Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Foto's: Nieuws Mercedes SL 65 AMG Black Series

Nieuws: Mercedes SL 65 AMG Black Series

Geen Roadster...

18.08.2008

De Mercedes SL heeft sinds de jaren 1960 steeds klapdaken, die tot het model R129 van stof werden gemaakt. In 2001 kwam de R230 en daarmee de eerste variabele stalen kap. Nu brengt AMG de SL 65 Black Series, die eigenlijk SLC zou moeten heten. Hij heeft namelijk een altijd vaste kap van kunststof en geheel terzijde ook nog 670 pk en zo’n 1.000 Newtonmeter.

Black Series, zo noemt de Mercedes Sport-Dependance AMG zijn zeer speciale modellen. Hier gaat het in eerste lijn om rijdynamiek. En wie de nieuwe SL 65 AMG Black Series in zijn achteruitkijkspiegel ziet, maakt ogenblikkelijk de linkerrijstrook van de snelweg vrij. Want de Benz-bolide ziet er allesbehalve gebruikelijk uit en vooral allesbehalve onschuldig.

Anders
De speciale wagen uit Affalterbach heeft in vergelijking met de civielere SL-varianten 14 centimeter bredere spatborden, duivelse luchtschachten voor en in de motorkap en is in zijn geheel zichtbaar lager. Achterin schittert een machtige uitlaat in combinatie met de niet te missen diffuser. Een eigenlijk terughoudende achterspoiler schuift vanaf een vaartje van 120 km/h twaalf centimeter uit. Bumpers, zijkanten en deuren werden aan de massieve verschijning aangepast.

AMG slaagde erin van de chique roadster een hete sportcoupé te maken. Het klapdak is gewoon weggelaten. Reden: wie uit is op maximale racebaan-performance en daarmee op torsiestijfheid, rijdt in deze gewichtsklasse niet topless. Veel belangrijker is een vast en vooral licht dak opdat het zwaartepunt niet onnodig naar boven verschuift.

Vermagerd Cabon
Foto's: Nieuws Mercedes SL 65 AMG Black SeriesCarbon luidt het toverwoord als het om de pondjes gaat. Dankzij de carbonvezel-versterkte kon het gewicht van de extra-SL in vergelijking met de normale 65 met royaal 250 kilo worden verlaagd. Koolstofvezel is duur en tevens licht. Bij de Black Series bestaan onder andere motorkap, dak en achterklep uit dit composietmateriaal. Extra veiligheid biedt een geïntegreerde rolbeugel.

Door het vaste en vlakke dak ontstaat met name van opzij een tamelijk nieuwe optiek. Het silhouet is dynamisch en elegant tegelijk. De gesloten SL zou ook een goed idee zijn voor alle normale versies. Een echte SLC dus, zoals die in de jaren 1970 al eens bestond.

Wat krijg je daarvoor?
Foto's: Nieuws Mercedes SL 65 AMG Black SeriesBij de Black Series bleef geen onderdeel onaangetast. Dat veroorzaakt de nodige extra kosten die AMG uiteraard doorberekent aan zijn klanten. Meer dan 350.000 euro mogen voor de aanschaf van een SL-raket worden neergeteld, precieze cijfers geven de bouwers uit Schwaben momenteel niet.

Voor dit gigabedrag krijgt de koper behalve de lichte carrosserie een motorinhoud van 5.980 cm3, verdeeld over 12 cilinders. Voor het enorme koppel geeft AMG 1.000 Newtonmeter aan, die elektronisch begrensd zijn. Het vette biturbo-krachbron schudt eigenlijk met gemak 1.200 Newtonmeter uit zijn mouw. Om de overbrenging een beetje te ontzien wilden Mercedes ombouwers niet meteen overdrijven.

+ 60 pk - 250 kilogram = schaamteloze voortstuwing
Foto's: Nieuws Mercedes SL 65 AMG Black SeriesVerantwoording voor het wisselen van de versnellingen draagt het uit de SL 65 bekende AMG Speedshift Plus. De vijftrapsautomaat met slipvrije overbrugging van de koppelomvormer (vanaf de eerste versnelling) kan vier rijstanden tussen comfortabel en ultrasportief tevoorschijn toveren. De automaat verdeelt de 670 pk over de achterbanden in maat 325. In het midden van de achteras is een lamellensperdifferentieel aan het werk met 40 procent sperfactor. Dat moet voor een altijd volle acceleratie zorgen. De SL 65 Black Series breekt volgens Mercedes in 3,9 seconden de honderd km/u limiet en bereikt na elf seconden de 200. Pas bij 320 km/u wordt de waanzinnige voortstuwing een halt toegeroepen.

Foto's: Nieuws Mercedes SL 65 AMG Black SeriesDe prestatieverhoging met 60 pk in vergelijking met de „normale“ SL 65 AMG bereikten de ingenieurs door een gewijzigd uitlaatsysteem, twee compleet nieuw ontwikkelde turboladers met veranderde Wastegate-kanalen en krachtigere luchtkoelers.

Vóór monteren de AMG-ers 19-inch-velgen met 265/35, achter zijn zelfs 20-inch ingezet. Het chassis werd uiteraard aan de hogere prestaties aangepast. Over een geheel instelbaar schroefdraadsysteem kan de sportieve automobilist zich verheugen. De spoorbreedte werd vóór met 97 millimeter en achter met 85 millimeter verbreed.

Voor extreme vertragingscijfers zorgen behalve de banden met de naam Dunlop Sport Maxx GT vooral het carbon-keramiek-remsysteem. 390 millimeter meten de schijven voor. Zes cilinders drukken de speciale voeringen op de enorme schijven. Achter verrichten 360-millimeter-schijven dienst.

Interieur verbeterd
Ook het interieur werd aan de behoeften van sportieve rijders aangepast. Zijairbags eruit, carbon-racekuipen erin. Bespannen zijn deze met chique leer en alcantara. Voor de rest werd binnenin niet gespaard met koolvezelmateriaal. Ondanks alle gewichtsreductie legt de meest waanzinnige serie-SL nog steeds een fraaie 1,9 ton op de weegschaal en werpt onvermijdelijk de vraag op: hoe sportief is hij nou echt?

Foto's: Nieuws Mercedes SL 65 AMG Black Series

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model