedal. Als je meer energie wilt herwinnen, kun je een nieuwe modus activeren. Hierbij remt de nieuwe Leaf af als je het gaspedaal op laat komen. Laat je het gas los, dan stopt de auto zelfs helemaal. Moet je een noodstop maken, dan is de echte rem nog altijd de veiligste keuze. Maar het is een mooie manier om meer energie te herwinnen tijdens het remmen. Vanaf oktober valt de nieuwe Nissan Leaf bestellen, al weten we helaas nog niet wat 'ie moet gaan kosten. De vorige generatie had een vanafprijs van zo'n € 34.000,-. In januari staan de eerste leveringen gepland.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model