Afdrukken Stuur door via E-mail  
 
Afdrukken Stuur door via E-mail  
Nieuws: Land Rover Defender

Nieuws: Land Rover Defender

Ooit stond deze Defender spik en span op de AutoRAI

11.01.2018

Vroeger, toen de AutoRAI nog een autotentoonstelling bedeeld met mondiale allure was, trof je in dé Amsterdamse beurshallen de grootste wereldprimeurs van automerken. Een van die auto’s was – jazeker – de Land Rover Defender. In 1948 was dat. Voor de Britten in het bijzonder nog altijd een heuglijk moment, terwijl de rest inmiddels legendarische geschiedenis is. Met de betreffende show-Defender daarentegen liep het echter niet zo rooskleurig. Iets dat nu wordt goedgemaakt.

Tergend lang was de verblijfplaats van de Land Rover Defender op de AutoRAI van 1948 onbekend. Nu blijkt dat het showexemplaar tot in de jaren zestig in gebruik is geweest, waarna het de daaropvolgende twee decennia in een weiland in Wales stond te verkommeren. Uiteindelijk werd de auto als restauratieproject gekocht, maar opnieuw achtergelaten in een tuin. Kortom, het zat deze oer-Defender allesbehalve mee. Totdat 'ie bij toeval werd ontdekt vrij onlangs… Grappig genoeg op slechts een paar kilometer afstand van de fabriek waar hij oorspronkelijk was gebouwd: in Solihull in het Verenigd Koninkrijk.Zodra het exemplaar werd herkend als een van de drie voorserieauto's van de AutoRAI van 1948, wisten ze bij Jaguar Land Rover Classic niet hoe snel ze in actie moesten komen. En dat gebeurde dan ook subiet, met een geplande restauratie tot gevolg.

Helse doch grandioze klus
Het team achter het Land Rover Series I Reborn-programma – dat kopers in staat stelt een stuk Land Rover-historie te bezitten in de vorm van een piekfijn gerestaureerde Land Rover Series 1 – begint met deze klus aan z'n grootste uitdaging tot op heden: het weer in ere herstellen van dit unieke Defender-prototype voorzien van Nederlands tintje. De auto heeft veel speciale details die alleen voorkomen op de voorseriemodellen van 1948. De carrosserie bijvoorbeeld is opgebouwd uit dikker aluminium en voorzien van een gegalvaniseerd chassis en een demontabele laadbak. Het patina van alle componenten blijft bewaard tijdens de restauratie, inclusief de originele lichtgroene carrosseriekleur uit 1948.

Aardig van Land Rover is om alle voorgaande eigenaars van dit historische exemplaar uit te nodigen om hun ervaringen en herinneringen te delen en getuige te zijn van de restauratie.

Nog meer weten over deze belangrijke Defender? Hieronder diens globale levenslijn:
1948 - Gebouwd met linkse besturing en geregistreerd als Experimental in het officiële logboek en de verkoopadministratie.
1948 - Verbeterd door Land Rovers Engine Department met nieuwe onderdelen van de inmiddels op gang gekomen serieproductie, en omgebouwd naar de besturing aan de rechterzijde
1955 - Voor het eerst op kenteken gezet op 25 juni 1955: SNX 910
1961 - Verkocht aan nieuwe eigenaar in het Engelse Handsworth
1965 - Overgebracht naar Sutton Coldfield
1967 - Overgebracht naar Stratford-Upon-Avon
1968 - Overgebracht naar Alvechurch, Worcestershire
1968 - In Wales in gebruik genomen als statische krachtbron
1988 - Motor vastgelopen, waarop de auto werd verkocht aan een nieuwe eigenaar in Birmingham, UK
2016 - Auto gevonden in een tuin, als een restauratieproject dat nooit van de grond kwam
2018 - Start van lang gedroomde restauratie met ontegenzeggelijk veel liefde en vertroeteling

 

AutoWereld

No data available

ServiceWereld

No data available

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.

Zoeken

Merk
Model