Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Niki Lauda

Nieuws: Niki Lauda

Niki Lauda (1949-2019)

23.05.2019

Een raceheld is niet meer. Niki Lauda is gisteren op 70-jarige leeftijd overleden. De Oostenrijker won 25 Formule 1-races en werd drie keer wereldkampioen. De laatste jaren was hij actief als adviseur voor het Formule 1-team van Mercedes.

Niki Lauda had zijn racehelm allang in de wilgen gehangen, maar hij bleef een graag geziene gast op de F1-paddock. In interviews nam hij nooit een blad voor de mond. De laatste jaren was Lauda actief als adviseur van het Mercedes F1-team. Nadat 'De Rat' – zoals zijn bijnaam luidde – enige maanden geleden een longtransplantatie had ondergaan, was het wachten op zijn terugkeer in Mercedes' pitbox. Maar gisteren werd bekend gemaakt dat Lauda nooit meer terug zal keren. Op 70-jarige leeftijd is de oud-wereldkampioen in een privékliniek in Zwitserland overleden.

Wonder boven wonder
Andreas Nikolaus Lauda debuteerde in 1971 op 22-jarige leeftijd in de Formule 1 voor het team van March, waarvoor hij twee seizoenen reed. Na een tussenjaar bij de Britse renstal B.R.M. werd hij gecontracteerd door Enzo Ferrari. Al in 1975 werd Lauda wereldkampioen, en het had er alle schijn van dat hij zijn titel een jaar later zou prolongeren. Tot dat verschrikkelijke ongeluk op de Nürburgring, waarbij hij ternauwernood uit de vlammenzee gered kon worden. Wonder boven wonder stond Lauda zes weken later alweer aan de start van de F1-race op Monza, met zijn brandwonden ingezwachteld onder zijn helm.

James Hunt
Dat jaar zou Lauda het WK met slechts één punt verschil verliezen. De strijd tussen Lauda en de uiteindelijke kampioen James Hunt om het wereldkampioenschap van 1976 was één van de meest dramatische en spannendste uit de F1-geschiedenis. In de laatste race op het circuit van Fuji in Japan, regende het zo hard, dat Lauda - die nog steeds herstellende was van zijn eerdere ongeval - zijn Ferrari in de pitsstraat parkeerde en uitstapte. Hunt spinde tijdens de race, kwam op grote achterstand maar vocht zich terug naar een positie waarin het kampioenschap binnen zijn bereik kwam. De film Rush uit 2013 vertelt op gedramatiseerde wijze over de rivaliteit tussen Lauda en Hunt. In werkelijkheid hadden beide kampioenen groot respect voor elkaar, en gingen ze buiten de baan zeer vriendschappelijk met elkaar om.

Grand Prix van Zandvoort
Dat Lauda in de finalerace van 1976 voortijdig uit zijn auto stapte en zo het kampioenschap uit handen gaf, was bij de teamleiding van de Scuderia Ferrari in het verkeerde keelgat geschoten. Gedurende het seizoen 1977 laaide de ruzie tussen Lauda en Enzo Ferrari steeds verder op. Ook al stond hij dat seizoen tien keer op het podium – met winst in Zuid-Afrika, Duitsland en Nederland – en werd hij uiteindelijk voor de tweede keer tot kampioen gekroond, Lauda stond tijdens de laatste twee races van het seizoen aan de kant en werd hij vervangen door Gilles Villeneuve. Na twee weinig succesvolle seizoenen bij Brabham-Alfa Romeo, nam Lauda eind 1979 afscheid van de Formule 1 om vliegmaatschappij Lauda Air op te richten. Maar het racebloed kroop waar het niet gaan kon, en in 1982 keerde hij terug als eerste rijder bij McLaren. Daar zou hij voor vier jaar blijven, om in 1984 zijn derde en laatste wereldtitel te behalen. Lauda's laatste overwinning in de Formule 1, was de Grote Prijs van Nederland op Zandvoort in 1985.

Donorlong
Zijn ongeval op de Nürburgring in 1976 is Lauda nooit helemaal te boven gekomen. Na twee eerdere niertransplantaties, kreeg hij vorig jaar zomer een donorlong. Van deze operatie leek Lauda weer goed te herstellen, en zijn rentree in de F1-paddock leek niet lang meer op zich te wachten. Falende nieren werden Lauda uiteindelijk fataal.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model