Eigenlijk zou de Subaru WRX STi al lang dood en begraven moeten zijn. [...]
Van een succes kan men nog niet spreken, want de Countryman is nog maar net op de markt. Maar de reacties van pers en publiek op de eerste SUV van het merk was voor MINI al voldoende om daar meer werk van te maken. Dit is de Paceman, de 3-deurs Countryman.
De MINI Paceman is nu nog een concept, maar de kans is aanzienlijk dat hij in productie gaat. En waarom ook niet, de Countryman krijgt tot dusver positieve recensies en alleen al het feit dat er MINI op staat - dus hip - is al bijna voldoende voor een hit. Zo ging het immers ook met de andere Mini's, dus waarom ook niet met de best wel unieke Paceman. Helemaal nieuw is het concept van een 3-deurs SUV - of SAC van Sports Activity Coupé - niet. Recent toonde Land Rover met de Evoque al een soortgelijk model aan.
Spierballen
De Paceman Concept is 4,11 meter lang, 1,79 meter breed en 1,54 meter hoog en dat is marginaal langer en een tikkeltje lager dan de Countryman. Om het 'muscle car' karakter van de Paceman Concept te benadrukken gaven de designers de auto onder meer extra luchtinlaten in de voorbumper, brede sideskirts, stevig uitgeklopte wielkasten, een diffuser en lichtmetalen 19 inch wielen. Hierdoor oogt de Paceman lager en breder dan ´ie in werkelijkheid is en krijgt hij een nog sportiever voorkomen. Van binnen
Het interieur van de Paceman Concept is heel herkenbaar MINI. De gelijkenis met het binnenste van de Countryman is duidelijk zichtbaar. Het zijn de speciale sportstoelen en grote ventilatieopeningen die hem onderscheiden van zijn 5-deurs broer. Ook zijn er meer contrasterende designelementen aangebracht. John Cooper
Bij een stoer concept hoort een dito krachtbron, in de Paceman ligt dan ook de sterkste MINI-motor van dit moment. De 1.6 turbomotor welke ook in de JCW-modellen ligt levert 211 pk en 260 Nm. Vanzelfsprekend worden de aandrijfkrachten op alle vier de wielen losgelaten via ALL4, het vierwielaandrijvingsysteem van MINI.
Detroit
MINI zal de Paceman Concept voor het eerst aan het grote publiek tonen op de NAIAS in Detroit, medio januari. Tijdens de show zullen de reacties van het publiek gepeild worden en als deze positief zijn overweegt MINI de Paceman in productie te nemen. Wij denken dat MINI die beslissing allang heeft genomen, want de stap en de kosten om hem te bouwen zijn relatief laag.
Alfa Romeo Aston Martin Audi Bentley BMW Bugatti Cadillac Chevrolet Chrysler Citroën Dacia Dodge Ferrari Fiat Ford Honda Hyundai Infiniti Jaguar Jeep Kia Lamborghini Lancia Land Rover Lexus Lotus Maserati Maybach Mazda Mercedes-Benz Mini Mitsubishi Morgan Nissan Opel Pagani Peugeot Porsche Renault Rolls Royce Saab Seat Skoda Smart Spyker SsangYong Subaru Suzuki Toyota Volkswagen Volvo
Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.