IAA 2011
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
 
Afdrukken Stuur door via E-mail   Twitter
Nieuws: Lotus Exige S

Nieuws: Lotus Exige S

Nieuwe Lotus Exige S met V6

14.09.2011

Lotus rijdt de nieuwe Exige onder de felle spotlights van de IAA in Frankfurt. Het model werd vorig jaar uit de catalogus geschrapt omdat de 1.8 liter viercilinder turbomotor met compressor niet meer aan de emissienormen voldeed. Lotus was toen al druk bezig met deze nieuwe generatie en dit is hem geworden.

De nieuwe Exige die door Lotus de toevoeging "S" krijgt is liefst 27 centimeter en 8 centimeter breder dan zijn voorganger. Bovendien weegt de auto minstens 1.080 kg, en vooral dat zal voor de Lotus-fanaat even slikken zijn. Dergelijke leeggewichten komt niet meteen uit de "add lightness"-bijbel die de kleine Britse constructeur tot voor kort op de letter volgde. De Exige S is zo maar eventjes 150 kg zwaarder dan voorheen.

Supercharged V6
Lotus Exige SDe Exige S mag het predicaat vederlicht dan aan het verliezen zijn, volgens de Britten kunnen klanten zich troosten met de V6 uit de Evora S. Die is 3.456 cc groot, heeft ook nog eens een compressor en braakt daarom 350 pk en 400 Nm uit. Een riante toename ten opzichte van de verouderde viercilinder met 223 pk. Echter, helaas zal dit waarschijnlijk ook opgaan voor het prijskaartje dat aan de nieuwe Exige hangt.

Prestaties
Door de grote surplus aan vermogen valt de pk/gewichtsverhouding een stuk gunstiger uit. En dat zie je terug in de cijfers. Vanuit stilstand naar 100 km/h sprinten doet de nieuwe Exige S in niet meer dan 3,8 tellen en dat is een volle seconde vlotter dan de snelste Exige tot op heden presteerde. En de topsnelheid? Die gaat van 238 km/h naar een wel zeer volwassen 274 km/h.

Comfort vs. sport vs. racer
De Lotus Exige S is straks verkrijgbaar in twee interieursmaken. De Premium richt zich meer op comfort, terwijl de Premium Sport de meer brutale stuurman op zijn wenken bedient. Ongeacht de uitvoering beschikt iedere uitvoering over het Dynamic Performance Management dat drie rijmodi kent: Touring, Sport en de mogelijkheid om DPM geheel uit te schakelen. Pirelli P-Zero Corsa banden zijn eveneens standaard. Voor de echte diehards biedt Lotus nog het Race Pack waardoor er nog een rijmodus bijkomt. In deze Race-stand is de Exige S klaar voor circuitgebruik met Launch Control voor het zo snel mogelijk uit de startblokken kunnen komen.

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model